0 13

Cited 0 times in

Developing Simulation-Based Interprofessional Education for Entrustable Professional Activities; Presenting Clinical Cases

Other Titles
 위임가능전문직무를 위한 시뮬레이션 기반 전문직 간 교육 모듈 개발: 임상 사례를 바탕으로 
Authors
 민응옌 
College
 College of Medicine (의과대학) 
Department
 Others (기타) 
Degree
석사
Issue Date
2024-08
Abstract
Background: 후에 의학 및 약학 대학교(HueUMP)는 위임가능전문직무(EPAs)를 시범 도입 후 2022년부터 공식 교육 과정으로 적용하고 있다. 또한 2022년에 다양한 의료 분야의 학생들이 참여하는 전문직 간 교육(IPE) 모듈이 시범적으로 도입되었고, 그룹 토의, 표준화 환자와의 의사소통, 가정 방문, 일차 의료 기관 방문 등의 방법을 통해 팀워크와 환자 돌봄을 강조하였다. 본 연구에서는 술기교육센터를 활용하여 저충실도(LF) 및 고충실도(HF) 시뮬레이션 바탕의 새로운 교수 방법을 통한 IPE를 HueUMP의 시도하고자 한다. 이 논문의 IPE는 기존 교육 방식으로는 효과적으로 다룰 수 없었던 의료 오류 시나리오를 사용하여 임상 사례 보고하기를 가르치는 데 중점을 두고 있다. Methods: 시범 교육 모듈 개발을 위해 ADDIE 모델을 사용하였다. 우선적으로 기존 교육과정 분석, 대상 학습자, 이용 가능한 자원 분석 등을 시행 하였으며 다음으로 설계 및 개발 단계는 Harden 의 교육과정 개발을 위한 10가지 질문을 토대로 개발하였다. Results: 수업의 성과는 두 가지 의료 오류 시나리오를 바탕으로 개발하고 설계되었다: 첫 번째는 요로폐색 환자 처치의 인수인계에서 있을 수 있는 비효율적인 의사소통을 주제로 개발되었고 두번째는 인슐린 투여와 관련된 비효율적 의사소통 사례를 주제로 개발되었다. 프로그램의 평가 방법은 Kirkpatrick 모델을 기반으로 만족도 조사, 교육 전후 시험, 성찰 에세이 작성으로 설계하였다. 수업 정보는 HueUMP 학습 관리 시스템에 업로드할 예정이며, 2025년 1월에 대표 학생 그룹과 의사 및 간호학과 교수 각 한 명이 참여하여 시행 할 예정이다. Conclusion: 저충실도 및 고충실도 모형을 활용한 시뮬레이션 기반 전문직간 교육은 시나리오 사례에 따라 현재 HueUMP의 교육 방법을 대체 할 수 있으며, 이를 통해 학생들은 더욱 효과적으로 EPAs를 달성할 수 있다.

Background: Hue University of Medicine and Pharmacy (HueUMP) has piloted Entrustable Professional Activities (EPAs) and officially implemented several EPAs in 2022. Furthermore, a pilot Interprofessional Education (IPE) module in 2022 involved students from various medical disciplines, emphasizing teamwork and patient care through simulations through group discussions, communication with standardized patients, home visits, and primary healthcare center visits. Therefore, this study aimed to experiment with a new teaching method: Simulation-Based Education (SBE) using Low-Fidelity (LF) and High-Fidelity (HF) simulation at the Skills-Lab Center. This approach focused on teaching scenarios involving medical errors that cannot be effectively addressed with the current methods. Methods: The ADDIE (Analyze-Design-Development-Implementation-Evaluation) Model was employed to develop this pilot class. It starts with an analysis of the curriculum, targeted learners, and available resources. The design and development phases follow, guided by Harden's ten questions for curriculum development. Results: The outcomes of the class were designed, incorporating two selected medical error scenarios: ineffective communication leads to medical errors (urinary retention) and ineffective communication leads to medical errors (insulin dosing). The assessment method was designed based on the Kirkpatrick model, utilizing satisfaction surveys, pre and post-tests, and reflection essays for evaluation. Information about the class will be uploaded to the HueUMP Learning Management System, and it will commence in January 2025, with the participation of a representative group of students and two instructors: one physician and one faculty member from the nursing department. Conclusion: Simulation-based IPE using LF and HF simulations can be alternated with the current educational methods used in the IPE module at HueUMP, depending on case scenarios, thereby enabling students to effectively achieve EPAs.
Files in This Item:
T016518.pdf Download
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/205070
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links