921 1235

Cited 0 times in

중환자 전문간호 직무활동에 대한 중환자 전문간호 교육생과 중환자실 간호사의 인식 비교

Other Titles
 Inspection of cognition of the graduate school students majoring in advanced critical care nursing and ICU RN reg 
Authors
 이진영 
Issue Date
2006
Description
중환자간호 전공/석사
Abstract
[한글]2006년 첫 중환자 전문간호사의 배출을 앞두고 우리나라 현실에 적합한 중환자 전문간호사 제도의 성공적 정착과 능력을 갖춘 좋은 인력양성을 위해서는 임상 각 특성에 맞는 분야별 전문간호사 고유의 역할개발이 절실히 필요하다.이를 위해 한국간호평가원에서는 전문간호사 업무를 포함할 수 있는 수준의 전문간호사 핵심능력을 개발하여 각 분야별 전문간호사의 구체적 직무기술서(안)을 제시하였다.현재 국내에서는 중환자 전문간호사로 활동하고 있는 사례가 없어 실제 임상에서 직무기술서(안)에 대한 간호사의 중요도 인식과 수행도를 조사함으로서 전문간호사 직무활동으로서의 적합성 여부와 수정, 보완의 필요성 여부를 파악할 필요가 있다.이에 본 연구에서는 중환자 전문간호 직무활동에 대한 중환자 전문간호 교육생과 중환자실 간호사의 인식 비교를 조사하였다.본 연구의 대상자는 총 217명으로 중환자 전문간호 교육생이 63명, 중환자실 간호사가 154명이었다. 연구도구는 한국간호평가원(2005)의 직무기술서(안)을 토대로 본 연구자가 중요도 인식 및 수행도 문항으로 수정·보완하여 사용하였으며, 자료수집, 진단, 계획과 관련된 전문가적 실무제공Ⅰ 34문항, 수행과 관련된 전문가적 실무제공Ⅱ 57문항, 교육 및 상담 제공 9문항, 연구 수행 6문항, 관리 및 변화촉진 20문항, 자문 및 협동 7문항 등 총 133문항으로 구성되었다.본 연구의 자료조사는 2006년 5월 25일부터 6월 23일까지 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS Windows를 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, t-test로 분석하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.1. 여섯 가지 부분으로 나누어진 중환자 전문간호 직무활동에 대한 중요도 인식은 중환자 전문간호 교육생의 경우 전문가적 실무제공Ⅱ(3.57±.33점), 전문가적 실무제공Ⅰ(3.49±.33점), 연구 수행(3.42±.50점), 교육 및 상담 제공(3.38±.49점), 관리 및 변화촉진(3.20±.43점), 자문 및 협동(3.18±.50점)의 순이었고, 중환자실 간호사의 경우 전문가적 실무제공Ⅱ(3.46±.37점), 전문가적 실무제공Ⅰ(3.27±.39점), 교육 및 상담 제공(3.03±.44점), 연구 수행(2.95±.57점), 관리 및 변화촉진(2.91±.46점), 자문 및 협동(2.90±.46점)의 순으로 나타났다.2. 수행도는 중환자 전문간호 교육생의 경우 전문가적 실무제공Ⅱ(2.89±.40점), 전문가적 실무제공Ⅰ(2.79±.40점), 교육 및 상담 제공(2.31±.66점), 관리 및 변화촉진(2.19±.53점), 자문 및 협동(2.31±.71점), 연구 수행(2.01±.60점)의 순으로 나타났으며, 중환자실 간호사의 경우 전문가적 실무제공Ⅱ(2.87±.37점), 전문가적 실무제공Ⅰ(2.66±.33점), 교육 및 상담 제공(2.01±.54점), 관리 및 변화 촉진(1.92±.57점), 자문 및 협동 (1.84±.62점), 연구 수행(1.63±.58점)의 순으로 나타났다.3. 중환자 전문간호 교육생과 중환자실 간호사의 중환자 전문간호 직무활동의 중 요도 인식는 전문가적 실무제공Ⅰ에서 중환자 전문간호 교육생이 3.49(±.33)점, 중환자실 간호사가 3.27(±.39)점으로 중환자 전문간호 교육생의 중요도 인식이 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.000).