940 891

Cited 0 times in

경직형 뇌성마비아동의 초기 의사소통 행동 분석

Other Titles
 Study on early communication behavior of children with spastic cerebral palsy 
Authors
 박지은 
Issue Date
2001
Description
언어병리학 협동과정/석사
Abstract
[한글]정상아동은 1세를 전후로 하여 다양한 비언어적 의사소통 의도의 표현을 나타내기 시작하며, 출현 빈도가 빈번해지고, 1세를 지나며 이러한 비구어적인 의사소통 의도의 표현이 구어적인 의사소통 의도 표현으로 발달한다. 뇌성마비아동의 경우 뇌성마비와 그에 동반되는 장애로 인하여 언어발달이 지체될 가능성이 높다. 뇌성마비아동의 비구어적 의사소통 발달과 초기 언어발달은 이들이 언어표현기로 성장하면서 나타날 수 있는 언어장애와 관련하여 중요한 지표가 될 수 있으며, 이에 대한 연구는 뇌성마비아동의 언어장애에 대한 조기진단·치료에 도움을 줄 수 있다. 본 연구는 비구어적인 의사소통 표현이 구어적인 의사소통 표현으로 발달하는 시기인 1세의 경직형 뇌성마비아동 18명과 비슷한 연령의 정상아동 24명을 대상으로 비구어적·구어적 의사소통의 특징을 살펴보았다. 뇌성마비아동과 정상아동 간에 의사소통 의도 표현 빈도, 의사소통 의도 표현 형식, 의사소통 기능 및 자음, 다음절, 단어, 단어 조합 사용 빈도를 비교한 결과는 다음과 같다.

1. 의사소통 의도 표현 빈도를 비교한 결과, 연령이 비슷한 집단을 대상으로 분석했을 경우 뇌성마비군의 표현 빈도가 대조군보다 낮았다. 인지 발달 점수가 비슷한 아동을 대상으로 분석했을 경우 대조군은 인지발달 점수와 의사소통 의도 표현 빈도간에 순상관관계를 보인 반면, 뇌성마비군에서는 의사소통 의도 표현 빈도의 개인차가 크고 대조군의 점수 분포와는 차이가 있었다.

2. 의사소통 의도의 표현 형식-제스츄어, 제스츄어를 동반한 발성, 발성-을 비교한 결과, 대조군은 세가지 표현 형식을 고루 사용하고 있었으나 뇌성마비군은 제스츄어와 제스츄어를 동반한 발성을 주로 사용하고 있었으며, 발성의 사용이 적었다.

3. 의사소통 기능-행동통제, 사회적 상호작용, 동시주의집중-을 비교한 결과, 연령에 상관없이 대조군에서는 행동통제와 동시주의집중이 주로 나타났으나, 뇌성마비군은 행동통제를 주로 사용하고 있었고 동시주의집중의 사용 빈도가 적었다. 동일한 의사소통 표현 빈도를 보이는 집단에서 뇌성마비군과 대조군의 의사소통 기능을 비교한 결과 유의한 차이가 없었다.

4. 자음 및 다음절어 사용 빈도를 비교한 결과, 뇌성마비군이 대조군보다 자음 및 다음절어 사용 빈도가 낮았다.

5. 단어 및 단어 조합의 사용 빈도를 비교한 결과, 뇌성마비군이 대조군보다 단어 및 단어 조합의 사용 빈도가 낮았다.

이상의 결과는 비구어적 의사소통에서 구어적 의사소통으로 발달하는 시기에 뇌성마비아동이 정상아동과는 다른 의사소통 발달 특징을 나타내고 있음을 보여준다.

본 연구에서는 제한된 연령과 유형의 뇌성마비아동을 대상으로 실험을 진행하였으며, 뇌성마비의 다양한 장애 유형 및 장애 정도를 고려한 후속 연구가 계속되어야 할 것이다.



[영문]Normal children around the age of one year start showing communicative intent through nonverbal communication and its frequency increases as the child gets older. After the first year his nonverbal communication develops into verbal communication. Language development of children with cerebral palsy with other associated disabilities could be delayed. The development of nonverbal communication and the early stages of language with cerebral palsy could be the index to the language difficulties that could be present as the child grows to the linguistic stage. A study on this area could be of help to the early assessment and treatment of language problems of children with cerebral palsy.

This study examines the nonverbal and verbal communications of children with cerebral palsy. The subjects consists of 18 one-year-old children with spastic cerebral palsy as the test group and 24 normal children who were age-matched as the control group. The expression of communicative intent, communicative means, communicative function were compared as well as frequency in the use of consonants, multisyllables, words, word association. The results were as follows :

1. When the expression of communication intent was compared with the children on age-matched control group, its mean frequency was lower in the children with cerebral palsy. When cognitive development scores were matched, the normal children showed positive correlation between the cognitive development scores and the frequency of expression of communicative intent. On the other hand, children with cerebral palsy showed great individual differences and the range of the score was different from that of the normal subjects.

2. When the communicative means(gesture, vocalization with gesture, vocalization only) was compared, normal subjects showed impartial use of all three patterns while children with cerebral palsy mostly used gestures and vocalization with gestures.

3. When communicative function was compared, normal subjects showed behavior regulation and joint attention while children with cerebral palsy mainly showed behavior regulation and less joint attention. In comparing the communicative function in the two groups that showed the same frequency of communication, significant difference could not be seen.

4. Children with cerebral palsy showed less use of consonants and multisyllables than the normal subjects.

5. Children with cerebral palsy showed less use of words and word associations than the normal subjects.

In this study we could see that the communicative development of children with cerebral palsy at the period of transition where nonverbal communication develops into verbal communication is different from that of normal children. This study was restricted to only one age group and one type of cerebral palsy. Further works are required considering more types of cerebral palsy and the severity of cerebral palsy.
Files in This Item:
T006503.pdf Download
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137655
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links