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일차 보건의료사업에 있어서 보건진료원의 업무수행에 관한 분석적 연구

Authors
 김진순 
Issue Date
1984
Description
간호학과/박사
Abstract
[영문]

[한글]

보건진료원은 일차보건의료사업에 있어서 핵심적인 역할을 수행하고 있으므로 이들의

적극적인 활동을 통하여 일차보건의료사업의 성과를 높힐 수 있을 것이다.

이러한 관점에서 본 연구의 목적은 보건진료원 의 업무를 분석하고, 업무수행과의 관련

요인을 파악하여, 그 결과를 보건진료원의 효율적인 활용을 위한 기초자료로 제공하는데

있다.

연구대상은 1981년도에 배치된 보건진료원 279명 전원이며 자료는 보건진료원이 작성한

설문지와 활동기록지를 통하여 수집되었다.

연구기간은 1983년 10월 12일부터 1983년 12월 31일까지이었다. 연구도구는 연구자가

개발한 업무수행 측정도구와 Slavitt의 직업만족 측정도구, Gough 의 성격검사도구를 사

용하였다. 자료분석은 업무수행, 직업만족, 성격과 지원실태는 평균치, 백분율, 표준편차

로 분석하고 업무수행과의 관련요인은 ANOVA, Pearson상관계수 그리고 t-test로 하였으며

업무수행에 가장 영향을 미치는 주요 요인은 Stepwise Multiple Regression으로 분석하

였다.

연구결과를 요약하면 다음과 같다.

1. 보건진료원은 주로 보건진료소내에서 활동하며 하루평균 18건의 서비스를 제공하는

것으로 나타났으며 예방보건활동보다는 진료활동을 보다 많이 수행하였다. 연령이 많고,

기혼자에서 그리고 경력이 많을수록 보건의료활동을 위한 하루 평균 소비시간이 많았다.

보건진료원의 보건의료활동시간과 통계적으로 유의한 관계를 나타낸 변수는 연령, 결혼상

태 그리고 경력이었다 (P<0.01).

2. 보건진료원의 직업만족은 평점 5점에 평균 3.47점으로 비교적 높았다. 직업 만족구

성요소중 직업적 긍지에 대한 만족이 평균 4.28점으로 가장 높은 반면 보수는 평균 2.87

점, 조직적 요구는 평균 2.47점으로 가장 낮았다.

보건진료원의 성격특성중 성취욕구는 총점 29점에 평균 14.92점으로 나타났다. 연령이

많고, 기혼자에서 그리고 경력이 많을수록 보건진료원의 직업만족점수와 성취욕구점수가

높았다.

3. 보건진료원의 50%가 보건행정 및 지역사회조직으로부터의 지원정도에 긍정적인 반응

을 보여 보건진료원의 업무수행 촉진을 위하여 수립된 지원정도는 낮은 것으로 나타났다.

4. 보건진료원의 업무수행에는 직업만족, 성취욕구, 일반적특성 및 지원내용중 일부가

통계적으로 유의한 관계를 나타냈으며 (P<0.01), 그중 가장 영향을 미치는 요인은 연령,

직업만족, 보건소 및 보건진료소 운영협의회의 도움정도와 성격으로 규명되었다.

5. 업무수행에 관련되는 변수로 나타난 변수들간의 관계를 분석한 결과 성취욕구점수가

높으면 직업만족이 높았으며 연령이 많고, 경력이 많고 그리고 기혼자에게서는 성취욕구

점수와 직업만족점수가 높아서 일반적 특성, 직업만족과 성취욕구와는 통계적으로 유의한

관계가 있었다 (P<0.01).

결론적으로 보건진료원은 일차보건의료사업에 있어서 그들의 업무를 효율적으로 수행하

고 있으며 이들의 업무수행에 연령, 직업만족, 성격, 보건소 및 보건진료소운영협의회의

지원이 가장 영향을 미치므로 일반적 특성을 감안한 보건진료원의 선발기준이 개선되어야

하며 보건진료원의 활동 제고를 위하여 보건소 및 보건진료소운영협의회의 지원이 강화

되어야 할 것이다.





Analytical Study on Performance of the Community Health Practitioner in Primary

Health Care in Korea



Kim, Jin-Soon

Department of Nursing The Graduate School of Yousei University

(Directed by Prof. Kim, Cho-Ja, Ph.D.)



The Community Health Practitioners (CHP) in rural area play an important role in

Primary Health Care services.

The achievement of Primary Health Care in the country will be dependent upon

their activities.

The objective of this dissertation is to study the performance of CHPs.

Therefor all of the 279 CHPs who have been working more than 2 years were chosen

for this study.

A survey was conducted to collect data by a self-administered-questionnaire and

daily reports of CHPs from October 12 to December 31, 1983 were collected.

Their performances and various supportive factors were measured with the

instruments developed by the researcher. Achievement need and job satisfaction were

also measured by the Harrison Gough and Slavitt instruments respectively.

Job satisfaction, achievement need and the supportive factors were analyzed to

get the Mean, Range and Percentage.

Further relationships between performances and relevant variables were examined

by ANOVA, Pearson Correlation Coefficient, t-test and Stepwise Multiple Regression.

The major findings were as follows:

1. It was found that CHPs were mainly serving in the clinics having 18 cases per

day on the average, with a majority of their time being spent for curative services

rather than public health activities. The length of their working hours were longer

for older, married and more experienced CHPs than others.

2. The level of job satisfaction showed an average score of 3.47 out of 5. While

the satisfaction level of prestige presented as a mean score of 4.3 which was the

largest among the 6 components of job satisfaction, the level of pay scale and

organizational requirements were the lowest showing 2.87 scores and 2.47 scores

respectively. The level of achievement need showed an average of 14.92 scores out

of 29. It could also be seen that the level of job satisfaction and achievement

need were relatively higher in older, married and more experienced CHPs than that

of others.

3. Concerning the various organizational supports provided for their

performances, approximately 50% of them showed positive responses.

4. Looking at the levels of job satisfaction, achievement need and organizational

support it was found that those variables had significantly influenced their

performances. Factors mostly affected to their performances were examined by

Stepwise Multiple Regression Analysis, and again ages, levels of job satisfaction

and achievement need of CHPs were found to provide an important role and the

support by health centers including the primary health care councils were proved

significant factors.

5. The relationship among the independent variables such as job satisfaction,

achievement need and the other general characteristics of CHPs were shown to

positively act on each other to promote their performance.

In conclusion, most CHPs have performed their activity efficiently in providing

primary health care. However, to improve and further develop their ability to

perform their duties the following factors will be necessary. Criteria should be

established and strictly applied to select CHP applicants and should include age,

marital status and experience.

The supporting organizations should also be strengthened.
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https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000045633
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135614
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