843 1371

Cited 0 times in

출혈성 뇌졸중 환자를 위한 교육자료 개발

Other Titles
 Development of education material for patients with a hemorrhagic stroke 
Authors
 전현지 
Issue Date
2007
Description
중환자간호/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 출혈성 뇌졸중 질환을 가진 환자와 가족에게 질환에 대한 정의, 진단, 치료에 대한 정보뿐 아니라 입원 후 환자 관리에 대한 정보를 제공하기 위한 자료를 개발하기 위한 방법론적 연구이다.본 연구의 과정은 출혈성 뇌동맥류 환자의 교육자료 개발을 위해 문헌 고찰을 행하여 교육항목 및 교육 내용을 정리하였다. 선정된 교육항목과 교육내용은 11명의 전문가 집단으로부터 내용 타당도를 실시하였고 검증 받은 항목은 전문가의 자문과 수정을 통하여 출혈성 뇌졸중 환자를 위한 최종 교육 자료가 개발되었다.본 연구의 결과는 다음과 같았다.첫째, 출혈성 뇌졸중 환자를 위한 예비 교육 항목은 출혈성 뇌졸중 질환 관련, 진단과 치료관련, 입원 후 환자 관리 관련의 3개 영역과 뇌졸중의 정의와 분류, 출혈성 뇌졸중의 분류(뇌내출혈과 지주막하 출혈), 뇌출혈의 부위, 출혈성 뇌졸중의 유병율, 중증도, 경고증상, 위험인자, 응급시 대처, 출혈성 뇌졸중의 증상, 진단(뇌전산화 단층 촬영/뇌전산화 단층 촬영혈관 촬영술, 자기공명영상/자기공명 혈관 조영술, 뇌혈관 조영술, 경동맥 초음파/경두개 도플러 초음파)과 치료(보존적 치료/ 약물치료, 혈종제거술, 뇌동맥류 결찰술, 뇌혈관 색전술, 뇌실 외 도관술), 출혈성 뇌졸중의 합병증, 예후와 재발, 뇌졸중에 따른 뇌손상의 영향, 출혈성 급성기 환자관리, 기도유지관리, 뇌압상승 방지, 영양/비위관영양/ 연하곤란, 욕창, 변비, 심부정맥혈전증, 안전유지, 요실금, 재활치료와 심리적 지지 등의 28개 항목으로 선정되었다.둘째, 전문가 집단의 타당도 검증은 각 항목에 대해 Fehring의 방법을 사용하여 1(0)은 ‘전혀 타당하지 않다’, 2(0.25점)은 ‘타당하지 않다’, 3(0.5점)은 ‘보통이다’, 4(0.75점)은 ‘타당하다’, 5(1점)은 ‘매우 타당하다’ 로 하여 CVI(Content Validity Index)를 산출하여 지수가 0.75 이상인 항목들을 선정하였다. 전문가 타당도는 출혈성 뇌졸중 경력 5년 이상인 신경외과 병동과 신경외과 중환자실에 근무하는 간호사 그리고 파트장과 신경외과 전문의등 총 11인을 대상으로 조사하였으며 예비교육항목에 대한 전문가 타당도의 평균 CVI는 0.84로 타당한 것으로 나타났다.출혈성 뇌졸중의 질환관련영역과 진단과 치료관련 영역, 그리고 입원후 환자관리영역의 3영역 중, 입원 후 환자 관리에서의 CVI 평균이 0.86으로 가장 높아 출혈성 뇌졸중후 환자의 관리의 중요성을 알 수 있었다. 0.90이상의 높은 타당도를 나타낸 것은 ‘응급시 대처’, ‘출혈성 뇌졸중의 증상’, ‘영양/비위관 영양/연하곤란’, ‘부동관련-욕창관리’, ‘출혈성 뇌졸중의 위험인자’, 진단항목의 ‘전산화 단층촬영’, or ‘전산화단층혈관촬영술’, ‘기도유지 관리’항목이었다. 내용타당도지수 0.75미만의 동의를 얻어 삭제된 항목들 중 ‘뇌졸중의 유병율’, ‘출혈성 뇌졸중의 유병율’, 진단항목의 ‘Carotid doppler(경동맥초음파)/Trans Cranial Doppler(경두개도플러초음파)’는 삭제되었다. 그러나 ‘심부정맥혈전증' 항목은 내용 타당도 지수가 0.75미만임에도 불구하고 출혈성 뇌졸중 환자에서 장기간 부동을 유지함으로 인해 빈번하게 발생할 수 있는 합병증이라 판단되어 교육 자료의 항목에 포함하였다.셋째, 내용타당도로 선택된 교육항목을 전문가의 자문을 통해 수정, 보완하여 출혈성 뇌졸중의 정의와 진단 및 치료, 출혈성 뇌졸중환자의 입원후 관리의 2개 영역과 뇌졸중의 정의와 분류, 출혈성 뇌졸중의 정의와 분류, 뇌내출혈의 증상과 진단, 치료, 지주막하출혈의 증상과 진단, 치료, 뇌손상에 따른 영향, 위험인자와 예방, 의료진의 도움을 요청해야 할 상황, 출혈성 뇌졸중의 급성기 관리, 기도유지관리, 뇌압상승관리, 영양/비위관영양/연하곤란, 욕창, 변비, 심부정맥 혈전증, 안전유지, 요실금/유치도뇨, 재활치료, 의사소통, 심리적지지 등 총 19개 항목으로 구성된 최종 출혈성 뇌졸중환자를 위한 교육자료가 개발되었다.





