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간호학의 방법론적 원리와 철학적 배경

Authors
 최남희 
Issue Date
1991
Description
간호학과/박사
Abstract
[영문]

[한글]

간호학의 학문적 독자성과 고유성을 확보하기 위한 논의와 노력은 간호학의 탐구영역과

대상을 구체화하고 그를 적합하게 규명할 수 있는 방법적 원리를 확인하는 작업으로 연

결된다. 간호학적 지식의 구성을 위한 기존의 방법적 원리들이 간호의 학문적·실행적 특

성을 제대로 드러낼 수 있는 것이었는지, 나아가 어떠한 방법적 원리가 간호학적 해명에

알맞는 것인지를 밝혀야 한다는 논의는 이미 간호학의 일반적 합의단계에 이르렀고, 그에

따른 여러 방법적 대안이 제시·대두되고 있다.

본 논문의 목적은 궁극적으로는 간호학적 탐구를 위한 원리를 모색하는 것이다. 이러한

모색을 진행하는 데에는 우선 간호학의 본질과 영역 그리고 간호학의 학문적 특성을 밝

히는 것이 필요하다. 이에 따라 논자는 기존 이론들에 나타난 간호 및 간호학에 대한 정

의(definition)들을 확인하고, 그를 해명하고자 했던 방법적 원리가 적합한지 여부를 철

학적으로 밝혀보았으며, 나아가 보다 적합한 방법적 원리는 어떤 것이어야 할 것인가를

더듬어 보았다. 본 논문의 내용은 기존의 간호관·인간관·이론구성방법 등이 각각의 개

념을 다루는 데에 적합한지, 그리고 존재론적·인식론적 바탕에 비추어 대두되는 간호하

의 방법론적 모델에는 어떤 것들이 있는지를 살피고, 각 방법론의 간호학적 적용의 가능

성과 한계는 무엇이며 간호의 존재론적 특성과 인간관에 따르는 바람직한 방법적 원리가

어떻게 정립될 수 있을 것인지에 대한 검토이다.

본 논문을 구성하는 분석적 틀은 기본적으로는 비판의 비판에 해당하는 메타비판이라고

할 수 있다. 그러나 논자는 철저하게 메타비판적 입장을 고수하지는 않았다. 왜냐하면

메타분석은 끝까지 자기의 입장을 드러내지 않고 분석대상에 대한 비판적 대안을 제시하

지 않는 반면 본 논자는 일정한 정도의 대안을 제시하려는 의도를 가지고 있기 때문이다.

또한 간호학적 탐구원리와 간호학의 특성을 살피는 동안 그러한 간호학의 본질을 다루는

데에 적합한 탐구원리를 나름대로 제시하는 것이 옳다고 보았기 때문이다. 그러나 필자

는 논의의 전과정에서 메타의 입장을 유지하려고 노려했고, 어느 한가지의 방법적 대안에

스스로의 선 기호를 주장하지는 않았다.

여기에서의 논의는 우선 다양한 간호이론들의 분석을 통해 간호학적 인간관과 간호관을

전체적으로 살피는 데에서 시작한다. 다음으로논자는 Parse의 기준에 따라 기존의 간호

이론들을 '부분들의 합'이라는 원리적 인간관에 따라서 구성된 것들과 '총체적 인간관'

또는 '통일적 인간관'에 기반을 둔 것들로 분류하고 그들 각각의 특성이 어디에 있고 간

호학적으로 어떠한 의미와 문제가 있는지를 아울러 분석하였다. 여기에서 '부분들의 합'

으로서의 인간관을 기초로 한 이론으로는 Orem의'자가간호이론'과 King의 '시스템이론'을

, 그리고 '통합적 인간관'을 기초로한 이론으로는 Rogers의 '통합적 인간이론'과 Watson

의 '돌봄 이론'을 선정하였다. 이러한 분석대상의 선택은 대체로 우리 간호계 에서 비교

적 적합하다고 널리 알려진 기준에 따랐다는 점, 그리고 현재로서는 비교적 지배적이고

대표적인 이론들을 결과적으로 포괄했다는 점에서 합리적이고 유효한 방식의 선택으로 인

정될 수 있을 것이다.

