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라이프스타일에 따른 의료이용행태 분석

Other Titles
 Analysis on medical utility according to lifestyle 
Authors
 김지윤 
Issue Date
1999
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글] 이 논문은 의료기관의 마케팅전략 수립을 위한 시장세분화 도구로서 라이프스타일의 유용성에 관한 연구이다. 연구의 대상은 수원 및 인근지역에 거주하는 만20세 이상의 700명의 성인이었다. 자료수집을 위해 훈련된 면접원들이 구조화된 설문지를 가지고 일대일 면접을 실시하였다. 설문지는 라이프스타일 유형분석을 위한 항목과 인구사회적 특성, 의료이용과 관련된 의사결정과정, 실제 이용한 의료기관의 종류에 대한 항목으로 구성되었다. 라이프스타일에 대한 요인분석 결과 총 18개의 요인이 생성되었으며, 군집분석을 통해 비슷한 성격을 가진 응답자들을 4개의 집단으로 묶었다. 각 집단은 그 특성에 따라 규칙적 건강관심형, 소극적 건강관리형, 건강무관심형, 능동적 건강관리형으로 명명하였다. 각 집단은 인구사회적 특성에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 라이프스타일 유형에 따른 의료이용에 관한 의사결정과정의 분석 결과 정보탐색, 대체안 평가 및 결정과정에서 유의한 차이를 보였다. 한편 구매과정에 해당되는 실제 이용한 의료기관종류에 있어서는 라이프스타일별로 유의한 차이를 보이지 않았다. 그러나 이 연구에서 질병의 종류 및 중증도에 관한 정보의 누락으로 의료기관종류와 라이프스타일 유형의 관계분석에는 한계가 있었다. 따라서 이 연구의 결과를 의료기관의 시장세분화에 직접적으로 적용하는데는 한계가 있다고 할 수 있다. 그러나 의료기관의 입장에서 고객들의 라이프스타일을 분석함으로써 효과적인 홍보전략수립을 위한 마케팅도구로 사용할 수 있으리라고 생각한다 앞으로 라이프스타일을 의료기관의 마케팅전략을 위한 도구로 사용하기 위해서는 첫째, 의료이용과 관련된 소비자의 라이프스타일 유형분석을 위한 문항의 개발, 둘째, 라이프스타일 유형에 따른 세분시장의 정확한 특성 규명. 셋째, 라이프스타일 유형과 의료기관 선택과정과의 연관성에 대한 지속적인 연구가 필요하다.
[영문] The purpose of this study is to establish strategy by subdividing consumer market according to the lifestyle which influences the use of medical facilities. The subject of this study were 700 adults who were over 20 years of age and residing in Suwon and its vicinity. To collect data trained staff conducted person-to-person interviews with the assistance of structured questionnaires. The questionnaires cover the areas of life style pattern study, the characterestics of demographic sociology, decision-making process related to the use of medical service, the type of medical facilities which the interviewee has experienced. The influencing factors were analyzed and as a result total 18 factors were singled out. Cluster analysis was performed to differentiate similar responses. Each group was named as 'regular health-concern type' 'passive health-concern type' 'health-unconcern type' and 'active health-concern type' according to the characteristics. Each group showed statistically significant difference in the characterestics of demographic sociology. Decision-making process regarding the use of medical service according to lifestyle was analyzed. As a result following items showed significant difference: whether the information was utilized, what was the criteria in selecting medical facilities for serious illness or complicated examination, who was the decision maker in selecting medical facilities, and with whom one discussed in selecting medical facilities. The type of medical facilities which were used for out-patient care and in-patient care was not significantly different. The result of this study has its limitation in that it can not be applied directly to market subdivision. However, this will help medical facilities understand customers' lifestyle, which will eventually provide medical facilities with marketing tools in establishing effective PR strategy. In order to apply the lifestyle as a marketing tool of medical facilities, following tasks are to be carried out: the development of the questionnaire which can better analyze consumers' lifestyle related to the use of medical service, the examination of precise characterestics of subdivided market according to lifestyle, and the continuing study on the relationship between lifestyle and the process in selecting medical facilities.
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https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137492
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