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침습적 처치에 대한 정보제공이 부모의 대처능력에 미치는 영향

Other Titles
 Effect of informational intervention on parental coping capability during invasive procedure 
Authors
 원대영 
Issue Date
1999
Description
간호학과/박사
Abstract
[한글] 본 연구에서는 침습적 처치를 경험하게 될 입원 환아 부모를 대상으로 대처능력 강화를 위한 정보를 제공한 후 이 정보가 부모의 대처능력에 미치는 영향을 검증하였다. 연구 설계는 무작위 두 구룹 사전 사후 설계(randomized two groups pre-post test design)에 의한 유사실험 연구이다 연구의 이론적 기틀은 Johnson(1984)의 자기조절이론(Self-Regulation theory)과 Carver(1982)의 통제이론(Control theory)에 근거하였다. 이 두 이론에 근거하여 환아의 침습적 처치인 채혈 및 정맥주사 상황에서 부모의 역할을 강화하기 위한 본 연구의 모형을 도출하였다. 연구기간은 1998년 10월 6일부터 1999년 3월 4일까지이고, 연구대상은 U시에 소재한 U대학교 부속병원의 소아과 입원 환아 부모로서 실험군 27명, 대조군 29명이다. 실험 처치를 위하여 "부모역할 확신강화 프로그램"을 비디오 프로그램으로 제작한 후 실험군에게 사용하였다. 자료 수집은 환아 부모를 대상으로 실험군과 대조군, 총 56명에게 설문조사 및 관찰을 통하여 수행하였다. 연구도구로서 부모의 문제 중심적 대처의 측정은 Melnyk(1994)이 개발하고 연구자가 번역 수정한 "침습적 절차동안 부모지지 행위지수(Index of Parental Support during Intrusive Procedure)"를 사용하였고, 정서 중심적 대처의 측정은 McNair(1971)와 그의 동료들 이 개발한 POMS를 이혜옥(1991)이 번역한 것을 사용하였다. 정보를 받은 부모의 내적 과정인 부모역할확신은 Melnyk(1994)이 개발하고 연구자가 번역 수정한 부모역할 확신척도(Parental Belief Scale)를 사용하였다. 자료분석은 SAS PC+를 이용하였고, 동질성검증은 t-test와 』X**2 를, 부모역할 확신은 Paired t-test로, 부모지지 행위지수는 t-test로, 부모의 기분상태 평가는 paired t-test로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 제 1 가설 "부모 역할 확신 강화 프로그램을 제공받은 실험군의 지지행위정도는 프로그램을 제공받지 않은 대조군보다 높을 것이다."는, 실험군이 대조군 보다 부모지지 행위가 통계적으로 유의하게 높았다(t=3.55, p= .00). 2. 제 2 가설 "부모 역할 확신 강화 프로그램을 제공받은 실험군의 정서상태는 프로그램을 제공받기 전보다 후에 좋아질 것이다."는, 실험군의 기분상태가 프로그램 제공전 보다 침습적 처치후에 통계적으로 유의한 차이를 가지고 좋아졌다(t=2.30, p= .03). 3. 제 3 가설 "부모 역할 확신 강화 프로그램을 제공받은 실험군의 부모역할확신은 프로그램을 제공받기 전보다 후에 높을 것이다."는, 실험군에서 부모의 역할 확신이 통계적으로 유의한 차이(t=-4.94, p=.00)를 가지고 프로그램 제공 전보다 후에 부모역할 확신이 증가하였다. 연구결과를 종합해 볼 때 본 연구의 가설은 모두 지지되었다. 이것은 환아에게 수행되는 침습적 처치와 같은 스트레스 사건에서, 입원 환아 부모에게 제공한 정보, 즉 자기조절 이론 및 통제이론에 근거한 비디오프로그램은 부모의 대처능력강화에 효과적임이 입증되었다. 이 프로그램은 부모의 역할 확신을 증가시키고 환아를 위한 부모의 지지행위와 부모의 정서조절 효과가 있음이 검증되었다.
[영문] The purpose of this study was to evaluate the effect of informational intervention on parental coping capability during the invasive procedure after child's hospitalization. The parents who would experience the invasive procedure soon was treated with informational intervention which strengthened the parental coping capability. The design of this study was a randomized two groups pre-post test design to compare the two experimental groups. The theoretical framework for this study was derived from the self-regulation theory by Johnson(1984) and the control theory by Carver(1982). Based on these two theories a model was developed to strengthen the parental coping capability under the situation of hospitalized children's invasive procedure such as blood sampling and Ⅳ therapy. The experiments were carried out at the pediatric unit, U university hospital located at the U city from 6 October 1998 to 4 March 1999. The experimental groups were the hospitalized children's parents including 27 members in the treatment group and 29 members in the control group. For experimental treatment by informational intervention a video program called "program for parental beliefs of their role" was made and provided for the treatment group. The data were collected through interviews using two structured questionnaire and observation by trained nurses. The instruments used in this study were followings. An Index of Parent Support during Intrusive Procedure was used for monitoring the parent's functional coping, which was developed by Melnyk(1994) and translated and modified by the author. The POMS was use for monitoring emotional coping, which was developed by McNair(1971) and her colleagues and translated by Lee(1991). The Parental Belief Scale was used for monitoring the parental beliefs about their role which was parental inner process by informational intervention, that was developed by Melnyk(1994) and translated and modified by the author. The data analysis was carried out using the t-test and X**2 for evaluating homogeneity, the paired t-test for evaluating parental beliefs for their roles, the t-test for evaluating the index of parent support during intrusive procedure and the paired t-test for testing parental emotional status. The results from this study were following. 1. The hypothesis, "the supporting behavior of the treatment group who received the program for parental belief of their role would be higher than that of the control group" was statistically significant(t=3.55, p= .00). 2. The hypothesis, "the emotional status of the treatment croup who received the program for parental belief of their role would be better than that of the control group" was statistically significant(t=2.30, p= .03). 3. The hypothesis, "the parental belief on their role of the treatment group who received the program for parental belief of their role would be higher than that of the control group" was statistically significant(t=-4.94, p= .00). In conclusion, it was proved that the informational intervention to the hospitalized children's parents was effective for improving their functional coping capability during the children's invasive procedure. The informational intervention was a video program made based on the Self-regulation and Control Theories which was to strengthen parental belief for their role during the stressful occasion such as hospitalized children's invasive procedure. I was confirmed that this program was effective for enhancing the parental beliefs for their role, improving the supporting behavior of the parent and controlling the emotional outcome of coping for the children.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 3. Dissertation
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