지금껏 널리 합의되어온 간호관은 대체로 간호대상자인 인간을 부분으로 환원되지 않는

하나의 총체적 실체로 보는 관점에 바탕하고 있었다. 또한 내용적으로 본 간호관은 인간

의 삶의 체험으로서의 건강을 증진시키는 일로 규정하는 것으로 나타났다. 대체로 간호는

행위적 용어로 규정 정의되고 있었고 인간존재는 부분적 관찰명제의 진리성을 통해 규명

될 수 없다는 점에 대해서도 전반적 합의가 이루어졌다. 이러한 합의에는 간호학의 지식

탐구가 일면 인간해명을 바탕으로 하는 실천적인 부분을 함께 다를 수 있어야 한다는 것,

그리고 간호대상과 간호수행자가 불가분의 관계 속에 놓인다는 것 등이 함축되어있다.

간호대상관 즉 인간관은 인간의 자율성과 자기 규정성을 통해서 간호문제가 발생하는

것이고 그러한 간호문제의 확정과 해결의 과정에서 기본적으로 간호의 가치지향성을 포함

하고 있었다. 객관적·자연과학적 탐구원리는 인간을 사물화 하게 되고 결국 간호의 궁

극적 가치인 인간중심성에서 이탈되는 결과에 이르게 된다. 간호학적 인간관은 자율적 존

재로서 자기선택을 수행하고 책임을 지는 존재이며 동시에 사회적 문화적 맥락에 의해 자

신의 가치체계를 구성하고 그에 근거하여 행위를 하는 주체로 설정되어 있다. 또한 개인

은 부분적 관찰의 대상이라기보다는 총체적 접근을 통해서만 이해 가능한 존재이기도하다

.

간호학적 탐구원리로 전통적인 것은 실증철학의 원리를 바탕으로 한 경험분석적 방법이

었다. 그러나 실증주의의 인식론적 인간이해의 한계가 지적되면서 그를 보완 내지 극복하

고 간호학적 지식을 추구할 방법적 대안으로는 현상학적 철학원리가 가장 널리 논의되고

있다. 그 외에 해석학적 연구방법, 사회비판 이론적 접근방법, 민속학적 탐구 원리 등이

간호학적 지식탐구의 대안으로 제시되고 있다.

실증주의원리의 간호학적 접근의 한계는 인간의 문제에서 가치의 배제와 인간의 이해에

한계가 있다는 점이었다. 즉 인간을 부분적으로 환원시키지 않으면 안되고 관찰이 가능

하도록 조작적 정의를 통해서만 간호학적 지식이 탐구되어야 하는 경우에 간호학의 존재

론적 의미(가치개입적이며, 총체적 인간관)와 모순될 수밖에 없다는 것이었다. 현상학적

철학원리의 간호학적 도입의 근거는 대상자의 삶의 맥락에서 지식을 탐구한다는 지식론적

원리에 바탕을 두고 있었다. 해석학적 이해는 현상학의 초월적 접근의 한계를 극복하고

인간을 그 대상자의 의도와 삶의 맥락을 통해 이해할 수 있는 탐구원리를 제공하였다. 인

간의 역사성과 시간성을 전제하고 탐구자의 선입견을 부정하는 자세 즉 자기초월적 접근

의 한계를 극복하는 것이었다. 사회 비판적 인간이해의 방법은 사회적 맥락에서의 인간의

억압적 상황의 배제를 통해서 인간자체에의 이해를 하고자 하는 것이었다. 즉 모든 인간

은 있는 그대로의 자신을 드러낼 수 있는 상황적 조건을 만들어낸 후에 스스로를 진실하

게 드러냄으로서 서로 간의 합의상태를 이룸으로서 양해적 이해의 단계에 이른다는 것이

었다. 민속학적 접근은 인식론적 의미의 문제제기라기보다는 자료의 질적 내용에 관련되

는 것으로 보였다. 즉 민속학적 접근은 대상자에 관한 경험적 자료가 필요하다는 것을 이

미 전제하고 있으며, 다만 그러한 자료를 수집하는 구체적 방법의 측면에서 인간생활을

구속하는 문화적·민속적 특성을 그대로 반영할 수 있는 대안을 제시하고 있다는 점이 다

르다고 할 수 있다. 즉 진리의 기준에 해당하는 문제라기보다는 자료수집의 절차상의 문

제를 제기하는 셈이다.

