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간호실무의 계획된 변화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Other Titles
 (A) study of the factors having effect on the planned change of nursing practice : mainly regarding the adoptation of the nursing process : 간 
Authors
 최정신 
Issue Date
1984
Description
간호학과/박사
Abstract
[한글] 간호의 목적은 입원환자에게 전인간호를 제공함에 있다. 그러나 지금까지 수행된 간호는 질병중심의 간호에 치중되어 높아진 국민의 건강요구가 충족되지 못하여 그들의 불만족이 고조되고 있고 다른 전문직의 도전을 받고있기 때문에 전인간호를 제공하고 사회로부터 더 높은 수준의 학문으로 인정받기 위하여 간호는 변화되어야 한다. 그러나 이 변화는 자연발생적 변화가 아니라 간호발전을 위한 계획적으로 시도된 변화라야 한다. 입원환자에게 전인간호를 제공할 목적으로 실무에서 간호과정을 적용하고 있으나 잘 수행되고 있지 않으므로 본 연구는 간호과정을 하나의 개혁으로 보고 간호과정을 환자간호에 적용하도록 하는 계획된 변화에 영향을 미치는 요인과 그 관계를 극명하기 위하여 시도된 조사연구였다. 연구방법은 질문지를 이용하였으나 간호과정 적용 상태와 진행과정을 파악하기 위하여 13개 병원에서 면담자 관찰을 하였으며 연구장소는 전국 413개 병원중에서 간호과정을 적용하고 있는 27개 병원인 모집단이며 수술실, 중앙공급실, 신생아실, 정신과 및 외래를 제외한 1860명 간호원중 연구대상자 수는 총 1159명이었고 일반간호원, 책임간호원, 수간호원, 감독 및 간호과장으로 구성되었다. 연구도구는 저자가 개발하였고 도구의 신뢰도, 타당도 검정을 통하여 여섯 변수 모두 Conbach's α=.07 이상인 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 t-test, κ**2-test, Pearson Correlation, ANOVA, Analysis of Covariance, Stepwise Multiple Regression으로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 제1가설 : 인간관계 지향형 리더쉽일수록 간호과정 적용이 높을 것이다는 기각되었다(t=-.58, p>.05). 제2가설 : 협조적인 조직분위기는 비협조적인 조직분위기보다 간호과정 적용이 높을 것이다는 채택되었다(t=5.27, p<.001). 제3가설 : 동기부여가 높은 간호원은 낮은 간호원보다 간호과정 적용이 높을 것이다는 채택되었다(t=1.87, p<.05). 제4가설 : 직무만족이 높은 간호인은 낮은 간호원보다 간호과정 적용이 높을 것이다는 채택되었다(t=7.83, p<.001). 제5가설 : 간호과정 단계에 대한 지식이 많은 간호원은 적은 간호원보다 간호과정 적용이 높을 것이다는 채택되었다(t=3.65, p<.001). 제6가설 : 간호과정의 장점을 많이 인지한 간호원은 적게 인지한 간호원보다 간호과정 적용이 높을 것이다는 채택되었다(t=7.37, p<.001). 2. 간호과정과 대상자의 일반적 특성과의 관계 1) 연령, 교육정도와 간호과정 적용과의 관계는 통계적으로 각각 유의한 차이를 나타내었다(κ**2=17.517 p<.001, κ**2=11.151 p<.005). 2) 결혼상태, 경력과 간호과정 적용과의 관계는 통계적으로 각각 유의한 차이를 나타내었으나(κ**2=14.124 p<.005, κ**2=20.089 p<.001) 종교는 유의한 차이를 나타내지 않았다(κ**2=1.884, p>.05). 3) 대학과정에서 간호과정 적용에 대한 학습경험 및 자체 보수교육과 간호과정 적용과의 관계는 통계적으로 각각 유의한 관계를 나타내었다(κ**2=19.792, p<.005, κ**2=21.830, p<.001). 3. 간호과장 적용에 영향을 주는 제요인간의 관계는 다음과 같다. 1) 리더쉽과 조직특성과의 관계는 통계적으로 유의한 관계를 나타내었다(r=.0949, p<.001). 2) 협조전인 조직분위기와 동기부여 및 직무만족과의 관계는 통계적으로 각각 유의한 관계를 나타내었다(r=.1766 p<.001. r=.3874 p<.001). 3) 협조적인 조직분위기와 간호과정 특성과의 관계는 통계적으로 유의한 관계를 나타내었다(r=.2411, p<.001). 4) 간호원의 동기부여와 직무만족, 간호과정 특성 및 간호과정 단계에 대한 지식과의관계는 통계적으로 각각 유의한 관계를 나타내었다(r=.2586. p<.001, r=.2103, p<.001. r=.1683, p<.001). 5) 간호원의 직무만족과 간호과정 특성 및 간호과정 단계에 대한 지식과의 관계는 통계적으로 각각 유의한 관계를 나타내었다(r=.3907, p<.001, r=.1506, p<.001). 6) 간호과정 특성과 간호과정 단계에 대한 지식과의 관계는 통계적으로 유의한 관계를 나타내었다(r=.1712, p<.001). 4. 간호과정의 채택율은 조기 채택율 42.2%, 후기 채택율 17.3%, 중단율 30.4%, 거부율 10.1%로 나타났다. 5. 간호과정 적용에 영향을 미치는 가장 주요 요인은 직무만족, 간호과정, 특성, 간호과정 단계에 대한 지식, 동기부여, 조직특성 및 리더쉽였다. 이상의 연구결과를 근거하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 연구자에 의해 개발된 도구의 표준화와 연구의 일반화를 위해 같은 도구로 같은 상황에서의 반복적인 연구를 제언한다. 2. 본 연구에서 확인된 여섯 요인을 증명하기 위한 유사 실험연구를 제언한다. 3. 간호과정 적용을 위하여 지도자는 다음 몇가지를 고려할 것을 제언한다. a. 간호과정 적용을 간호조직의 구체적 목적으로 설정한다. b. 간호과정 적용을 위한 적합한 방법과 진헝과정을 계획한다. c. 간호과정 적용상태를 평가하고 이에 적합한 새로운 계획을 세우며 보상을 주어 간호과정 적용이 지속되도록 한다. d. 간호과정에 대한 적극적인 관심과 솔선수범으로 지도자와 간호원과의 일체감을 갖게하여 협조적인 조직분위기를 형성한다. e. 계속교육을 실시한다. 교육내용은 간호과정에 대한 지식과 동기부여를 줄 수 있는 내용을 계획하고 교육후 평가하며 교육내용의 평가는 간호원과 상호 참여하여 실시한다. f. 지도자와 간호원과의 잦은 의사소통을 통하여 밀접한 인간관계를 형성하며 자극과 설득 그리고 그들이 수고를 격려하는 인간관계 지향형 리더쉽이 요구된다.
