Remote Oral Hygiene Management for People with Intellectual/Developmental Disabilities Using a Smart Toothbrush
Other Titles
스마트 칫솔을 활용한 지적/발달 장애인의 원격 구강 위생 관리
Authors
송율빈
College
College of Dentistry (치과대학)
Department
Others (기타)
Degree
석사
Issue Date
2024-02
Abstract
Purpose Individuals with intellectual and developmental disabilities have greater difficulty than other individuals maintaining routine oral hygiene. Advances in mobile technology are helping with health management practices, and smart toothbrushes provide proper dental care by collecting and analyzing users' toothbrushing data. The smart toothbrush detects the user's movements and provides appropriate feedback to each individual to encourage habit correction. The purpose of this study is to analyze how the smart toothbrush affects the overall oral hygiene management of individuals with intellectual or developmental disabilities. The purpose is to evaluate the impact on oral hygiene management and whether it is helpful in oral health management. Materials and Methods The number of participants was 13 in each group, a total of 26. Ultimately, of the 26 participants, two withdrew consent and two were lost to follow-up, resulting in a total of 22 participants completing the study. In the study, participants were divided into a group that first used Mombrush (MB) and then a manual toothbrush (MTB) (MB-MTB group) and a group that used a MTB and then MB (MTB-MB group), with a one-month rest period. The timeline of the study was as follows: the visit times were baseline, 1-month post-examination, 3-months post-examination, 1-month rest period, 4-month post-baseline examination, 5-month post-examination, and 7-month post-examination. At each visit, simple hygiene score (SHS) and Quigley-Hein Plaque Index (QHI) tests were performed, halitosis was measured, and microorganisms were collected. Results The SHS score was 3.00 ± 2.45 points at baseline in the MTB-MB group, and the score at the end of the study decreased to 1.20 ± 2.16 points. In the MB-MTB group, the score decreased from 3.6 ± 1.57 points to 3.00 ± 2.00 points at baseline, but the change was not significant. The QHI index decreased from 1.94 ± 1.03 points at baseline in the MB-MTB group to 1.29 ± 0.76 points at the end of the study. In the MTB-MB group, it decreased from 1.75 ± 1.37 points at baseline to 1.06 ± 0.74 points at the end of the study. There was a significant difference between the two groups before replacing the toothbrush. The baseline H2S level in the MB-MTB group was 0.46 ± 1.36, decreasing to 0.02 ± 0.03 at the end of the study. In the MTB-MB group, the baseline level was 0.30 ± 0.74, increasing to 0.31 ± 0.69 at the end of the study. CH3SH levels in the MB-MTB group ranged from 0.07 ± 0.21 at baseline to 0.10 ± 0.15 at the end of the study. n the MTB-MB group, they ranged from 0.87 ± 0.16 at baseline to 0.10 ± 0.13 at the end of the study. Both H2S and CH3SH levels showed significant differences over time in both groups, with no significant difference according to flow. Conclusions This study was conducted as a cross-sectional study, with participants engaging in both the control and experimental groups. In the comparison between the two groups before the rest period, using Mombrush was found to be beneficial for oral hygiene management. After the resting period, both groups showed a decrease. However, the MTB-MB group showed a slightly greater decrease, but the group using a manual toothbrush also showed an effect on the oral hygiene index. This is believed to be helpful for oral hygiene management in the MB-MTB group, as they retained memories from the time before toothbrush replacement. The results of this study demonstrated that smart toothbrushes have a positive impact on the oral hygiene of individuals with intellectual or developmental disabilities. However, to maintain these positive outcomes, there is a need to encourage sustained interest in oral care among individuals with intellectual or developmental disabilities.
