(An) empirical study on the effects of total quality management on the business performance in healthcare facilities
Authors
김지인
Issue Date
2009
Description
간호학과/박사
Abstract
[한글]본 연구는 미국, 대만이나 일본 등 여러 나라에서 벤치마킹하여 그 신뢰성과 타당성이 입증된 바 있는 미국 말콤 볼드리지 의료기관 평가기준을 기초로 하여 설문 도구를 개발하고, 이를 이용하여 품질경영과 실제 성과와의 인과 관계를 검증할 뿐만 아니라 품질경영 요인이 의료기관의 재무적, 비재무적 성과에 어떠한 영향을 주는지 실증적으로 규명하기 위해 시도되었다.
연구 설계는 의료기관의 품질경영요인과 성과와의 인과관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이며, 연구 절차는 1단계: 의료기관 품질경영측정 설문도구 1차 개발(예비문항 개발), 2단계: 설문도구 신뢰도 및 타당도 검증, 3단계: 종합병원 품질 경영 실태조사, 4단계: 품질 경영 핵심 성공 요인 도출(성과와 인과관계 검증)의 단계를 거쳤다. 1차 설문도구 검증을 위한 자료 수집은 문헌 고찰과 전문가 회의 및 전문가 내용 타당도 검증 방법을 사용하였으며, 수차례 전문가 전화 상담을 실시하였다. 전문가 위원회는 행정 보직자 1명, QI위원장(의사) 1명, QI팀장 4명(간호사)로 구성되었으며, 각 15년 이상의 임상 경력자들로 구성하였다. 설문조사는 2006년 10월에서 2007년 2월까지 전국 종합병원 46개 병원을 대상으로 시행하였다.
본 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 연구대상병원의 품질 경영 운영 수준을 조사한 결과 종합전문요양기관이 종합병원 보다 ‘리더십’, ‘전략적 계획’, ‘환자 중시’, ‘측정·분석’, ‘인적자원 중시’ 및 ‘프로세스 관리’ 전체 요인에서 점수가 높은 것으로 나타났으며, ‘환자 중시‘ 및 ’인적자원 중시‘ 요인은 통계학적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
2. 연구대상병원의 비재무적 성과의 차이는 고객성과는 종합병원이, 인적자원 성과는 종합전문요양기관이 높게 나타났다. 재무적 성과의 차이는 유동비율, 전반적 재무수준은 종합전문요양기관이 점수가 높은 것으로 나타났다.
3. 품질 경영 요인과 성과와의 관계는 비재무적 성과와 통계학적으로 유의하게 상관관계가 높은 것으로 나타났으며, 중다회귀분석을 실시한 결과, 조직 성, 고객성과 및 인적자원 성과의 비재무적 성과에 영향을 미치는 품질 경영 요인은 ‘환자 중시’, ‘측정·분석’ 및 ‘인적자원 중시’ 요인으로 나타났으며, 재무적 성과의 경우는 전반적 재무성과에 ‘환자 중시’ 요인이 영향을 미치는 것을 제외하고, 모두에서 품질 경영 요인이 통계학적으로 유의하게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
4. 경로분석을 통해 가설 검증을 한 결과, 비재무적 성과에 ‘리더십’과 ‘프로세스관리’가 통계학적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘측정·분석’과 ‘프로세스관리’간의 경로가 입증되었다.
본 연구는 의료기관을 대상으로 한 품질경영 연구가 국내외적으로 많지 않으며, 성과와의 관계에 대한 실증적 연구는 거의 없는 실정에서 전국의 종합병원을 대상으로 시도한 실증적 연구로서 의의가 있으며, 향후 병원들이 품질 경영 전략을 수립시 핵심 성공요인을 알아냄으로써 향후 품질경영 계획을 수립 시 전략적 시사점을 제공하였다고 본다. 재무적 성과를 객관적으로 측정하기 위해 계량적 경영성과 측정 도구 개발 연구가 진행되어야 할 것이며, 의료서비스 산업에서 품질 경영 성공 요인에 대한 다양한 연구가 시도되어야 하고, 이들 품질 경영 성공 요인과 성과와의 관계를 검증하는 폭넓은 실증 연구가 뒤따라야 할 것이다.
[영문]The purpose of this study is to examine the effects of total quality management on the business performance of general hospitals and to analyze the causal relationship among critical factors of TQM model which was developed in this study. A conceptual framework based on the Malcolm Baldrige National Quality Awards Healthcare Criteria(2006) was applied to ascertain the relationship between critical factors of TQM model and the business performance in healthcare facilities(> 500 beds).
This is a descriptive study to find out the critical factors for establishing the strategic quality management plan. The research process consisted of four stages; first, developing the preliminary questionnaire tools for hospital's total quality management; second, testing reliability and validity of the tools; third, conducting survey in general hospitals(> 500 beds), and last, figuring out critical success factors. The empirical study was performed 42 general hospitals and general specialty medical organizations from Oct, 2006 to Feb, 2007.
The collected data was analyzed using factor analysis, reliability, t-test, pearson correlation, multiple regression analysis, structural equation modeling(SEM) with SPSS program for window 12.0 and AMOS program for window 7.0.
The results of the study follow;
First, the TQM level of the general specialty medical organizations was higher than that of the general hospitals.
Second, verifying the relationship between the level of TQM and the business performance, the study proved 'focus on patients ?other customers?markets' and 'Leadership' significant factors.
Third, the multiple regression analysis was applied to understand the effects of interactions among the critical factors of TQM and the business performance. The analysis shows that 'focus on patients ?other customers?markets', 'measurement?analysis?knowledge management' and 'human resource focus' are statistically significant to non-financial performance such as customer results, human resource results and organization results. It also indicates that 'focus on patients ?other customers?markets' is statistically significant to financial performance. Other factors of TQM, however, displayed no effects on business performance.
Finally, structural equation modeling was used to estimate the path coefficients among the critical factors of TQM. 'Leadership' and 'human resource management' were verified as critical factors to non-financial performance.
In conclusion, the study shows that the critical factors of TQM have positive influence on business performance, so it is advised to take account of those factors when building business strategies.
As empirically and statistically as this was verified, the study still bears some limitations because only general hospitals(> 500 beds) and general specialty medical organizations(hospitals) were tested. Therefore, further studies on practical financial performance and the critical factors of TQM in all types of hospitals are required to generalize the findings of the study.