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금연공익광고와 금연관련행태의 관련성 연구 : TV 금연 공익광고를 중심으로

Other Titles
 Association of anti-smoking advertisement and smoking-cessation perception, behaviors, exhortation. 
Authors
 김희선 
Issue Date
2002
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글]



본 연구는 금연공익광고와 금연관련행태의 관련성을 살펴보기 위하여 제주도를 제외한 공중파 방송 수신과 케이블 TV 수신이 가능한 시·도에 거주하는 13세 이상 59세 이하의 인구 중 1,000명을 대상으로 하여 조사하였다.

연구 대상자들의 공익광고 시청 후 금연인식·행위·권유에 관한 분포를 살펴보면, 금연인식에 관한 두 문항 모두에서 80% 이상이 긍정적으로 응답하였으며, 금연행위 문항에서 ''금연을 시도한 적이 있다''고 응답한 사람이 85.1%, ''금연을 시도하는 데 도움이 되었다''고 응답한 사람은 67.7%으로 선행연구와 비교하였을 때 높은 긍정적인 금연행위를 보였다. 금연권유에 대한 2가지 문항에서는 모두 70%이상이 권유한 적이 있다고 응답하였다.

다중회귀분석 결과 금연인식과 관련이 있는 변수로는 연령, 건강상태, 흡연상태, 공익광고인지도였다. 금연행위와 관련이 있는 변수로는 흡연상태와 공익광고인지도였으며, 금연권유와 관련이 있는 변수로는 연령, 종교, 흡연상태, TV 시청시간, 공익광고인지도였다.

3가지 종속변수 모두에서 다른 변수를 통제하였을 때 비흡연자에 비해 현재흡연자는 점수가 유의하게 낮았으며, 공익광고인지도가 높을수록 점수가 유의하게 증가하였다.

결과적으로 본 연구의 의의는 전국의 전연령층을 대상으로 실시한 연구로서 금연공익광고와 금연관련행태의 관련성을 살펴본 국내에서 유일한 연구라는 것이다. 앞으로 금연공익광고와 금연관련태도의 인과관계를 좀 더 명확히 살펴볼 필요가 있을 것이다.

[영문]

This study was conducted to test the hypothesis that greater exposure to Anti-smoking Advertisement is associated with Smoking-Cessation Perception, Behaviors, Exhortation. Study population consists of 1000 subjects of 699 men and 301 women aged from 13 to 59 years old, living in broadcast area, 7 city and 8 district(except Cheju island), Korea. The study was performed at period between April 22∼ May 3, 2002 and conducted person-to person interviews with the assistance of structured questionnaires by trained researcher.

The percentage of subjects recalled having seen or heard any Anti-smoking ads were higher than earlier studies. And in comparison with earlier studies, these subjects were more likely to respond positively about Smoking-Cessation Perception,

Behaviors, Exhortation.

In multiple regression analysis on association of Smoking-Cessation Perception, the variables of age, subjective health, smoking status, awareness Anti-smoking ads were selected the significant variables. The variables associated with Smoking-Cessation Behaviors after adjustment for other variables were smoking status, awareness of Anti-smoking ads. Smoking-Cessation Exhortations were associated with variables of age, religion, smoking status, average hours of TV viewing per week, awareness of Anti-smoking ads. The current smokers were significant lower scores than non-smokers in all of three regression models. And

subjects who were better at recognizing advertisements were more significantly positive to Anti-smoking Perceptions, Behaviors, Exhortations.

The meaning of this study is unique cross-sectional survey in nationwide level.

Additional research is wanted to examine the association between Anti-smoking advertisements and Behaviors related to Smoking-Cessation.
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137789
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