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간호서비스 마케팅에 관한 연구

Other Titles
 Concept development of service marketing promotion in nursing : 촉진(promation)개념 개발 
Issue Date
1998
Description
간호학과/박사
Abstract
[한글] 본 연구는 서비스 마케팅 영역의 '촉진'을 간호개념으로 개발하려는 연구로서 요인분리 수준의 서술적 연구이다. 연구문제는 "간호실무 영역에서 서비스 마케팅을 위한 '촉진' 개념은 어떤 활동 혹은 사건으로 존재하며, 어떻게 정의될 수 있는가?"이다. 연구방법은 Walker 와 Avant(1988)의 개념개발 방법 중 개념유도의 원리와 Schwartz-Barcott 과 Kim(1993)의 개념개발 방법인 혼종모형의 연구절차를 기틀로 사용하였다. 연구대상 및 자료분석은 일 종합병원의 간호부서를 대상으로 면담, 비참여 현장관찰, 유인물 및 홍보자료물 수집 등을 실시하여 간호서비스 촉진에 해당되는 활동 및 사건을 추출하고, 촉진 개념의 속성을 분석하였다. 분석의 타당성을 높히기 위해 전문가에게 재분석을 의뢰하는 과정을 거쳤다. 연구절차는 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰을 통해 이론적 분석을 하여 촉진의 의미와 속성을 규명하고 이론적 정의를 내렸다. 둘째, 실증적 분석 단계에서는 간호서비스 현장에서 파악된 촉진활동 및 사건들에 대하여 간호부서 차원에서의 촉진, 병동간호 차원에서의 촉진, 가정간호과 차원에서의 촉진, 외래간호과 차원에서의 촉진으로 구분하여 분석하였다. 각 활동 및 사건들에 대해 촉진의 목표, 표적시장, 수단 및 기능 등의 촉진개념 속성을 분석하였다. 셋째,이론적 분석 결과와 실증적 분석 결과를 통합하여 다음과 같이 간호서비스 촉진을 간호개념으로 개발하였다. 간호서비스 마케팅을 위한 촉진의 정의는 간호 조직과 간호표적시장양자간의 목적을 만족시키기 위해 간호서비스에 관련되는 모든 정보를 간호의 표적시장과 의사소통하는 것이다. 간호서비스 촉진의 목표는 가시화된 간호서비스에 관한 정보가 전달되고 인식되며, 간호의 가치를 인정받음으로써 간호수가를 형성하는 유인책으로 기여하는 것이다. 또한 간호서비스에 대한 그릇된 이미지는 개선되고 전문적인 이미지가 증진되며, 바람직한 포지셔닝을 달성하는 것이다. 그리하여 간호서비스에 대한 수요를 자극하고 창출하는 것이다. 이러한 목표를 달성하기 위한 촉진의 기능은 간호서비스에 관한 정보를 제공하고 간호의 표적시장을 설득하려 간호서비스에 관해 상기를 시켜 주고 관련 부서와의 협력관계를 구축하는 것인데, 이를 위해 활용되는 수단에는 간호서비스 제공, 대중관계 및 홍보, 간호의 질 평가, 인적판매, 광고, 판매촉진 등이 있다. 간호의 표적시장은 간호 고객시장, 내부시장, 영향자 시장, 리쿠르트 시장, 공급업자 시장, 간호 의뢰시장 등 여섯 가지가 있다. 결론적으로 간호서비스 조직에도 마케팅과 관련되는 촉진 현상이 존재하고 있음이 확인되었고, 간호서비스에 있어서 촉진의 의미는 단순히 의사소통 프로그램이라는 차원이상으로 간호서비스의 생산성을 확립하는데 기여 할 수 있는 것으로 기대된다
[영문] The main objective of this study was to develop a concept of service marketing promotion in nursing that is derived from the concepts of service marketing theory. This research was a descriptive study, at the factor isolation level. The principle of concept derivation suggested by Walker and Avant (1988) and the Hybrid model suggested by Schwarz-Barcott and Kim (1993) were employed as the research method. The data were collected from December, 1997 to April,1998 at a large general hospital located in Seoul. The procedures of this study were as follows: First, at the theoretical phase; the meaning, attributes, and definition of service marketing promotion were identified through an extensive review of the literature. Second, at the empirical phase; fieldwork was done to identify the promotional activities and events in nursing. Top nurse managers from 4 units (Director of Nursing, Head nurses of inpatient nursing unit, outpatient nursing unit, and home care nursing unit) were interviewed and the content of the interview was analyzed to identify the meaning and attributes of promotion in nursing. Other methods such as brochures and other audio-visual materials which were relevant to nursing promotion were used to supplement the interviews. Finally, the results of the theoretical and empirical analyses were integrated to develop a concept of service marketing in nursing practice. A final definition of service marketing promotion in nursing was identified as follows 1. Promotion as a marketing function in nursing service is concerned with communication to target markets on all information related to nursing service in order to satisfy the objectives of both a nursing service organization and the target markets. 2. The goals of nursing service promotion include; 1) increasing visibility of nursing services and delivering the information on nursing services, 2) affirming the value of nursing services, so it can contribute to formulation of reimbursement policy for nursing services, 3) advancing the general image of the nursing profession and nursing services, 4) achieving and attaining a desirable positioning for nurses among health care professionals, and 5) creating and stimulating the demand for nursing services. 3. In order to obtain these goals it is necessary to provide information on nursing services, to persuade target markets, to remind them about nursing services, and to establish a collaborative relationship with related departments. 4. The tools used to carry out the above functions of promotion in nursing are the providing nursing services, public relations and publicity, QA of nursing, advertising, and sales promotion. 5. The target markets of nursing service include the nursing customer markets, the internal markets, the influence markets, the recruitment markets, the supplier markets, and the nursing referral markets. In conclusion, the concept of promotion in other service marketing areas can be applied to the promotion o( nursing service marketing. The promotion of nursing service marketing is more than just effective communication in nursing service, it is the effective use of the concepts of service marketing promotion. Promotion of nursing service will contribute to create and expand nursing services.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/125862
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2. 학위논문 > 3. College of Nursing (간호대학) > 박사
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