290 386

Cited 0 times in

응급실 간호사의 환자안전역량과 안전간호활동

Authors
 채우리 
Issue Date
2017
Description
간호학과/석사
Abstract
본 논문은 응급실 간호사의 환자안전역량과 안전간호활동의 관계를 알아보고 안전간호활동의 정도에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 시도된 서술적 상관관계 연구이다. 자료 수집은 2016년 10월 14일부터 12월 7일까지 서울시 및 경기도 소재의 종합병원급 이상 9개 병원 응급실에서 근무하는 경력 1년 이상의 간호사 188명을 편의표집 하여 시행하였다. 본 연구에서 환자안전역량은 Lee(2012)가 개발한 도구를 이용하여 측정하였으며, 안전간호활동의 정도는 이금옥(2009)이 개발하고 이유정(2011)이 수정 및 보완한 도구를 본 연구에 맞게 수정하여 측정하였다. 자료 분석은 SPSS/WIN 23.0 프로그램을 이용하여 통계 처리하였으며, 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation, multiple regression을 시행하여 분석하였다. 본 연구의 결과, 대상자의 환자안전역량은 5점 만점에 평균 평점 3.93±.43점으로 중상 정도의 수준이었고, 하위영역별로 살펴보면 태도 영역 4.22±.44점, 기술 영역 3.83±.49점, 지식 영역 3.49±.67점이었다. 대상자의 안전간호활동 정도는 5점 만점에 평점 4.07±.51점으로 비교적 높은 수준이었다. 안전간호활동의 하위영역 중 가장 점수가 높은 영역은 환자확인 영역(4.20±.52점)이었고, 가장 점수가 낮은 영역은 안전한 환경 영역(3.50±.86점)이었다. 분석한 결과, 대상자의 환자안전역량과 관련이 있는 요인은 환자안전에 관한 교육 이수 여부, 환자안전 관련 활동에의 참여 여부인 것으로 나타났다. 또한 안전간호활동 정도와 관련이 있는 요인 역시 환자안전에 관한 교육 이수 여부, 환자안전 관련 활동에의 참여 여부였다. 대상자의 환자안전역량과 안전간호활동은 통계적으로 유의한 양의 상관관계(r=.812, p<.001)를 보여 응급실 간호사의 환자안전역량이 높을수록 안전간호활동 정도도 높아지는 것으로 나타났다. 응급실 간호사의 안전간호활동 정도를 설명하는 요인은 환자안전역량 태도, 지식, 기술 점수가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 회귀 모델에 포함된 변수는 응급실 간호사의 안전간호활동 정도를 총 66.6% 설명하는 것으로 확인되었다(F=74.282, p<.001). 이상의 연구 결과를 종합하여 볼 때, 환자안전역량 중 지식 영역이 비교적 낮게 나타났으므로, 간호사들의 환자안전과 관련된 지식수준을 높이기 위하여 세부 주제별 체계적이고 지속적인 교육 프로그램 마련을 위한 기관 치원의 노력이 필요하다. 또한 안전간호활동 중 안전한 환경 영역의 수행도가 낮은 것으로 보아 환자안전을 위하여 안전한 환경을 조성하고 이를 관리하는 데에 더욱 관심이 필요할 것으로 판단된다. 특히 환자안전에 관한 교육 이수 및 환자안전과 관련된 활동에의 참여가 환자안전역량 및 안전간호활동에 영향을 미치므로, 관련 교육을 이수하고 활동에 적극적으로 참여할 수 있도록 장려하는 것이 필요하겠다. 마지막으로 응급실 간호사의 안전간호활동 정도를 증진시키기 위하여 환자안전역량을 함양하는 것이 도움이 될 수 있음을 확인하였다. 본 연구는 응급실 간호사의 환자안전역량과 안전간호활동의 정도와 관계, 그리고 안전간호활동에 영향을 미치는 요인을 살펴봄으로써 향후 응급실 간호사의 안전간호활동 수준을 높이기 위한 전략을 수립하는 데에 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다. BACKGROUND: Patient safety is emphasized every day in nursing practice. Because the emergency room is a place where patient safety is in high-stakes, it is an important task of emergency nurses to reduce errors and improve patient safety. Thus, the purpose of this study was to investigate the relationship between emergency nurses' patient safety competency and safety nursing activities and to examine the factors associated with safety nursing activities. METHODS: A questionnaire survey was completed by 188 emergency nurses in 9 hospitals over 2 months. A structured questionnaire included instruments that measured nurses’ patient safety competency and the safety nursing activities. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation, and multiple linear regression. RESULTS: The patient safety competency of the participants was mid-high grade, with a mean score of 3.98±.43 out of 5. Particularly, the attitude domain was the highest, at 4.21±.44, and the knowledge domain was the lowest, at 3.49±.67. The score of safety nursing activities of participants was relatively high, at 4.07±.52 out of 5 points. In particular, the score of sub-category, "patient identification" was the highest, at 4.20±.52, followed by infection prevention (4.19±.57) and fall prevention (4.17±.65). Emergency nurses who participated in patient safety education and activities showed high scores of patient safety competency and safety nursing activities. Participants' patient safety competency and safety nursing activities were positive correlated (r=.812, p<.001). The variables associated with safety nursing activities were the attitude, skills, and knowledge of the patient safety, and those factors explained safety nursing activities by 66.6% (F=74.282, p<.001). DISCUSSION: As the findings of this study demonstrated that emergency nurses' safety nursing activities could be improved through the enhancement of patient safety competency. Thus, institutional efforts of implementing continuous and specific intervention programs to advance patient safety competency and safety nursing activities by reinforcing emergency nurses' patient safety education and activities.
Files in This Item:
T014416.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/154953
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links