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교통사고자가 경험한 사고전 스트레스 생활사건의 조사 연구

Other Titles
 (A) study of the stressful life events of traffic accident victims experienced before the accident : 정형외과 입원환자를 중심으로 
Authors
 이춘애 
Issue Date
1989
Description
간호학교육 전공/석사
Abstract
[한글]

현대 기계문명의 급속한 발달로 우리의 일상생활 환경조건은 향상되고 시간과 노력의 소모도 많이 감소되었다. 특히 자동차 문명의 혜택으로 우리의 생활 범위도 넓어지고 일상 업무를 수행하는데 큰 도움을 주고 있다. 그러나 반면 교통사고라는 불의의 재해를 초래하게되어 인명과 재산에 큰 손실을 가져오게 한다.

한편 현대인은 급격한 사회 경제적 발전으로 여러가지 상황에 처하게 되고 예기치 못한 위기와 생활의 변화등 많은 스트레스를 경험하게 된다. 본 연구는 사회환경적 요인으로부터 받는 스트레스가 정신 생리적 질환으로부터 우발적인 사고에 이르기까지 다양한 질병발생의 요인으로 작용한다는 이론에 근거하여 교통사고자의 사고전 스트레스 생활사건을 조사하여 생활사건이 교통사고 발생과 어떤 관계가 있는지 살펴보고 최근 사회적 문제로 제기되고 있는 교통사고 예방을 위한 방안을 모색하는데 필요로 되는 기초자료를 제공하고저 시도되었다.

연구대상은 서울시내에 있는 4개의 대학부속병원에 교통사고로 인하여 정형외과 병동에 입원하고 있는 환자로서 운전자와 보행자 71명을 대상으로 실시하였고 자료수집 기간은 1988년9월 12일부터 10월 15일까지이다.

연구도구는 이가 개발한 스트레스 생활사건 측정도구로 연구대상자의 인구사회학적 특성 8문항, 생활사건 측정도구 98문항으로 구성되었다.

자료분석 방법으로는 실수와 백분율, t-test와 일원변량분석(ANOVA)을 이용하여 검증하였다.

연구결과는 다음과 같다.

1) 대상자의 스트레스 생활사건에 대한 스트레스량 인지점수는 최고 x=82.7 (배우자의 죽음)부터 최저 x=18.3 (취미 및 클럽활동의 중단)으로 나타났다. 비교적 높은 값을 부여한 사건은 "자녀의 죽음" 81.5, "부모의 죽음" 77.7등 가족의 죽음과 관련된 사건들이었고 비교적 낮은 값을 부여한 사건은 "계획했던 휴가를 못가게 됨" 20.5, "취미 및 클럽활동의 가입" 19.8, "취미 및 클럽활동의 중단" 18.3 등이었다.

2) 대상자가 사고전에 경험한 생활사건의 발생시기와 빈도를 살펴보면 2년간 평균 13.4회였고 6개월 이내가 4.27회, 6개월∼1년이내가 4.31회, 1년∼2년 이내가 4.82회였다. 생활사건 발생빈도의 총횟수는 6개월 이내가 303회, 6개월∼1년 이내가 306회, 1년∼2년 이내가 342회로 총 951 회였다.

3) 대상자가 사고전에 경험한 생활사건에 대한 총스트레스량은 최저 0점으로부터 "부부간의 의견 및 성격차이로 인한 불화"가 2,381.5로 가장 높았다. 총스트레스량이 높은 생활사건을 보면 "여행 및 휴가"가 2,011.1, "장래 진로설정의 고민"이 1,980.0이고 경험한 대상자가 없는 항목은 12개였다.

4) 대상자가 최근 2년간 경험한 총스트레스량 분포를 보면 3명 대상자가 최저 70점의 스트레스량을, 1명의 대상자가 최고 2,385 스트레스량을 나타내었고 71명의 평균은 625.25였다.

5) 인구사회학적 특성에 따른 생활사건 경험횟수의 차이를 검증한 결과에서는 결혼상태(F=3-908, p<.05)와 직업(F=2.537, p<.75)에서 유의하게 나타났고 총스트레스량의 차이를 검증한 결과에서는 종교(t=2.00, p<.05), 직업(F=2.602, p<.05)에서 유의하게 나타났다.