간호학이론은 이론구성의 방법적 원리와 관계없이 총체적·통합적 인간관을 전제하고

있었다. 따라서 이론구성의 원리를 엄밀하게 수행하는 경우에는 오히려 다를 수 없는 논

리적 비약의 특성이 많이 드러났다. 인간을 부분적으로 설명하고자 하는 경우의 객관적

관찰이 불가능한 개념으로 인간을 보거나 상정하는 것이었다. 그러나 전반적으로 간호학

의 특성은 가치 지향적이었고 인간중심성에 관한 합의에 있었다.

결론적으로 본 분석을 통해서 필자는 다음과 같은 탐구원리를 통해 간호학적 지식의 축

적이 가능할 것으로 본다. 이는 기본적으로 탐구방법자체가 아니라 인식론·존재론적 전

제로 보는 것이 옳다. 전체적으로는 인간주의의 원리에 바탕을 두고 세분화하면 다음의

여섯 가지이다. 첫째, 간호학적 지식은 총체성의 원리에 입각하여 탐구되어야 한다. 둘째

, 역동성의 원리, 셋째, 간호행위수행의 동기와 필요체계로서의 원리, 넷째, 가치개입과

목표지향성의 원리, 다섯째, 간호의 상호성의 원리, 여섯째, 간호행위가 가지는 사회 문

화적 관련성의 원리 등이다.

본 논문에서 제시한 여섯 가지의 간호학적 탐구원리는 기본적인 진리의 기준을 어디에

둘 것이냐에 근거한 것이다. 따라서 구체적 방법으로서의 대안은 그러한 간호학적 원리가

어떠한 결과적 인식론과 대응될 것이며, 구체적으로 방법적 절차를 어떻게 구성할 것인

가는 다른 맥락에서 논의되어야 할 것이다. 또한 이는 논자의 견해에 해당하는 것이므로

이러한 간호학자체의 분석과 비판 또는 평가가 계속됨으로서 보다 간호학적인 아니면 간

호의 내용을 밝히는 탐구원리와 인식, 간호학의 존재론적 접근이 가능해질 것이다.





A Critical Analysis on Methodology of Nursing



Choi Nam-Hee

Dept. of Nursing The Graduate School Yonsei University



Attempts to secure the scientific autonomy of nursing are closely linked with the

task of assuring the methodological principles relevant to giving shape to and

expounding efficaciously the object, i. e. human being, of nursing. There has been

increasing agreement on necessity of further discussion on the following two

questions : whether the established methodologi-cal principles of nursing science

have been able to represent the typical characteristics of nursing as science and

practice, and what sort of methodological principles should be considered as good

alternatives for ascertaining and solving the problems of nursing. As results,

various types of alternatives have been brought forward into the academic society

of nursing.

The purpose of this dissertation is to investigate the methodological principles

pertinent to researches in nursing science. For this investigation, the realms and

essential characteristics of nursing science should be made clear at first. On the

basis of this work, the author ascertained various definitions of nursing science

shown in major theories existing, examined whether and to what extent the

methodological principles of each theory were appropriate to their concrete

explanatory systems in respective, and further, groped for the still more relevant

methodological principles of nursing science.

The main streams of this treatise in concrete consist of the researches into the

following questions : ① In the respective cases of the existing theories shown,

are the methods of theorization consistent with their own views of man and

nursing?② In each theory, are the methodological principles pertinent enough to

the major theoretical concepts in the senses of semantics, syntax and pragmatics?