[영문] The purpose of nursing to to care for the patient as a whole person in the hospital. However, generally, nursing hag been emphasizing care of the disease only. Nursing should be changed. But this change change cannot about by itself but must be achieved by planned attempts to develop total-patient nursing care. This thesis is based on research intended to examine the factors having effects on a planned change for the adoption of the nursing process as an innovative method of giving total-person care to patient and the relatlonship between these factors. For this study the reseacher used questionnaires and added in intarviews at 13 hospitals. Among the total number of hospitals in Korea(413), the 27 hospitals where the nursing process is used were the target group. Of 1860 nurses 1159 nurses(composed of general nurses, charge nurses, head nurses, supervisors and department chiefs) were considered in this study. This study was developed by the researcher, herself and according to the tests of validity and reliability its 6 variables were all over Cronbach's α=.70. The data was analized by t-test κ**2-test, Pearson Correlation, ANOVA, Analysis of Covariance, Stepwise Multiple Regression. The results of this study are as follows. 1. Hypothesis test Hypothesis 1 "The adoption of the nursing Process will be accomplished in direct proportion to the person-oriented leadership". This hypothesis was not substantiated(t=-.58, p>.05). Hypothesis 2 "The adoption of the nursing process will be more successful in an atmosphere of cooperative organization than non-cooperative institutions. The hypothesis was substantiated(t=5.27 p<.001) Hypothesis 3 "The adoption of the nursing process will be better accomplished by the nurse who is highly motivated than one who is not." This Hypothesis was substantiated(t=1.87, p<.05). Hypothesis 4 "The adoption of the nursing process wall be better achieved by the nurse who Is more satisfied with her work than one who is less." This hypothesis was substantiated(t=7.83, p<.001). Hypothesis 5 "The adoption of the nursing process will he more done by the nurse who hart more Knowledge about the steps of the nursing process than one who has less knowledge of it." This hypothesis was substantiated(t=3.65, p<.001). Hypothesis 6 "The adoption of nursing process will be better carried out by the nurse who recognizes well the merits of the nursing process than one who does not." This hypothesis was sub statiated.(t=7.37, P<.001) 2. The relationship between the nursing process and general qualities of the nurse. 1) The relationship between aged school, career, and adiotubg nursing process shows difference that each are statistically meaningful(κ**2=17.517, κ**2=11.151, p<.001). 2) The relationship between marriage, carrer and adopting the nursing process shows differences that each are statistically meaningful(κ**2=14.124, p<.001), but the affect of religion doesn't show a meaningful difference(κ**2=1.884. p>.05). 3) The relation between the experience of studying the nursing process in college, and supplementary instruction at hospital and adopting the nursing process shows statistically meaningful relationship(κ**2=19.792, κ**2=21.830, p<.001). 