94 261

Cited 0 times in

A Study for Setting Learning Objectives of Oral Pathology in Dental Hygiene

Other Titles
 치위생학 구강병리 학습목표 설정을 위한 연구 
Authors
 이선미 
College
 College of Dentistry (치과대학) 
Department
 Others (기타) 
Degree
박사
Issue Date
2021-08
Abstract
최근 정규 치위생 교육과정을 졸업하고 면허를 취득한 신규치과위생사가 임상에 처음 나왔을 때 이론적 지식은 갖추었으나 이론을 실제적인 업무에 적용시키는 데는 어려움이 있다고 지적하고 있으며, 현행 교육과정에서의 치과위생사는 현장 임상실습에서 한정된 상황에 접하게 되고 그 과정에서 일부의 지식을 습득할 수 있다. 그러나 치과의료 상황은 단순하고 획일적인 것이 아니고 복합적이며 다양하다. 이를 위해 교육 현장에서 교수자들의 역할은 매우 중요하다고 할 수 있으며, 교육과정 체계도 중요하지만 각 과목들이 가지고 있는 특징을 고려하여 올바른 학습목표 설정으로 실제적인 업무에 적용시킬 수 있는 교육이 이루어져야 할 것이다. 그러나 교수자들이 학습목표의 중요성은 알고 있지만, 국가시험 과목들의 경우 국가시험 방향을 무시할 수 없는 것이 현실이고, 임상과 연계된 학습목표 달성을 위한 교육이 실제로 잘 이루어지고 있는지도 교수자에 따라 차이가 있을 것으로 생각된다. 따라서 세부 학습목표 분석을 통해 임상과 연계된 새로운 학습목표 설정이 필요하다고 본다. 구강병리학은 병의 원인, 발생기전, 증상, 치료 및 예후 등 질병에 관한 모든 과정을 설명하는 학문으로 인간의 질병을 다루는 학문 가운데 핵심적 역할을 담당한다. 치과위생사들이 직무를 수행함에 있어 구강질환을 조기발견하고 실제 임상에서 지나치기 쉬운 질병을 감별진단 할 수 있다면 좀 더 효과적으로 업무를 수행할 수 있다. 이에 본 연구는 구강병리학의 중요성을 인지하여 구강병리학 교과목을 기준으로 기존 제시하고 있는 학습목표를 분석하여 영역분류와 세부 학습목표가 적합한지 확인하고, 실제 임상과 연계된 학습목표의 설정과 함께 실제 필요한 학습목표의 수 조정도 필요하다고 판단되어 의견수렴을 통해 개정안을 제안하고자 한다. 이를 통해 치과위생사로서의 역량을 함양하는데 있어 꼭 필요한 기초지식 습득에 도움이 될 수 있는 학습목표가 설정되고, 교수자에게는 정확한 학습목표 설정으로 학습목표를 달성하기 위한 교육체계의 정립과 향후 국가시험 출제에 있어서도 실질적인 치과위생사 역량을 평가할 수 있는 가이드라인이 될 수 있도록 하고자 한다. 전국 치위생(학)과 구강병리학 교과목 교육현황은 53개의 3년제 대학과 27개의 4년제 대학의 교과목 관련 현황으로 학점에 있어 3년제 2학점 88.7%, 3학점 11.3%, 4년제 2학점 67.9%, 3학점 28.6%로 3년제, 4년제 모두 2학점으로 운영되는 경우가 더 많았다. 교육학기 분포는 3년제인 경우는 3학년 1학기가 35.8%로 가장 높았고, 4년제인 경우는 3학년 2학기가 40.7%로 가장 높았다. 이는 기초과목 중 임상과 가장 연관된 과목으로 주로 높은 학년에 교육이 이루어지고 있었다. 학습목표 분석을 위해 치위생(학)과 학습목표 5판(한국치과위생사교육협의회, 대한치위생학과교수협의회, 2017)을 기준으로 Bloom의 교육목표분류학 기준으로 분류한 결과 교과목에 대한 분포도는 인지영역 중 이해영역이 82.9%로 대부분을 차지하였으며 지식영역(12.4%), 분석영역(4.7%)순으로 나타났고, 적용, 종합, 평가 영역에 해당하는 학습목표는 전무하였다. 기존 15개 세부영역 129개의 학습목표를 1단계 전문가 회의를 통해 4점 미만인 항목 27개를 삭제하고 추가의견 12개를 반영하여 114개의 학습목표를 설정하여 설문조사를 실시하였다. 교수자와 임상치과위생사와의 차이를 확인한 결과 92개 항목에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 교수자의 경우 염증과 수복 영역 중 ‘염증의 5대 증후를 설명할 수 있다’가 4.76점으로 가장 높은 항목으로 나타났으며, 임상치과위생사의 경우는 치아의 손상 영역 중 ‘마모에 대하여 설명할 수 있다’가 4.61점으로 가장 높았다. 교수자와 임상치과위생사 모두 중요도가 낮다고 판단한 4점 미만인 항목은 학습목표에서 제외하여 구강병리학 학습목표를 최종 14개 세부영역과 98개 학습목표로 도출하였다. 결론적으로 구강병리학 학습목표를 기존 15개 세부영역 129개의 학습목표를 14개 세부영역 98개 학습목표로 제안하고자 하며, 향후 치과위생사의 직무역량 강화를 위해 다음을 제안하고자 한다. 첫째, 직무와 관련성이 높은 역량이 개발되어야 할 것이다. 둘째, 개정된 학습목표와 역량을 기준으로 관련교재와 교육자료의 개발이 필요할 것이다. 셋째, 개정된 학습목표를 바탕으로 치과위생사 국가시험을 개선해야 할 것이다. 이러한 교육의 변화를 통하여 구강병리학 교과목의 교육이 지식 중심이 아니라 그 기본 지식을 통해 실제 임상에 적용가능한 학습목표를 가지고 치과위생사의 직무역량을 강화하고, 치위생학 학문의 질적 수준을 향상시킬 수 있어야 할 것이다.