③ What sorts of alternative systems of methodology are emerging as the result of

ontological and epistemological reflections in nursing science? ④ In what senses

do the newly introduced methodologies have, when applied to the science of nursing,

their prospect or limitation: in other words, in what fields and to what degree are

they competent or defective as the guideposts of nursing? ⑤ In what ways can we

establish desirable pinciples of nursing science, i. e., the principled that are

fulIy rational and effective enough for the tasks of expounding the nature of man

as the object of nursing and, at the same time, of clarifying and guiding the

activities of nursing as helping man?

The fundamental framework of this book has the features of meta-critique. or

critique of critique. However, the author's standpoint is not a thorough meta-

critical one. For, from such a standpoint, the critic's own view of the subject

matter, i. e. nursing, conceals itself to the very end: and so the critical

alternative of any substantive type for the established theories would never be

offered. In surveying the characteristics of the four sorts of major theories

existing, it came to be the author's academic belief that a system of the more

prospective and competent methodological principles for nursing science should be

subiitted to the academic society of nursing for common examination. Through the

whole process of estimative arguments-tion, however, the author never asserted her

own preference for some particular existing or/and alternative theory, maintaining

the so-cal led meta-critical attitude.

Our discussion began with an overall survey. through the analysis of various

kinds of nursing theories, of the hitherto dominant views of man and nursing. And

next, we assumed that the two types of nursing theories prevailing nowadays - one

based on the totality paradigm, and the other on the simultaneity paradigm,

according as Parse classified them - should be further analyzed in more

concreteness and scrutiny. Accordingly, two kindle of theories were selected for

each paradigm : Orem's self-care theory and King's system theory as based on the

totality paradigm, and Rogers' theory of unified human being and Watson's theory of

human care as based on the simultaneity paradigm. Our selection of these theories

may be approved to be moderate and meaningful enough in that its criterion is

publicly recognized as relevant in the society of nursing science and, moreover, in

that it comprises to significant extent the representative and prevailing theories

of nursing in our days.

It has been widely agreed among these theories that the object of nursing is the

holistic human being irreducible to consituent parts. Man as the object of nursing

is supposed to be a subjective being who, on his own part, autonomously chooses and

performs his deeds, assumes the responsibilities for his choice or determination

and execution of it, and at the same time, ever re-establishes his own hierarchical

system of value, in relation to the socio-cultural background. Man cannot be

grasped through observation of his parts, but is comprehensible only through an

approach to the whole being of himself, including his value-orientation. And so,

principles of natural scientists or objectivistic viewpoint would, when appled to

nursing science, result in the deification of human being, that is to say,

breakdown human its - the central value of nursing.

Today's major or dominant theories commonly viewed nursing as increasing man's

health a5 experience of 1 ice process. This is why nursing is defined, on the

whole, in terms of human activities. This mutual consent in the view of nursing

implies that the science of nursing must be able to deal with praxis, or the

practical aspects of human life. Problems of nursing occur in reality only through

the autonomy and self-determination of man as the object of nursing. For they can

be ascertained and solved only in nursing relation - the inter-subjective rapport

between the nurse and the client, These processes of this relation inevitably

involve the intervention of human value-consciouness. And so the problems of

nursing cannot be fulIy expounded in terms of empirical observations on partial

affairs or functions of man's physical structures.

The traditional principles for researches in nursing science were mostly

interrelated, if not corresponding, to positivistic philosophy or empirico-analytic

methodology. However, as the epistemological limits of positivism in understanding

of humanities are pointed out in many fields, the alternative methodological

principles to those of positivism are sought after in various directions, among

which the philosophical principle of phenomenology is discessed most wide and

frequently. And besides, principles of hermeneutics, critical social theory,

ethno-methodology etc., are suggested to be, as separate or combined, meaningful

and efficacious alternative methodological principles for researches in nursing

science.

The positivistic way of approach to nursing has its limita-tions especially in

that it excludes the topics of vague at-together from the realm of research, to

fai1 in understanding manas a whole being. So to speak, in such a way of approach

we are enforced, in the methodological scene, to reduce man to the parts which are

empirically observable, and to devise operational definition owing to which the

result of observation can be described. In such cases, the methodological principle

is contra-dictory to the ontological presupposition that man is an ir-reducibe

whole being whose life itself is essetially committed to the problem of value.