3. The relationship between the factor haying effects on adopting the nursing process is as follows: 1) The relation between leadership and character of institutions shows statistically meaningful relationship(r=.0949, p<.001). 2) The relation between cooperative atmosphere of institutions, motivation and satisfaction at work shows statistically meaningful relationship(r=.1766, r=.3874, p<.001). 3) The relation between cooperative atmosphere of institution and distinction of nursing process shows statiscally meaningful relationship(r=.2411. p<.001). 4) The relation between motivation, satisfaction at work, and the knowledge of the distinction and the steps of the nursing process shows statistically meaningful relationship(r=.2586, r=.2103, r=.1638, p<.001). 5) The relation between nurse's satisfaction with her work and of the distinction of the nursing process and the knowledge of the steps of nursing process shows statistically meaningful relationship(r=.3907, r=.1506, p<.001). 6) The relation between the knowledge of the distinction of the nursing process and the knowledge of the steps of the nursing process shows statistically meaningful relationship(r=.1712, p<.001). 4. The rate of adopting the nursing process is as follows The rate of early adoption is 42.2%, the rate of late adoption is 17.3%, the rate of discontinuation is 30.4%, the rate of rejection is 10.1%. In addition by using Stepwise Multiple Regression Analysis, it was determined that the main influencing factors on the nursing process adoptatuon were job satisfaction, Characteristics of the nursing proces itself, knowledge of nursing process steps, Motivation, Characteristics of the institution and leadership. Based on the result of this study as stated above, the Researcher suggests the following: 1) To standardize the measurements developed in this study and to standardize this sort of study, the researcher suggests repeated studies with the same evaluating and under same conditions. 2) To prove the slut factors confirmed in this study, the researcher suggests carrying out similar experimental studies. 3) For the adoption of the nursing process, the researcher suggests that leaders consider the following: a. To set up the adoption of the nursing process as a definite objective of the nursing institutions. b. To make a specific plan of proper methods and process of adopting the nursing process. c. To evaluate the status of adopting the nursing process and to give reward for making new plans relevant to that evaluation, Reward for continuation of using the nursing process. d. To establish a cooperative atmosphere in the institutions(with harmony between leaders and nurses) by means of leader's setting an example and positive interest in the nursing process. e. To go on with continual supplementary education. The content of this education is concerned with knowledge about the nursing process and motivational factors. This must also include an evaluation in which all participating nurses are involved. f. To develop a close relationship between leaders and nurses by means of frequent comnunication, and person-oriened leadership who can and will encourage, challenge, and persuade nurses, is a definite requirement.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/118464
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