75 232

Cited 0 times in

일 상급종합병원 신규간호사의 간호실무준비도와 간호근무환경이 현실충격에 미치는 영향

Other Titles
 Influence of nursing practice readiness and nursing work environment on reality shock of new graduate nurses in a tertiary hospitalKorea National Environmental Health Survey 
Authors
 김가영 
College
 College of Nursing (간호대학) 
Department
 Dept. of Nursing (간호학과) 
Degree
석사
Issue Date
2023-02
Abstract
일 상급종합병원 신규간호사의 간호실무준비도와 간호근무환경이 현실충격에 미치는 영향 본 연구는 신규간호사의 간호실무준비도, 간호근무환경과 현실충격 정도를 확인하고 간호실무준비도, 간호근무환경, 현실충격 간의 관계를 파악하여 신규간호사의 현실충격을 이해하고 현실충격을 완화시키기 위한 실재적인 전략을 마련하는데 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 본 연구는 서술적 조사연구로 강원도 소재 일 상급종합병원의 간호사 113명을 대상으로 자가보고 방식의 설문조사로 시행되었다. 연구도구는 김정현(2020)이 개발한 간호실무준비도 측정도구와 Lake(2002)가 개발하고 조은희 등(2011)이 국내의 간호 상황에 맞게 수정 번역한 한국어판 간호근무환경 측정도구, 윤희장(2018)이 개발한 신규간호사의 현실충격 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0을 이용하여 기술통계, Independent t-test, One way ANOVA, 사후분석 Scheffé test, Pearson’s correlation coefficient, Multiple linear regression을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 간호실무준비도 평균은 102.15점이며 평균평점은 2.92점이었고, 간호근무환경의 평균은 83.25점이며 평균평점은 2.87점이었다. 현실충격의 평균은 77.75점이며 평균평점은 2.99점이었다. 2. 일반적 특성에 따른 현실충격은 근무부서(F=4.27, p=.007), 희망부서 배치여부(t=-2.56, p=.012), 근무기간(F=12.85, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 현실충격은 외과계 병동에서 근무하는 경우, 희망부서에 배치되지 않은 경우, 근무기간 1~2개월인 경우에 높았다. 3. 현실충격은 간호실무준비도(r=-.59, p<.001), 간호근무환경(r=-.50, p<.001)과 통계적으로 유의한 부적 상관관계를 보였다. 또한, 간호실무준비도는 간호근무환경(r=.40, p<.001)과 유의한 정적 상관관계를 보였다. 4. 현실충격과 관련이 있는 요인은 간호실무준비도(β=-.38, p<.001), 간호근무환경(β=-.29, p<.001), 근무부서 중 중환자실/응급실(β=.31, p=.028), 외과계 병동(β=.29, p=.020), 근무기간 중 1~2개월(β=.18, p=.048)이었으며, 이 모형의 설명력은 47.8%이었다. 이상의 연구 결과를 통해 신규간호사가 인지한 간호실무준비도가 높을수록, 간호근무환경을 긍정적으로 인식할수록 현실충격이 완화되었고, 중환자실/응급실, 외과계 병동에서 근무하고 근무기간 1~2개월의 경우 현실충격이 높았음을 확인하였다. 이러한 결과를 바탕으로 신규간호사의 현실충격을 완화하기 위해서는 신규간호사가 환자를 독립적으로 보는 시기에 조직적 차원의 인력지원으로 복잡한 임상상황에서 경험있는 간호사가 신규간호사를 밀착적으로 교육하고 지원하는 것이 필요하다. 또한, 신규간호사의 근무기간에 따른 단계적인 실무교육 구성과 제공이 필요하다.

Influence of nursing practice readiness and nursing work environment on reality shock of new graduate nurses in a tertiary hospital This study investigated the level of reality shock in new graduate nurses’ nursing practice readiness and nursing work environment. It sought to determine the relationship between nursing practice readiness, nursing work environment, and reality shock, and to provide basic data for a practical strategy to understand and mitigate the reality shock of new graduate nurses. This survey study was conducted as a self-report survey among 113 nurses at a tertiary hospital in Gangwon-do. The research tools used the nursing practice readiness scale developed by Jeonghyun Kim(2020), the practice environment developed by Lake(2002) and translated into Korean by Cho Eun-hee et al.(2011), and the reality shock scale of new graduate nurses developed by Heejang Yun(2018). The collected data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test, one way analysis of variance, post-mortem Scheffé test, Pearson's correlation coefficient, and multiple linear regression using SPSS/WIN 26.0. The main findings of this study are as follows: 1. The average score for nursing practice readiness of the subjects was 102.15, the average for the nursing work environment was 83.25, and the average score for reality shock was 77.75. 2. Factors associated with reality shock were nursing practice readiness(β=-.38, p<.001), nursing work environment(β=-.29, p<.001), intensive care/emergency department(β=.31, p=.028), surgical ward(β=.29, p=.020), and 1∼2months during work(β=.18, p=.048); the explanatory power of the model was 47.8%. The study findings suggest that the higher the nursing practice readiness perceived by new graduate nurses, the more positively the nursing work environment was viewed, the more the reality shock was mitigated, and the reality shock was higher for nurses working for one to two months and nurses working in the intensive care unit/emergency room and surgical ward. Based on these findings, to mitigate the reality shock of new graduate nurses, it is necessary for skilled nurses to educate and support new graduate nurses through organizational staffing at a time when the new graduate nurses see patients independently. In addition, it is necessary to investigate the educational needs of new graduate nurses according to their working period and organize and provide step-by-step practical education programs according to their working period.
Files in This Item:
T015741.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/197012
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links