Phenomenological principle is introduced into nursing science on the ground that

genuine knowledge can only be secured when we are entirely free fro? all Sorts of

preconceptions including methodological ones. It offered to nursing science an

opportunity of radical reflection as to methodological as wall as theoretical

principles: especially, it gave an impressive impetus to the wonder and doubt

about, and further the intention of reexamina-tion of, the validity and truth of

scientism that believes in the methodological principle of analysis of data gained

through empirical observation.

Hermeneutic understanding rendered us principles of making inquiries into man in

the context of his own intention and life environment. It shows a way to overcome,

on the one hand, the objectivist view of man -say, of positivism- that

underestimates free will, and on the other hand. the subjectivist or even

supra-subjectivist view of man -say, of transcendental phenomenology-that neglects

socio-cultural factors; instead, it presents, as an alternative, the

intersubjectivist view of man that both the subject and the object alike are

conscious being of intention, nevertheless dependent on spatiotemporal or

socio-cultural sur-roundings .

Critical social theory aims at the restoration of the original state of man

through practical clearing off of all elements of socio-economic repressions, or in

other words, intends to contribute to the liberation of man by theoretical

elucidation of the conditions of human alienation. Both the methodological and

substantive theoretical propositions of critical social theory supplies nursing

science with significant ways not only of understanding human nature that cannot be

reduced to natural qualities of physical body, but also of helping human being off

with their troubles that cannot be solved by mere medicinal means.

The questions that ethno-methodology raises never lie on epistemological level,

but in the context of implicative qualities Of empirical data: that is,

ethno-methodology assumes that empirical survey is necessary means of research.

Nevertheless, ethno-methodology offers us a bundle of correctives for objective or

subjectless observation of positivistic scientism, suggesting that the researcher

should abstain from interference or interven-tion in the forms of 1ife of the

object people, though preserving the attitudes of moral affection toward and

empathetic understand-ing of them.

Those nursing theories examined in this treatise commonly presupposed man as a

unified whole. And so in cases of theories based on the total its paradigm, not a

few logical leaps and even contradictions occurred: they tried to explain human

being as the sum total of empirically observable parts while, on the other hand,

their methodological principle assumes that man is never reducible to his

constituent parts. On the whole, however, those major theories connotatively

consented that health-care cannot but commit itself to the problem of value, and

that nursing should be founded on humanism. In other words, in their attempts to

solve the problem of inconsistency between substantive nursing theories and

methodological principles, theories of both the two paradigms showed the common

orientation of remedying the dehumanistic parts of concrete theorization and

supplementing the humanistic elements in methodological preassumption.

Our meta-critical analysis of existing nursing theories and

understanding-oriented deliberation of potential alternative methodologies of

nursing science lead us to the conclusion that nursing as theory and practice be

firm1y based on humanism. Humanism as the utmost principle of nursing, in itself

never a method or methodology as it is, brings forth six methodological principles

of nursing science that can be expressed in definite propositions as foollows.

① Man as the object of nursing is a unified whole being ir-reducible to parts.

② Man as the object of nursing is a dynamic being whose rest is a momentary mode

of motion, or rather, a mere conception of some particular life state.

③ Performance of nursing presupposes the occurrence of objective need and, with

it, subjective motive to receive nursing care, on the client's part.

④ Performance of nursing has its goal of increasing health, and accordingly, is

involved in the problem of value.

Nursing care is always performed in the reciprocal relation of the nurse and the

client.

Activities of nursing care are dependent on and defined by socio-cultural

environment .

These six methdological principles for researches in nursing science are derived

from the presuppositional guiding post of humanism. Therefore, concrete methods,

means and procedures of nursing researches are to be sought after in another

context than this treatise. The author hopes that the academic society of nursing

will hence develop vigorous discussions on this subject, to result in a good deal

of scientific fruit in the near future.
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https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000045628
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