The Effects of Parental Behavior Related to Child Eating, Parenting Stress, and Parenting Anxiety on Children's Eating Problems
Authors
한수현
College
College of Nursing (간호대학)
Department
Dept. of Nursing (간호학과)
Degree
석사
Issue Date
2024-08
Abstract
아동 섭식 관련 부모 행동, 양육 스트레스, 양육 불안이 아동 섭식 문제에 미치는 영향 본 연구는 아동 섭식 관련 부모 행동, 양육 스트레스, 양육 불안, 부모의 일반적 특성이 아동 섭식 문제에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 본 연구는 학령전기 아동을 양육하는 부모를 대상으로, 자가 보고식 온라인 설문지를 이용하여 설문조사를 시행하였다. 본 연구에 사용한 도구로서 아동 섭식 문제는 Archer et al.(1991)이 개발한 섭취행동 검사 Children′s Eating Behavior Inventory(CEBI)를 김혜진 외(2008)가 수정, 번안한 한국형 도구를 사용하였고, 아동 섭식 관련 부모 행동은 Lohse & Satter (2021)이 개발한 Satter Division of Responsibility in Feeding 2-6y(sDOR. 2-6y)을 한국어판으로 번안한 도구로 측정하였다. 양육 스트레스는 Abidin(2012)이 개발한 Parenting Stress Index 4th Edition Short Form(PSI-4-SF)을 정경미 외(2019)가 번안하고 표준화한 한국판 도구를 사용하였고, 양육 불안은 위지희, 채규만 (2015)이 개발한 양육 불안 도구로 측정하였다. 자료 수집 기간은 2024년 2월 6일에서 7일이며, 총 160명 대상자의 자료를 SPSS/WIN 26.0 프로그램을 이용하여 기술 통계, Pearson`s correlation, 다중회귀분석을 시행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 아동 섭식 문제와 양육 스트레스(r=.726, p<.001), 양육 불안(r=.635, p<.001) 간에는 유의한 정적 상관관계가 확인되었다. 2. 아동 섭식 문제와 아동 섭식 관련 부모 행동(r=-.309, p<.001), 부모의 월 평균 수입(r=-.322, p<.01) 간에는 유의한 부적 상관관계가 확인되었다. 3. 아동 섭식 문제에 영향을 미치는 요인으로는 양육 스트레스(β=.627, p<.001), 아동 섭식 관련 부모 행동(β=-.168, p<.01), 부모 최종 학력(β=138, p<.05), 월 평균 수입(β=-.126, p<.05)이 유의한 독립변수로 확인되었다. 본 연구 결과를 통해, 아동 섭식 문제 감소를 위한 긍정적 아동 섭식 관련 부모 행동 증진, 양육 스트레스 감소를 위한 간호 중재 개발의 필요성을 확인하였으며, 아동 섭식 문제에 영향을 미칠 수 있는 가족 경제 수준, 부모 교육 정도 등을 고려한 접근이 중요함을 시사하였다. 본 연구 결과는 향후 아동 섭식 문제 개선을 위한 기초 자료로 활용되리라 사료된다.
This descriptive survey study aims to examine the effects of parental behaviors concerning child eating, parental stress and anxiety, and general parental characteristics on children`s eating problems. In this study, an online self-report questionnaire was administered to parents of preschool-age children. The Children's Eating Behavior Inventory (CEBI), originally developed by Archer et al. (1991) and adapted for the Korean population by Kim et al. (2008), was used to evaluate eating issues in children. Additionally, a Korean adaptation of the Satter Division of Responsibility in Feeding (sDOR 2-6y) developed by Lohse and Satter (2021) was used to assess parental behaviors related to child eating problems. For assessing parenting stress, the Parenting Stress Index 4th Edition Short Form (PSI-4-SF), developed by Abidin (2012) and adapted and standardized for the Korean population by Jeong et al. (2019), was used. For assessing parenting anxiety, the parenting anxiety assessment tool developed by Wi and Chae (2015) was employed. Data were collected from February 6 to 7, 2024. Descriptive statistics, Pearson's correlation, and multiple regression analyses were conducted on the data of 160 participants using SPSS/WIN 26.0. The results of this study are as follows: 1. Significant positive correlations were found between child eating problems and parenting stress (r = .726, p < .001), as well as between child eating problems and parenting anxiety (r = .635, p < .001). 2. A significant negative correlation was found between child eating problems and parental behaviors related to child eating (r = -.309, p < .001), as well as between child eating problems and average parental income (r=-.322, p<.01). 3. For independent variables affecting child eating problems, parental stress (β=.627, p<.001), parental behaviors related to child eating (β=-.168, p<.01), parental education level (β=138, p<.05), and average monthly income (β=-.126, p<.05) were identified. These results underscore the necessity of developing nursing interventions aimed at promoting parental behaviors that positively influence child eating while simultaneously reducing parental stress, thereby mitigating child eating problems. Furthermore, the results highlight the importance of an approach that considers the family's economic status and parental education levels, as these factors significantly impact child eating outcomes. The results of this study can serve as foundational data for addressing and improving eating problems in children in future research and interventions.