Cited 0 times in

Readiness for Practice and Associated Factors Among Baccalaureate Nursing Students in Mongolia: A Mixed Methods Study

Other Titles
 간호실무준비도 및 관련 요인: 몽골의 간호 학생을 대상으로 한 혼합 방법 연구 
Authors
 우람스레 담이란 
College
 College of Nursing (간호대학) 
Department
 Dept. of Nursing (간호학과) 
Degree
박사
Issue Date
2024-02
Abstract
Introduction: The increasing complexity of an ever-changing healthcare system, coupled with pervasive economic limitations, rising medical demands from an aging population, and an anticipated nursing shortage, all contribute to the expectation that new nurses should be adequately prepared for practice. Readiness for practice denotes the competence and ability to possess the necessary information, skills, and judgment required for role performance. Identifying the influencing factors of nursing students' readiness for practice can yield implications for effective nursing curricula and clinical learning environments. Therefore, this study aims to derive an integrated understanding of the factors affecting readiness for practice among baccalaureate nursing students by employing a convergent mixed-methods approach. Methods: In quantitative research, an online survey was conducted with 150 baccalaureate nursing students. Multiple regression and multiple mediating analyses were performed using the SPSS 26.0 process macro version 3.4 program to identify influencing factors and mediating effects on readiness for practice. In qualitative research, focus group interviews were conducted with two groups of 25 participants, and qualitative data was analyzed using content analyses. After analyzing the data, the results from both methods were integrated using the joint display method to provide a detailed explanation of the factors affecting readiness for practice. Result: In the quantitative research, multiple regression analyses found that clinical learning environment, clinical competence, and critical thinking were significant factors affecting readiness for practice among nursing students; the model explained 40% of the variance in readiness for practice. Multiple mediating analyses found a significant indirect effect of the clinical learning environment on readiness for practice through clinical competence and critical thinking. Hence, both clinical competence and critical thinking partially mediated the relationship between the clinical learning environment and readiness for practice. In the qualitative research, 158 items were coded, and 12 subcategories and six categories were extracted to understand the readiness for practice of nursing students in Mongolia: (a) maturity; (b) competence; (c) communication; (d) theory practice integration; and (e) professionalism. Conclusion: This study is valuable as it holds implications for establishing interventions to improve nursing students' readiness for practice and for developing the nursing curriculum. In this regard, the study offers primary data and suggests strategies at the healthcare organizational level, such as enhancing collaboration with nursing schools to cultivate a positive clinical nursing environment and implementing a preceptor system and mentorship initiatives in hospitals.
끊임없이 변화하는 의료 시스템의 증가하는 복잡성, 만성적인 경제 제약, 고령 인구로 인한 의료 수요의 증가, 예상되는 간호 인력 부족은 새로운 간호사들이 실무에 대비할 충분한 준비가 되어야 한다는 기대를 증가시킨다. 실무에 대한 준비는 역할 수행을 위해 필요한 정보, 기술 및 판단 능력을 갖추는 데에 관련이 있다. 간호학생들의 실무에 대한 준비도에 영향을 미치는 요인을 확인하는 것은 효과적인 간호 교육과 임상 학습 환경에 대한 함의를 가져올 수 있다. 따라서 본 연구는 수렴 혼합 방법을 이용하여 몽골 간호대학 학생들의 간호실무준비도 정도와 이에 영향을 미치는 요인에 대한 통합된 이해를 도출하기 위한 목적을 가지고 있다. 수렴적 혼합연구설계를 이용하였다. 양적 연구에서는 150 명의 학사 간호 학생을 대상으로 온라인 설문조사가 실시되었다. 영향을 미치는 요인과 실무에 대한 영향을 파악하기 위해 SPSS 26.0 프로세스 매크로 버전 3.4 프로그램을 사용하여 다중 회귀 및 다중 매개 분석이 수행되었다. 질적 연구에서는 두 그룹의 25 명 참가자를 대상으로 포커스 그룹 인터뷰가 진행되었고 내용 분석을 사용하여 질적 데이터를 분석했다. 최종적으로 간호실무준비도에 영향을 미치는 요인을 포괄적으로 이해하기 위해 양적 및 질적 연구결과를 통합하였다. 양적 연구에서는 다중 회귀 분석에서 임상 학습 환경, 임상 역량, 및 비판적 사고 가 간호학생들의 실무에 대한 준비에 영향을 미치는 중요한 요인으로 나타났다. 이 요인들은 몽골 간호학생들의 실무준비도를 40% 정도 설명하였다. 다중 매개 분석에서는 임상 학습 환경이 임상 역량 및 비판적 사고을 통해 간호실무준비도 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 임상 역량과 비판적 사고 모두 임상학습환경과 간호실무준비도사이의 관계를 일부 매개했다. 질적 연구에서는 158 개항목이 코딩되었으며 12 개 하위 범주와 여섯 가지 범주가 추출되어 몽골의 간호학생들의 간호실무준비도를 설명하였다: (a) 성숙; (b) 역량; (c) 의사소통; (d) 이론 실무 통합; 및 (e) 전문직관. 본 연구는 간호학생들의 실무에 대한 준비를 향상시키기 위한 중재 및 간호 교육과정 개발에 대한 근거자료를 제공하는데 의의가 있다. 또한, 병원수준에서학생들에게 긍정적인 임상간호환경을 조성하고, 프리서부터 시스템과 멘토십 프로그램을 시행하여 간호학생들의 실무준비도를 향상시키는 전략을 제시하였다.
Files in This Item:
T016231.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/204802
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links