목적 지적 및 발달 장애를 가진 개인들은 일상적인 구강 위생을 유지하는 데 다른 개인들보다 더 큰 어려움을 겪는다. 모바일 기술의 발전은 건강 관리 실천에 도움을 주고 있으며, 이러한 기기들 중 스마트 칫솔은 사용자의 칫솔질 데이터를 수집하고 분석하여 올바른 치과 관리를 제공한다. 스마트 칫솔은 사용자의 동작을 감지하고 개개인에게 적절한 피드백을 제공하여 습관 교정을 유도한다. 본 연구의 목적은 스마트 칫솔이 지적 또는 발달 장애를 가진 개인들의 전반적인 구강 위생 관리에 미치는 영향을 평가하며, 구강 건강 관리에 도움이 되는지를 평가하는 것이다. 재료 및 방법 참여자 수는 각 그룹에 13명으로 총 26명으로, 최종적으로 26명의 참여자 중 2명이 동의 철회하고 2명이 추적 실패하여 총 22명이 연구를 완료했다. 연구에서 참여자들은 먼저 Mombrush(MB)를 사용한 후 수동 칫솔(MTB)을 사용한 그룹(MB-MTB 그룹)과 MTB를 사용한 후 MB를 사용한 그룹(MTB-MB 그룹)으로 나뉘었으며, 한 달의 휴지기가 있었다. 방문 시기는 기준선, 1달 후 검사, 3달 후 검사, 1달 휴식 기간, 기준선 4달 후 검사, 5달 후 검사 및 7달 후 검사 였다. 각 방문 시에는 simple hygiene score (SHS) 및 Quigley-Hein Plaque Index (QHI) 테스트가 실시되었고, 구취가 측정되고 미생물이 수집되었다. 결과 SHS 점수는 MTB-MB 그룹에서 baseline 3.00 ± 2.45점에서, 연구가 종료된 시점의 점수는 1.20 ± 2.16점으로 감소했다. MB-MTB 그룹에서는 점수가 3.6 ± 1.57점에서 3.6 ± 1.57점으로 감소하였고, baseline에서는 3.00 ± 2.00점이나 변화가 크지 않았으며, QHI 지수는 MB-MTB그룹의 baseline 1.94 ± 1.03점에서 연구 종료 시 1.29 ± 0.76점으로 감소하였다. MTB-MB 그룹의 baseline 1.75 ± 1.37점에서 연구가 종료 시 1.06 ± 0.74점으로 감소하였으며, 칫솔 교체 전 두 그룹 사이에는 유의한 차이가 있었다. MB-MTB 그룹의 baseline에서 H2S 수치는 0.46 ± 1.36이었으나 연구 종료 시에는 0.02 ± 0.03으로 감소하였다. MTB-MB 그룹의 baseline은 0.30 ± 0.74였고, 연구 종료 시에는 0.31 ± 0.69로 증가했다. MB-MTB 그룹의 CH3SH 수치는 baseline에서 0.07 ± 0.21에서 연구 종료 시 0.10 ± 0.15이었으며, MTB-MB 그룹의 경우 baseline에서 0.87 ± 0.16에서 연구 종료 시 0.10 ± 0.13였다. H2S와 CH3SH 수준 모두 시간이 지남에 따라 두 그룹 모두 시간의 흐름에 따른 유의미한 차이는 없었다. 결론 이 연구는 교차 연구로 진행되어 참가자들이 모두 대조군과 실험군을 참여하였고, 휴지기 전 두 그룹의 비교에서는 Mombrush를 사용할 때가 수동 칫솔을 사용할 때 보다 구강 위생 지수에 영향을 보였다. 휴지기 이후 두 그룹 모두 구강 위생 지수가 감소한 결과를 보였지만, MB-MTB그룹이 조금 더 감소한 결과를 보였으며, MB-MTB 그룹도 구강 위생 지수에 영향을 보였다. 이것은 MB-MTB 그룹에서 칫솔 교체 이전에 칫솔질 교육을 받은 기억이 남아있어 구강 위생 관리에 더 도움이 되었다고 생각 된다. 본 연구의 결과로 지적이나 발달 장애를 가진 개인들의 구강 위생에 스마트 칫솔이 긍정적인 영향을 미친다는 것을 보여주었다. 그러나 긍정적 결과를 유지하기 위해 지적이나 발달 장애를 가진 개인들에게 구강 관리에 대한 지속적인 관심을 유도할 필요가 있다고 생각된다.