전문가적 실무제공Ⅱ에서는 중환자 전문간호 교육생이 3.57(±.33)점, 중환자실 간호사가 3.46(±.37)점으로 통계적으로 유의한 차이가 없었다(p<.055).교육 및 상담 제공은 중환자 전문간호 교육생 3.38(±.49)점, 중환자실 간호사 3.03(±.44)점으로 중환자 전문간호 교육생의 중요도 인식이 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.000).연구 수행은 중환자 전문간호 교육생 3.42(±.50)점, 중환자실 간호사 2.95(±.57)점으로 중환자 전문간호 교육생의 중요도 인식이 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.000).관리 및 변화촉진에서는 중환자 전문간호 교육생 3.20(±.43)점, 중환자실 간호사 2.91(±.46)점으로 중환자 전문간호 교육생의 중요도 인식이 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.000).자문 및 협동에 대해서는 중환자 전문간호 교육생 3.18(±.50)점, 중환자실 간호사 2.90(±.46)점으로 중환자 전문간호 교육생의 중요도 인식이 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.000).4. 중환자 전문간호 교육생과 중환자실 간호사의 중환자 전문간호 직무활동에 대한 수행도는 전문가적 실무제공Ⅰ에서 중환자 전문간호 교육생이 2.79(±.40)점, 중환자실 간호사가 2.66(±.33)점으로 중환자 전문간호 교육생의 수행도가 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.011).전문가적 실무제공Ⅱ에서는 중환자 전문간호 교육생이 2.89(±.40)점, 중환자실 간호사가 2.87(±.37)점으로 통계적으로 유의한 차이가 없었다(p<.695).교육 및 상담 제공은 중환자 전문간호 교육생 2.31(±.66)점, 중환자실 간호사 2.01(±.54)점으로 두 군 모두 매우 낮은 수행도를 보였으며, 중환자 전문간호 교육생의 수행도가 중환자실 간호사보다 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.001).연구 수행은 중환자 전문간호 교육생 2.01(±.60)점, 중환자실 간호사 1.63(±.58)점으로 두 군 모두 낮은 수행도를 보였으며, 중환자 전문간호 교육생이 중환자실 간호사보다 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.000).관리 및 변화촉진에서는 중환자 전문간호 교육생 2.91(±.53)점, 중환자실 간호사 1.92(±.57)점으로 중환자 전문간호 교육생의 수행도가 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.001).자문 및 협동에 대해서는 중환자 전문간호 교육생 2.13(±.71)점, 중환자실 간호사 1.84(±.62)점으로 두 군 모두 수행도가 낮았으며 중환자 전문간호 교육생이 중환자실 간호사보다 수행도가 높았으며 통계적으로 유의하였다(p<.003).핵심되는 말:중환자 전문간호사, 중환자 전문간호 직무활동이러한 결과를 통하여 볼 때 전문가적 실무제공을 제외한 중환자 전문간호 직무활동에 대한 수행도가 낮은 결과를 보여 실제 임상에서 수행도를 향상시킬 수 있는 제도적 방법적 방안의 모색이 필요하다. 또한 현재 제시된 직무기술서(안)는 전문가적 실무제공에 있어 중환자 전문간호사에게 특별히 요구되어지는 차별화 된 직무활동 영역이 아닌 현재 중환자실 간호사에 의해 수행되어지고 있는 것이므로, 중환자 전문간호사 배출시 중환자실 간호사들과 역할 갈등 및 혼돈을 대비할 수 있는 제도적 장치 및 중환자 전문간호사만의 독자적이고 보다 전문적인 차별화된 직무활동 개발 및 교육프로그램 개발 등을 통해 직무활동에 대한 보다 체계적인 역할 정립이 이루어져야 할 것이다.이에 본 연구는 아직 정립되지 못한 중환자 전문간호사의 직무활동에 대한 역할 정립을 위한 정책적 기초자료 및 교육프로그램 내용 개발 등의 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 생각된다.