6) 생활사건을 경험 한 대상자수를 64명으로 가장 많았고, "부부간의 의견 및 성격차이로 인한 불화"가 38명이었다. 사건경험자수가 전혀 없는 것은 "불화로 인한 부부간의 별

거"등 12개 항목이었다.

7) 대상자가 사고당일에 특별히 불쾌한 일이나 사건을 경험한 수는 40명(57%)이며 "금전적인 문제"와 "부부간의 불화"가 많은 것으로 나타났다.

이상의 연구를 통하여 교통사고에 영향을 미치는 생활사건은 질병과는 달리 사고발생의 시간과 가장 가까운 시기에 경험한 생활사건이 영향을 많이 미친다고 볼 수 있으며 스트레스 생활사건에 대한 내용을 파악 제시하므로, 교통사고를 예방하는데 교육적인 지침이 되는 홍보의 일환으로 활용 가능하다고 본다.



[영문]

The environmental conditions of our daily Life have been improved and time and Labor have been saved by the rapid development of a modern machine culture.

Thanks to the automobile culture, The scope of life has been extended and efficiency of conducting daily business has increased. On the other hand, traffic accidents which have brought us serious loss of life and property have increased.

As we, a modern society, face the various circumstances of rapid social and economic development we also experience Stressful life situations caused by unexpected crises and life changes.

This study examined the stressful life events of traffic accidents victims before the traffic accidents and examined the relationship of these events to the traffic accidents.

Theoretically the study was based on the theory that socioenvironmental stress causes psychophysiologic disease and unforeseen accidents.

This Study attempts to offer basic data which is necessary if methods to prevent the traffic accidents, which have become a great social problem, are to be found.

The Subjects of the study were 71 persons, both Pedestrians and drivers who were admitted due to traffic accidents to 4 University Hospitals in Seoul between September 12 and October 15, 1988.

The tool used to collect the data was Lee's stressful life events scale which consists of eight items related to demographic Characteristics and 98 items related to life events.

The data was analized using actual numbers, percentages, t-test and ANOVA.

The results of the Study were as follows:

1) The mean scores for perception of stressful life events ranged from "Death of Spouse" which had the highest mean (x=82.7) to "Stopping of Activity of club or Hobby" which had the lowest mean(x=18.3). Events indicating an upper level of moderate Stress were "Death of child" at 81.5, "Death of Parents" at 77.7

Those indicating an lower moderate level were "Missing planned Vocation" at 20.5 "Change of club Activity or Hobby" at 19.8 and "Stopping of club Activity or Hobby" at 18.3.

2) The Frequency with which the Subjects experienced these events before an accident showed the average freguency was 13.4 over 2 years; 4.27 for 6 months, 4.31 for 6 months to 1 year and 4.82 for 1 year to 2 years.

There were a total of 951 Occurrences of stressful life events voer 2 years; 303 for 6 months, 306 for 6 months to 1 year, 342 for 1 year to 2 years.

3) The total number of stressful events the subjects experienced before the accidents ranged from the lowest "None experienced" at 0 for 12 Items, to the highest "Argument with Spouse over difference of opinion or personality Difference" at 2381.5 Other Stressful events showing a high occurrence were "Travel and Vacation" at 2011.1 "Agony of decision about the future" at 198O .0.

4) The range of stressful life events experienced by the Subjects over 2 years showed the lowest the be 70 for three Subjects, the highest to be 2385 for one Subject and the average to be 625.25

5) The study tested for Differences in number of life events experienced by the Subjects according to the demographic characteristics and found difference for "Marriage State" at F=3.908, p<.05, and "Occupation" at F=2.537, p<.05)

A differences in the total amount of stress was found for "Religion" at t=2.00, p<.05 and "Occupation" F=2.602, p<.05.

6) The life events experienced by the highest number by the subjects were "Travel and Vacation" for 64 persons, and "Argument with Spouse due to opinion or personality Difference" for 38 persons.

7) The number of subjects who experienced a stressful life event the same day as the accident was 40.(57%).

These events were unpleasant things or affairs such as "Money Problems" and "Argument with spouse".

This Study has examined how stressful life events are related to traffic accidents. It also Suggests that by examining the content of the stressful life events that affect the traffic accidental a contribution can be made to educational approaches to accident prevention.
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000004376
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/138155
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