1526 687

Cited 0 times in

초, 중, 고등학교 신체검사의 실태, 문제점 및 개선안

Other Titles
 (The) analysis of the annual pysical examination of elementary, middle and high school students. 
Authors
 최영은 
Issue Date
2001
Description
의과학사업단/석사
Abstract
[한글]청소년 건강증진의 일환으로 이미 시행되고 있는 정기적인 학생 신체검사의 실태와 문제점을 보다 구체적으로 파악하여 효과적인 신체검사를 위한 대안을 제시하고자, 서울시 일부 초, 중, 고등학교의 양호교사와 교의를 연구대상으로 자기 기입식 설문조사를 시행하였고, 양호교사 220명과 교의 49명의 설문결과를 최종 분석한 주요 결과는 다음과 같다.

첫째, 205개교(93.2%)에서 1999년 신체검사를 시행하였고 전체학생을 대상으로 시행한 경우가 26개교(11.8%)였으며 111개교(54.1%)에서 교의가 신체검사를 시행하였다.

둘째, 양호교사의 17.7%에서만 현재 시행되고 있는 신체검사가 유용하다고 생각하는 반면 교의의 69.4%에서 유용하다고 생각하고 있어 유의한 차이를 보였으며, 양호교사의 206(93.6%)명과 교의 46(93.9%)명에서 신체검사 시행에 어려움이 있다고 하였다.

셋째, 신체검사에 대한 개선안으로 양호교사에서는 지역의사회의 적극적인 지원(61.3%)과 문진표 개발(54.5%), 병리검사 시행(43.6%), 적절한 신체검사 비용 책정(36.8%), 구체적인 질병 선정(34.1%), 주치의에게 검사를 받아오게 하는 방법(33.2%)등을 들었고 교의에서는 신체검사비용의 합리적인 개선(48.9%) 이외에 의사, 양호 교사, 학부모의 효율적인 연계(48.9%)와 추후 관리체계 확립(46.9%), 병리검사 시행(40.8%), 주치의에게 검사를 받아오게 하는 방법(32.6%), 구체적인 질병 선정(30.6%), 문진표 개발(26.5%)의 순으로 제안하였다. 학교보건에 필요한 프로그램으로 고등학교 양호교사에서는 금연을 유의하게 높은 비율로 들고 있었고, 초등학교 양호교사에서는 비만, 고등학교 양호교사에서는 성인병 예방과 성교육이 필요하다고 생각하는 비율이 높은 경향이 있었다.

이상의 결과를 종합하여 보면, 현재 실시되고 있는 학생 신체검사가 시행에 어려움이 크고, 다수의 문제점이 있음을 파악할 수 있었다. 앞으로 효과적인 신체검사 시행을 위해서는 효율적인 문진표를 개발하고, 임상병리검사나 x 선 촬영을 포함해서 시행하며, 중점적으로 다루어야 할 구체적인 질병을 선정하고, 주치의에게 신체검사를 받아오게 하는 방법 등의 개선안을 초, 중, 고등학교에 따른 건강 주안점의 차이를 고려하여 적용, 그 효과를 평가하는 연구가 이루어져야 할 것으로 사료된다.



[영문]This study investigated the status of, and problems with, the annual physical examination of students at elementary, middle and high schools, and provides useful suggestions in the area of school health. This study was conducted in the year 2000. The subjects were 220 nurse teachers and 49 school doctors at elementary, middle and high schools in Seoul, Korea. A self-administered questionnaire was given to the nurse teachers and school doctors to investigate the status of, problems with, and suggestions concerning the annual physical examination.

The results of the analysis of the questionnaire were as follows: First, annual physical examinations were performed in 205 schools(93.2%), and by the school doctor in only 54.1%. All the students in the school were examined in only 11.8% of schools. Second, while 17.7% of the nurse teachers agreed that the annual physical examination was useful, 69.4% of the school doctors, a significantly higher portion than nurse teachers, agreed. Third, 93.6% of the nurse teachers and 93.9% of the school doctors complained that there were difficulties performing the annual physical examination. The nurse teachers identified the following causes of difficulty: the need to discover the health problems of all the students during a short period(95.1%), the lack of reliability of the results of the annual physical examination(82.0%), inadequate financing(67.5%), selecting an appropriate school doctor(66.5%) and selecting the students to be examined(55.3%). The school doctors also complained that they had to leave their clinics to conduct the annual physical examination(67.4%). Fourth, the nurse teachers made the following suggestions: there should be support from the community medical society(61.3%); a valid instrument for assessing the health of youths should be developed(54.5%); some laboratory or x-ray tests should also be done(43.6%); there should be adequate financing of the expense of the annual physical examination(36.8%); specific diseases should be targeted(34.1%); and students should be sent to their primary doctor for the annual physical examination(33.2%). The school doctors suggested that: there be adequate compensation for the annual physical examination(48.9%); there should be a closer doctor-nurse teacher-parent relationship(48.9%); there should be a method of following up students with health problem(46.9%); some laboratory or x-ray tests be done(40.8%); students go to their primary doctors for the annual physical examination(32.6%); specific diseases be targeted in the examination(30.6%); and valid instrument for assessing the health of youth be developed(26.5%).

Since there are many difficulties and problems in performing the annual physical examination and differences in health care needs of elementary, middle and high school students, the following recommendations for developing a useful annual physical examination program were made. There should be further studies using a well-validated instrument for assessing the health of youth. Some laboratory or x-ray tests should be done as part of the examination. Specific disease should be targeted in the examination. The annual physical examination should be performed by the students' primary doctors.
Files in This Item:
T006436.pdf Download
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127281
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links