0 459

Cited 0 times in

고등학교 여학생의 학교기반 비만관리 프로그램 개발 및 효과

Other Titles
 Development and effectiveness of school-based obesity management program for high school girls 
Authors
 권인숙 
Issue Date
2007
Description
간호학과/박사
Abstract
[한글]본 연구는 과체중이상의 여고생에게 비만관리에 효과가 있다고 인정되는 식이요법과 운동요법을 중심으로 행동요법을 적용하여 학교생활 중에 실시 가능한 ‘고등학교 여학생의 학교기반 비만관리 프로그램’을 개발하였고, 개발된 프로그램은 비동등성 대조군 전후 실험으로 설계하여 효과를 규명하였다.개발된 프로그램은 전문가의 내용 타당도를 거쳐서 완성하여 계발활동 시간을 중심으로 2006년 3월 18일부터 2006년 6월 10일까지 12주간 중재를 하였다. 실험군은 서울시내 남녀공학 고등학교에 재학 중인 여고생 중에서 과체중 이상의 학생 23명을 선정하였다. 프로그램의 실시 전과 후에 비만지수인 체질량지수, 체지방률, 제지방, 근육량을 체지방 분석기를 이용하여 측정하였고, 몸통률을 측정하였다. 설문지를 통하여 식이 자기효능감, 운동 자기효능감, 자아존중감을 측정하였다. 대조군은 22명이었고, 실험 전과 후에 측정된 결과물에 대한 상담만을 실시하였다.1. 개발된 프로그램고등학교 여고생의 학교기반 비만관리 프로그램은 CDC의 학교기반 청소년 비만관리 가이드라인을 기반으로 첫째, 자기관찰, 자극조절, 강화, 사회적 지지, 그리고 변화된 나를 인지하는 5단계 행동요법, 둘째, Epstein의 신호등 요법과 Can-Pro 2.0을 이용한 식이 분석 등의 식이요법, 셋째, 줄넘기와 스트레칭 중심의 운동요법을 핵심내용으로 구성하였다.2. 프로그램 효과 평가프로그램 실시 후 효과평가를 위하여 SPSS Windows 12.0 프로그램을 이용하여 통계 분석을 하였다.제 1가설 ‘고등학교 여고생의 학교기반 비만관리 프로그램을 시행한 실험군이 프로그램을 시행하지 않은 대조군에 비하여 비만 지수가 향상될 것이다’를 검증한 결과,체질량은 실험군에서 통계적으로 유의하게 감소(t = 5.861, p = .000)하였으나 대조군은 유의하게 감소하지 못하였다(t = .438, p = .666). 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의하게 감소된 차이(t = 2.725, p = .009)가 있었다.체지방률은 실험군에서 통계적으로 유의하게 감소(t = 3.941, p = .000)되었고, 대조군은 거의 변화가 없었으며, 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의하게 감소된 차이(t = 2.319, p = .025)가 있었다.제지방은 실험군에서 통계적으로 유의하게 증가(t = -1.997, p = .050)하였고, 대조군에서는 거의 변화가 없었다. 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의하게 증가된 차이(t = -2.257, p = .029)가 있었다.근육량은 실험군에서는 통계적으로 유의하게 증가(t = -2.091, p = .042)하였고, 대조군에서는 오히려 근육량이 감소(t = .751, p = .462) 하였다. 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의하게 증가된 차이(t = -2.084, p = .043)가 있었다.몸통률은 실험군과 대조군에서 모두 동일하게 0.01%가 개선 되었으나, 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의하게 감소된 차이(t = .272, p = .787)가 없었다.제 2 가설 ‘고등학교 여고생의 학교기반 비만관리 프로그램을 시행한 실험군이 시행하지 않은 대조군에 비하여 심리적 요인 점수가 증가할 것이다’를 검증한 결과,식이효능감은 실험군에서 통계적으로 유의하게 증가(t = -3.661, p = .000)하였고, 대조군에서는 유의하게 증가되지 못하였다(t = -1.142, p = .271). 실험 전과 후 두 군은 통계적으로 유의하게 증가된 차이(t = 2.427, p = .019)가 있었다.운동효능감은 실험군에서 통계적으로 유의하게 증가(t = -3.315, p = .000)하였고, 대조군에서는 유의하게 증가하지 못했다(t = -.502, p = .631). 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의하게 증가된 차이(t = -3.201, p = .003)가 있었다.자기존중감은 실험군에서 실험 전에 비하여 .90점이 증가(t = -.214, p = .842)하였고, 대조군에서는 실험 전에 비하여 오히려 통계적으로 유의하게 감소(t = 2.531, p = .023)하였다. 실험 전과 후의 두 군은 통계적으로 유의한 차이(t = -2.209, p = .033)가 있었다.이상의 본 연구 결과로 식이요법, 운동요법을 포함한 행동요법으로 구성된 학교기반 비만관리 프로그램은 비만 여고생의 체중과 체질량, 체지방율, 근육량의 비만지수를 감소시켰고, 심리적 요인인 식이효능감과 운동효능감, 자존감을 증진시킴을 입증하였다. 따라서 본 연구는 비만 여고생의 학교생활을 통한 식사 조절과 운동을 행동요법에 적용시킴으로써 비만관리가 될 수 있는 근거를 제공하였다.

