1241 743

Cited 0 times in

초등학교 성교육 운영 실태 조사 연구

Other Titles
 A study on the present state of education in sexuality in elementary schools. : 서울시내 초등학교 교사를 중심으로 
Authors
 배미란 
Issue Date
2003
Description
간호학교육/석사
Abstract
[한글]

오늘날 학교 성교육의 필요성과 중요성이 강조되고 있는 가운데 2001년도에 교육부는 학교 성교육 10시간 의무화를 발표하였고, 7차 교육과정에서 성교육을 중점적으로 지도하도록 권장하였다.

이에 본 연구는 2001학년도 초등학교 성교육 운영 실태를 조사, 분석하여 초등학교 성교육의 효율적 지도를 위한 기초 자료를 제공하기 위해 시도한 조사연구이다.

이를 위하여 서울시내 초등학교 교사 660명을 대상으로 설문조사 하였고 설문지 회수율은 91.2%였으나 418명을 연구대상으로 하였다.

수집된 자료는 SPSS를 이용하여 실수와 백분율, 2 - test 및 ANOVA로 분석하였다.

본 연구의 결과는 다음과 같다.

1. 성교육 운영 실태 초등학교 교사의 94.7%가 성교육 실시한다고 하였으나 성교육 연수경험이 있는 교사는 21.5%였고 성교육을 위한 연간 계획은 41.4%가 수립한다고 하였다.

대부분의 교사들은 교육과정에 실린 성교육 내용을 약간 알고 있는 상태로 관련교과의 수업시간(53.1%)에 성교육을 실시하였다고 하였고 이때 성교육을 위한 학습지도안은 88.5%가 작성하지 않는다고 하였다.

성교육에 사용되는 교육 매체로는 비디오가 69.4%로 가장 많았고 적절한 교육 방법에 대해서도 70.3%가 비디오 상영이었다.교사들이 실시한 성교육 중 가장 많이 실시한 영역은 신체발달영역(총 719분)으로 그 중 가장 많이 교육한 내용은 저학년에서는 생명/자신의 소중함 (97분), 고학년은 신체 발달의 차이(51분)였다. 반면 가장 적게 실시한 영역은 성 건강 영역(총 126분)으로 그 중 가장 적게 교육한 내용은 저학년은 생식기 청결(58분), 고학년은 몽정(31분) 이였다.

2. 성교육의 문제점 / 성교육 시 가장 큰 문제점으로는 교육을 위한 자료 부족(80.1%)이었고 성교육 전담교사의부재(64.4%), 성에 대한 전문지식 부족(64.1%) 순 이였다.

3. 효율적 방안/ 성교육의 효율적 방안으로 관련 서적 및 시청각 자료 제공(76.8%), 성교육 전담교사의 배치(76.3%), 성교육을 독립된 교과로 인정(52.2%)이였고 전담교사의 필요에 대하여 66.0%가 필요하다고 하였다.



위의 결과들을 감안해볼 때 초등학교 교사들이 학생들로 하여금 성교육 목표를 달성할 수 있도록 효율적으로 성교육을 지도하게 하기 위해서는 강화· 확대된 성교육 연수가 필요하고, 다양한 교육 자료가 개발, 보급되어야 할 것으로 본다.

[영문]

In 2001, the Ministry of Education & Human Resources Development announced 10 hours of compulsory education in sexuality. This plan was to emphasize the necessity and importance of education in sexuality in the schools today. The government encouraged teachers to include it as part of the revised curriculum.

The purpose of this study was to present basic data to help develop more effective education in sexuality for elementary school students.

Questionnaires were sent to 660 elementary school teachers in Seoul.Of these 91.2% were returned but only 418 had complete data, and these were used for analysis.

The research questionnaire was based on a literature review.

The collected data were encoded, then processed through SPSS, and analysis was done using real numbers, percentages, 2 - test, and ANOVA.

The important results are as follows;

1. Analysis of the present state of education in sexuality showed that 94.7% of elementary school teachers taught sexuality, but only 21.5% had been through training program. Only 41.4% developed an education plan for the school year. Most taught sexuality in related classes using books for the revised curriculum because they felt they had too little knowledge of education in sexuality. A high percentage, 88.5%, of teachers did not make lesson plans for this class. They used VTR (69.4%) for classes in sexuality,and most thought VTR was an appropriate teaching method (70.3%).The domain in which sexuality was most frequently taught was the Physical Development domain (714 min). The content most frequently taught was life/self-esteem in the lower grades, and in the higher grades, differences in body structure between man and woman. The section least frequently taught was sexual health, the content taught least was cleaning genital organs in the lower grades, and wet dreams in the higher grades.

2. Difficulty in teaching sexuality Difficulties in teaching sexuality were, shortage of teaching materials (80.1%), absence of qualified teachers (64.4%), and lack of knowledge about sexuality (64.1%).

3. Effective plan for education in sexuality/Effective plans for education in sexuality included providing audio-visual materials (76.8%), putting teachers qualified in education in sexuality in the schools (76.3%), recognizing education in sexuality as an independent subject (52.2%). Sixty six percent felt it was important for a teacher qualified to do education in sexuality to be in the schools.

According to these results, for elementary teachers to teach effectively, there is a need to strengthen and extend training course in teaching sexuality and various educational material should be developed anddistributed.
Files in This Item:
T007406.pdf Download
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137865
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links