Comparison of CIU of two discourse tasks in logopenic variant of Primary Progressive Aphasia
Authors
김나은
College
College of Medicine (의과대학)
Department
Others (기타)
Degree
석사
Issue Date
2024-02
Abstract
lvPPA(logopenic variant of primary progressive aphasia)는 PPA아형 중 비슷하게 담화 수준에서 어려움을 보이는 svPPA(semantic variant of PPA)보다 담화 과제간 정보적합단위(correct information unit, CIU)에서 큰 격차를 보이는 경향이 있다. 하지만 지금까지 대부분의 PPA 담화 분석 연구는 아형 변별을 위한 언어적 특징을 알아보는데 중점을 두었기 때문에, 다양한 과제를 통해 수집한 담화를 통합하여 분석하였다. 이러한 이유로, 아직까지 lvPPA의 담화 과제별 CIU의 변이성에 초점을 맞춘 연구는 없었다. lvPPA의 경우 다른 아형들에 비해 청각적 이해력과 대면이름대기 능력이 비교적 보존되어 있다. 때문에, 평가 시 이러한 담화 과제에 따른 CIU의 변이성을 확인하지 않으면, 환자의 언어 능력이 양호하다 여겨 일상 속 의사소통 어려움을 지나치기 쉽다. 따라서, 본 연구는 lvPPA 환자의 담화 과제별 CIU를 비교해보았다. 본 연구는 후향적 연구로서, lvPPA 환자 35명을 대상으로 진행하였다. 대상자 모두 언어 평가일과 인지 평가일 간극이 1년 이내였다. 환자의 발화 수집을 위해 PK-WAB-R(Paradise Korean Western Aphasia Battery-Revised)의 스스로말하기 중 대화와 그림설명 과제를 사용하였고, 수집된 발화는 CIU 비율(Correct Information Unit%)로 분석되었다. 이를 통해 lvPPA 집단의 담화 과제별 평균 CIU 비율과, 과제 간 CIU 비율 격차를 살펴보았다. 또한 과제 간 CIU 비율 격차의 원인을 알아보기 위해, 담화 과제별 CIU 비율과 인구학적 정보의 상관관계 관계를 살펴보고, SNSBⅡ(Seoul Neuropsychological Screening BatteryⅡ)결과를 바탕으로 인지기능과의 상관관계도 알아보았다. 평균 CIU 비율은 그림설명(57.2%)이 대화(78.2%)에 비해 낮았으며, 평균 CIU 비율 격차는 24.6%였다. AQ는 대화와 그림설명 CIU 비율 모두와 관련 있었으며, K-MMSE는 대화 CIU 비율과, 교육년수는 그림설명 CIU 비율과 관련 있었다. 또한, 대화 CIU 비율은 RCFT(Rey Complex Figure Test), TMT(Trail Making Test):PartB와, 그리고 그림설명 CIU 비율은 Digit Span Backward, K-BNT(Korean version of Boston Naming Test)와 유의미한 상관관계가 있었다. 본 연구에서는 임상과 이전 연구에서 경향성이 나타났던 lvPPA 집단의 담화 과제 간 CIU 비율 격차를 확인하였다. 또한, 이러한 격차가 각 과제의 CIU 비율과 관련 있는 인구학적정보 및 인지기능이 상이하기 때문에 나타나는 양상임을 확인하였다.
Within the subtypes of PPA (Primary Progressive Aphasia), lvPPA (logopenic variant of PPA) tends to show a wider discrepancy in Correct Information Units (CIU) between discourse tasks compared to svPPA (semantic variant of PPA) which encounters comparable challenges at the discourse level. Nonetheless, most discourse analysis studies of PPA aim to integrate and analyze discourses form different tasks to differentiate subtypes based on linguistic features. Consequently, no study has yet examined the fluctuation of CIU across discourse tasks in lvPPA. Since auditory comprehension and confrontation naming abilities are relatively unaffected in lvPPA, it's crucial to evaluate the variability of CIU across discourse tasks to avoid overlooking communication difficulties in daily life. Therefore, the purpose of this study is to compare the CIU of two discourse tasks in patients diagnosed with lvPPA. In this retrospective study, 35 patients with lvPPA were enrolled. The gap between language and cognitive assessment dates for all subjects was within a year. To collect patient speech, the conversation and picture description tasks of PK-WAB-R (Paradise Korean Western Aphasia Battery-Revised) were utilized, and the data collected was evaluated as CIU% (Correct Information Unit%). The study examined the average CIU% for each discourse task and the CIU% gap between tasks. The research also analyzed the correlation between CIU% and demographic factors, as well as its relationship with cognitive functions, to determine the cause of the CIU% gap between tasks. The average CIU% of picture descriptions(57.2%) showed a lower CIU% than conversations(78.2%), the average of CIU% gap between discourse tasks was 24.6%. AQ(Aphasia Quotient) correlated significantly with both conversation and picture description, while K-MMSE(Korean Mini-Mental State Examination) only showed a significant correlation with conversation, and education only with picture description. In addition, the conversation CIU% had significant correlations with RCFT (Rey Complex Figure Test) and TMT (Trail Making Test): Part B, whereas picture description had significant correlations with Digit Span Backward and K-BNT (Korean version of Boston Naming Test). Taken together, the results of this study suggest that there exists a significant gap in CIU% between conversation and picture description tasks in the lvPPA group. Additionally, this gap is attributed to differences in demographic factors and cognitive functions that are associated with each discourse task.