According to a research, when new dental hygienists initially enter the clinical settings after graduating from the regular dental hygiene curriculum and acquiring the license, they are equipped with theoretical knowledge while it is difficult for them to apply the theories to their actual work. Even though the learning objectives used for school curriculum have been marked as important as they were frequently shown in the state examination, the process to adapt themselves to clinical settings after graduation could be a bit difficult. For this, the professors’ roles in the education site would be very important. On top of the importance of curriculum system, it would be necessary to provide education applicable to the actual work through the establishment of correct learning objectives by considering the characteristics of each subject. However, even though the professors are fully aware of the importance of learning objectives, in case of the state examination subjects, the direction of state examination cannot be ignored in reality, and the matter of performing education for achieving the learning objectives connected to clinical settings would be different depending on each professor. Thus, it would be necessary to set up new learning objectives connected to clinical settings through the analysis of detailed learning objectives. As the studies explaining the whole processes of diseases like cause, mechanism, symptom, treatment, and prognosis of disease, the oral pathology plays core roles in many studies handling human diseases. If the dental hygienists could early detect oral diseases and differentially diagnose diseases that could be missed in the actual clinical settings while performing their job, they could perform their work more effectively. Thus, this study aims to verify if the area classification and detailed learning objectives are suitable by recognizing the importance of oral pathology and then analyzing the existing learning objectives based on the oral pathology subject, and then to suggest the amendment through the collection of opinions as it would be needed to set up the learning objectives connected to the actual clinical settings and also to adjust the number of learning objectives actually needed. Through this process, it could set up the learning objectives helpful to acquire the basic knowledge required for cultivating the competencies as dental hygienists, establish the educational system for professors to achieve the learning objectives by setting up accurate learning objectives, and provide the guidelines for evaluating the actual competencies of dental hygienists when setting questions for state examination in the future. The current status of education in oral pathology subjects in the Department of Dental Hygiene nationwide is as follows. For three-year colleges, 2 credits 88.7%, 3 credits 11.3%, and for 4-year colleges, 2 credits 67.9%, and 3 credits 28.6%. Most three- and four-year colleges were more often run on two credits. The distribution of education semesters was the highest with 35.8% in the first semester of the third year of a three-year university, and the highest with 40.7% in the second semester of the third year of a four-year university. Among the basic subjects, it was found that the subjects most related to clinical practice were mainly taught in the upper grades. Based on the 5th learning objectives of the Department of Dental Hygiene for learning objectives analysis(Korea Dental Hygienist Education Association, Korean Association Of Dental Hygiene Professors, 2017), the classification results according to Bloom's taxonomy of educational objectives are as follows. As for the distribution of educational subjects, the comprehension domain of the cognitive domain accounted for 82.9%, followed by the knowledge domain(12.4%) and the analysis domain(4.7%). There were no learning objectives in the fields of application, synthesis and evaluation. Through the first stage expert meeting, 27 items with less than 4 points were deleted from 129 learning objectives in 15 detail areas, and 114 learning objectives were set by reflecting 12 additional opinions, and a survey was conducted. As a result of checking the differences between professors and clinical dental hygienists, there were statistically significant differences in 92 items. In the case of the professors, among the areas of inflammation and repair, ‘Can explain the five symptoms of inflammation’ was the highest with a score of 4.76. In the case of clinical dental hygienists, among the areas of tooth damage, ‘Can explain abrasion’ was the highest with a score of 4.61. Items with a score of less than 4 that both the professors and the dental hygienist judged to be low were excluded from the learning objectives, and the oral pathology learning objectives were derived into 14 detailed areas and 98 learning objectives. In conclusion, i would like to propose the existing 15 detail areas and 129 learning objectives as 14 detail areas and 98 learning objectives, and to strengthen the job competency of dental hygienists in the future as follows. First, you need to develop competencies that are highly relevant to your work. Second, it is necessary to develop related textbooks and educational materials based on the revised learning objectives and competencies. Third, based on the revised learning objectives, the dental hygienist national examination should be improved. Through these changes in education, the education of oral and maxillofacial disease subjects should strengthen the job competency of dental hygienists with learning objectives that can be applied to actual clinical practice based on basic knowledge rather than knowledge-oriented. In addition, it should be possible to improve the quality of dental hygiene studies.
Files in This Item:
TA03094.pdf Download
Appears in Collections:
2. College of Dentistry (치과대학) > Others (기타) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/185618
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links