[영문]In 2006, Critical Care Nurse Specialists were likely to be produced for the first time in Korea. Critical Care Nurse Specialist system that could meet actual conditions of Korea should be settled successfully to educate human resources having good ability and to develop roles of Critical Care Nurse Specialist depending upon clinical characteristics as soon as possible.Korean Accreditation Board of Nursing (KABON) developed important abilities of Nurse Specialist that could be included in professional nursing, so that it suggested role document(draft) of Nurse Specialist of each area.In Korea, the cases that Critical Care Nurse Specialist worked had not been reported yet: Therefore, the nurses' importance of clinical role document should be cognized to inspect critical care nursing role and to investigate appropriateness, corrections and supplement, etc of Critical Care Nurse Specialist's roles.This study inspected cognition of both the graduate school students majoring in advanced critical care nursing and ICU RN regarding critical care nursing roles.The subjects were 217 nurses, in other words, 63 of the graduate school students majoring in advanced critical care nursing and 154 of ICU RN. The author made use of questions of cognition and performance of nurse's importance based on role documents of Korean Accreditation Board of Nursing (KABON)(2005) after making correction and supplementing: The questions consisted of 133 questions, in other words, 34 questions of professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans, 57 questions of professional practices Ⅱ regarding critical care nursing, 9 questions of education and counseling, 6 questions of researches, 20 questions of management as well as change promotion, and 7 questions of consultation as well as cooperation.The study investigated material from May 25, 2006 to June 23, 2006. SPSS Windows was used. Frequency, percentage, average, standard deviation and t-test, etc were used.The findings were as follows:1. The nurses cognized importance of six areas of critical care nursing roles as follows: The graduate school students majoring in advanced critical nursing roles cognized importance of the nursing roles in order of professional practicesⅡ regarding critical care nursing 3.57(±.33), professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans 3.49(±.33), researching 3.42(±.50), education as well as counseling 3.38(±.49), management as well as change promotion 3.20(±.43) and counseling as well as cooperation 3.18(±.50). On the other hand, ICU RN cognized importance of the nursing roles in order of professional practicesⅡ regarding critical care nursing 3.46(±.37), professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans 3.27(±.39), education as well as counseling 3.03(±.44), researching 2.95(±.57), management as well as change promotion 2.91(±.46) and counseling as well as cooperation 2.90(±.46).2. The nurses performed nursing roles as follows: The graduate school students did nursing roles in order of professional practicesⅡ regarding critical care nursing 2.89(±.40), professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans 2.79(±.40), education as well as counseling 2.31(±.66), management as well as change promotion 2.19(±.53), counseling as well as cooperation 2.31(±.71) and researching 2.01(±.60). On the other hand, ICU RN performed the nursing roles in order of professional practicesⅡ regarding critical care nursing 2.87(±.37), professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans 2.66(±.33), education as well as counseling 2.01(±.54), management as well as change promotion 1.92(±.57), counseling as well as cooperation 1.84±(.62) and researching 1.63(±.58).3. The nurses cognized importance of critical care nursing roles as follows: The graduate school students cognized professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans 3.49(±.33), while ICU RN did 3.27(±.39) to be lower and to have significant difference(p<.000).The graduate school students cognized importance of professional practicesⅡ regarding critical care nursing 3.57(±.33), while ICU RN did 3.46(±.37) to have no significant difference(p<.055).The graduate school students cognized importance of education as well as counseling 3.38(±.49), while ICU RN did 3.03(±.44) to be lower and to have significant difference(p<.000).The graduate school students cognized importance of researching 3.42(±.50), while ICU RN did 2.95(±.57) to be lower and to have significant difference (p<.000).The graduate school students cognized importance of management as well as change promotion 3.20(±.43), while ICU RN did 2.91(±.46) to be lower and to have significant difference(p<.000).The graduate school students cognized importance of counseling as well as cooperation 3.18(±.50), while ICU RN did 2.90(±.46) to be lower and to have significant difference (p<.000).4. The nurses did critical care nursing as follows: The graduate school students did critical care nursing of professional practices I regarding collection of data, diagnosis and plans 2.79(±.40), while ICU RN did 2.66(±.33) to be lower to have significant difference(p<.011).The graduate school students did critical care nursing of professional practicesⅡ 2.89(±.40), while ICU RN did 2.87(±.37) to have no significant difference(p<.695).The graduate school students did education as well as counseling 2.31(±.66), while ICU RN did 2.01(±.54). Both did education as well as counseling at low level. The graduate school students did education as well as counseling more than ICU RN did to have significant difference(p<.001).The graduate school students did researching 2.01(±.60), while ICU RN did 1.63(±.58). Both did researching at low level. The graduate school students did researching more than ICU RN did to have significant difference(p<.000).The graduate school students did management as well as change promotion 2.91(±.53), while ICU RN did 1.92(±.57) to be lower to have significant difference(p<.001).The graduate school students did counseling as well as cooperation 2.13(±.71), while ICU RN did 1.84(±.62) to be lower and to have significant difference (p<.003).The nurses did critical care nursing at low level except for professional practices so that systematic methods were required to improve clinical nursing. And, Critical Care Nurse Specialists were not given professional care nursing that was specially required and differentiated, so that common nurses did it: Therefore, Critical Care Nurse Specialists were required to develop and learn independent, professional and differentiated nursing role and to establish roles of the job.
Files in This Item:
T009466.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123275
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links