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간호사의 내부마케팅 인지정도와 직무만족도와의 관계

Other Titles
 (A) study on the relationship between nurses' perception of internal marketing and their job satisfaction 
Authors
 김민주 
Issue Date
2004
Description
간호학교육전공/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 간호조직에서 간호사의 내부마케팅 인지정도를 파악하고 이에 따른 직무만족을 파악하여 병원간호조직의 바람직한 내부마케팅에 기초자료를 제공하기 위해 시도된 조사연구이다.

연구대상은 서울시 대학병원 2곳에서 근무하는 임상 간호사 211명을 대상으로 하였고, 자료수집기간은 2003년 10월 16일부터 10월 31일까지 구조화된 설문지로 실시하였다. 연구도구는 내부마케팅정도를 측정하기 위해 민승희(2002)가 개발한 도구를 연구자가 병원조직에 맞게 수정?보완하여 사용하였으며, 직무만족정도를 측정하기 위해 Stamp(1978)가 개발한 도구를 바탕으로 차선경(2000)이 수정?보완한 도구를 사용하였다. 자료분석은 SPSS window 11.0을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient으로 분석하였다.

본 연구의 결과는 다음과 같다.



1. 간호사가 인지하는 내부마케팅 정도는 총140점 만점에 76.41점으로 보통수 준이었으며 각 영역별 평균평점은 동기부여 3.03점으로 가장 높았으며, 커뮤 니케이션 2.98점, 교육훈련 2.67점, 시장조사 2.65점, 종사원 관리이념 2.55점,복지제도 2.49점, 보상체계 2.35점, 근무환경 2.26점의 순서로 나타났다.



2. 간호사가 인지하는 직무만족도 정도는 총190점 만점에 105.96점으로 보통수준이었으며 각 영역별 평균평점은 전문적 위치가 3.21점으로 가장 높게 나타났으며, 자율성 3.09점, 대인관계 3.05점, 필수적 직무 2.91점, 행정 2.67점, 보수 및 승진 2.60점의 순서로 나타났다.



3. 내부마케팅 요인과 직무만족도와의 모든 영역은 순 상관관계가 있는 것으 로 나타났다. 각 영역별로 동기부여(r= .692, p=.000)가 가장 높은 상관관계 를 보였으며, 커뮤니케이션 (r= .681, p=.000), 복지(r= .656, p=.000), 종사원 관리이념(r= .643, p=.000), 교육훈련(r= .578, p=.000), 근무환경(r= .540, p=.000), 보상체계(r= .509, p=.000)는 중등도의 상관관계를 나타내었고 시장조사(r= .476)는 낮은 상관관계를 나타내어 모든 영역이 직무만족과 유의한 상관관계가 있었다.



4. 일반적 특성에 따른 내부마케팅 인지정도에서 부서(t=5.167, p=0.000)가 유의한 차이가 있으며, 직무만족도 정도에서도 부서(t=4.527, p=.000)가 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 부서는 일반병동의 내부마케팅 인지정도와 직무만족도가 특수 부서보다 높은 것으로 분석되었다.





결론적으로 간호사가 인지하는 내부마케팅 정도와 직무만족도와는 높은 상관관계가 있으며, 간호사 만족을 위한 내부마케팅을 수행하여 간호사들에게 동기를 부여하고 직무만족을 통해 외부고객만족을 초래할 수 있는 체계적이고 지속적인 내부마케팅 정책이 검토되고 수행되어져야 할 것이다.





[영문]The purpose of this study was to survey nurses'' perception of internal marketing within a nursing organization and their job satisfaction and thereby, provide for some basic data useful to development of a desirable internal marketing.

For this purpose, 211 clinical nurses working for 2 university hospitals in Seoul were sampled to be subject to a questionnaire survey. The data were collected from October 16 to 31, 2003 by using a structured questionnaire. For the survey tools, were used a scale developed by Min Seung-hee (2002) for measurement of internal marketing and modified and complemented by the researcher for hospital organizations and a scale developed by Stamp(1978) for measurement of job satisfaction and modified and complemented by Cha Sung-kyoung (2000). The collected data were processed using the SPSS Window 11.0 for technical statistics, T-test, ANOVA, and Pearson''s correlation coefficients.

The results of this study can be summarized as follows;

1. The internal marketing activities perceived by nurses scored 76.41 out of the full score 140, which was normal. In view of areas, the area with the highest average score was motivation (3.03), followed by communication (2.98), education

training (2.67), market survey (2.65), employees'' management philosophy (2.55), welfare system (2.49) and working environment (2.26) in their order.

2. The job satisfaction perceived by nurses scored 109.8 out of the total 190, which was normal. The area with the highest average score was professional status (3.21), followed by autonomy (3.09), human relationship (3.05), obligatory responsibility (2.91), administration (2.67) and reward and promotion (2.60) in their order.

3. In all areas, the internal marketing factors were positively correlated with job satisfaction. The area showing the highest correlation was motivation (r= .692, p=.000), followed by communication (r= .681, p=.000), welfare (r= .656, p=.000), employees'' management philosophy (r= .643, p=.000), education

training (r= .578, p=.000), working environment (r= .540,p=.000), reward system (r= .509, p=.000) in their order; the latter four areas showed some middle-level correlations. The correlation for market survey was low (r= .476). Anyway, all areas were significantly correlated with nurses'' job satisfaction.

4. As a result of analyzing nurses'' perception of internal marketing depending on their demographic variables, there was found some significant difference depending on departments (t=5.167, p=0.000). In case of their job satisfaction, the difference was significant depending on departments. (t=4.527, p=.000). Specifically, nurses working for ordinary wards perceived internal marketing with higher job satisfaction than those working for special wards.

In conclusion, nurses'' perceived internal marketing was highly correlated with their job satisfaction, which suggests that it would be necessary to design a systematic and sustainable internal marketing plan for nurses'' job satisfaction and thereby, motivate them to meet patients'' needs.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137960
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