[영문]In this study, a school-based obesity management program for high school girls, which was integrated with behavioral modification, diet and exercise therapy and was easily applicable through school life was developed. The effectiveness of the developed program was verified through nonequivalent control group pretest-posttest design.The developed program, which went through the intervention feasibility check, was tested for 12 weeks ~ from March 18, 2006 to June 10, 2006 - through extra curricular activities of school. 23 subjects of the test group were selected from obese high school girls of coed high schools in Seoul. Before and after the test, their obesity indexes such as BMI, Fat free mass percentage, waist to hip ratio, muscle mass were measured. Psychological indicators such as dietary self-efficacy, physical activity self-efficacy and self esteem were also checked through questionaires. The number of the control group was 22 and the individual counseling was only conducted for this group based on the test result before and after the test.1. The developed programThis school-based obesity management program for high school girls, based on "School-based obese adolescent management guideline of CCD" applied five steps of behavioral modification (self monitoring for Step 1, stimulus control for Step 2, reinforcement for Step 3, social support for Step 4, recognition of changed oneself for Step 5), and Traffic Light Diet of Epstein and diet analysis with Can-Pro 2.0 for diet program and jump rope and stretching for exercise.2. Evaluation of the program effectivenessThe statistical analysis was conducted after the test with the use of SPSS Windows 12.0 program to evaluate the effectiveness of the developed program.The result of verifying Hypothesis 1, "The obesity index of the test group to which the School-based Obesity Management Program for High School Girls was practiced will significantly increase compared to the control group", is this:BMI ody Mass Index showed statistically significant decrease in the test group (t = 5.861, p = .000), but did not show statistically significant decrease in the control group (t = .438, p = .666). Thus two groups showed statistically significant difference in decrease of BMI ody Mass Index (t = 2.725, p = .009) between before and after the test.(t = .438, p = .666). Fat percentage showed statistically significant decrease in the test group in the test group (t = 3.941, p = .000), but showed little change in the control group. Thus two groups showed statistically significant difference in decrease of fat percentage (t = 2.319, p = .025) between before and after the test. Fat free mass showed statistically significant increase in the test group (t = -1.997 p = .050), but showed little change in the control group. Thus two groups showed statistically significant difference in increase of Fat free mass (t = -2.257, p = .029) between before and after the test. Muscle mass showed statistically significant increase in the test group in the test group (t = -2.091, p = .042), but rather showed decrease in the control group (t = .751, p = .462). Thus two groups showed statistically significant difference in increase of muscle mass (t = -2.084, p = .043) between before and after the test. WHR (Waist to hip ratio) was equally improved by 0.01% in both the test and the control group, but neither of them showed statistically significant decrease (t = .272, p = .787) before and after the test.The result of verifying Hypothesis 2, "The psychological index of test group to which the School-based Obesity Management Program for High School Girls was practiced will significantly increase compared to the control group", is this:Dietary self-efficacy showed statistically significant increase in the test group (t = -3.661 , p = .000), but did not show statistically significant increase in the control group (t = -1.142, p = 0.271). Thus two groups showed statistically significant difference in increase of dietary self-efficacy (t = 2.427, p = .019) between before and after the test. Physical activity self efficacy showed statistically significant increase in the test group (t = -3.315, p = .000), but did not show statistically significant increase in the control group (t = -.502, p = .631). Thus two groups showed statistically significant difference in increase of physical activity self efficacy (t = -3.201, p = .003) between before and after the test. Self esteem increased .90 points in the test group (t = -.214, p = .842), but rather showed statistically significant decrease in the control group (t = 2.531, p = .023). Thus there was a statistically significant difference in increase of self esteem between two groups (t = -2.209, p = .033) before and after the test.The result of this study, as above, shows that the school-based obesity management program, integrated with diet, exercise and behavioral modification, decreased the obesity index of weight, BMI, fat percentage, muscle mass, and increased the psychological indicators of dietary self-efficacy, physical activity self efficacy and self esteem. Therefore, this study provided the ground that the obesity problem can be controlled for obese high school girls through an integrated school program of diet, exercise and behavioral modification.
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123388
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links