[영문]

This study is a methodological research to develop information material for patients with hemorrhagic strokes and their families. This material will provide information on definition, symptoms, diagnosis, treatment, prevention of the hemorrhagic stroke.In order to develop the education materials, education items and education contents related to the hemorrhagic stroke were identified through literature and web search. Then were reviewed by specialists for deciding degree of appropriateness.11 specialist group consisited of one neurosurgery specialist, one NCU(Neurosurgical intensive Care Unit) head nurse, one neurosurgery head nurse, five staff nurses with neurosurgery unit experiences, three staff nurses with NCU experiences. All staff nurses have more than five-year nursing care experiences on hemorrhagic strokes. The Education materials were reviewed by specialist to determine their appropriateness for a hemorrhagic stroke guide. The final education material was developed after revision by experts.The result of this study are as follows:First, preparation of education material for patients with a hemorrhagic stroke was found to be involved with the following three major categories including definition of disease, diagnosis and treatment, care and management in post hemorrhagic stroke related information area. The three major categories can be devided into 28 minor categories :definition and subtype of stroke, hemorrhagic stroke classification(intracerebral hemorrhage, subarchnoid hemorrhage), the site of cerebral hemorrhage, incidence, severity of hemorrhagic stroke, warning sign of stroke, risk factor, when to call a professional, symptom, diagnosis(brain CT/CTA, brain MRI/MRA, cerebral angiography, Carotid Doppler/Trans Cranial Doppler), conservative treament, surgical treatment(hematoma removal, ventriculostomy, clipping of aneurysm, Guglielimi detachable coil), complication, prognosis and recurrence of hemorrhagic stroke, the effect of stroke, acute care of post hemorrhagic stroke, airway maintenance, prevention of increasing intracranial pressure, nutrition support/swallowing difficulty/gastric feeding, bed sore, constipation, deep vein thrombosis, safty precaution, rehabilitation and emotional support.Second, to verify appropriateness of contents, Fehring method was used with the following scoring scheme: 0 point indicate "completely inappropriate", 0.25 point indicate "not appropriate", 0.5 point indicate "midline between extremes", 0.75 point indicate "appropriate", and 1 point indicate "very appropriate". Based on this scoring system, the CVI(Content Vality Index) was calculated and the items with the CVI score more than 0.75 were selected. The average CVI for all items was 0.84. Of all 3 major categories, information related with care and management in post hemorrhagic stroke had the highest CVI score of 0.86. And this result showed the importance of the post hemorrhagic nursing care and manegement. The incidence of stroke and hemorrhagic stroke, Carotid Doppler/Trans Cranial Doppler in diagnosis items were excluded due to the CVI scores lower than 0.75. The deep vein thrombosis had a CVI score lower than 0.75 with the actual score of 0.70. However, it was included in the final education material, because it is one of the serious and frequent complication in a hemorrhagic stroke.Third, final education materials for pateints with hemorrhagic stroke was developed with two major categories, definition, diagnosis and treatment of hemorrhagic stroke and post hemorrhagic stroke patients management and care. And they have subcategories with 19 items, including definition and classification of stroke(ischemic and hemorrhagic), definition and classification of hemorrhagic stroke, symptom, diagnosis(brain CT/CTA, brain MRI/MRA), conservative treament, surgical treatment(hematoma removal, ventriculostomy) and prognosis of intracerebral hemorrhage, symptom, diagnosis(brain CT, brain MRI/MRA, cerebral angiography), conservative treatment, surgical treatment(clipping of aneurysm, Guglielimi detachable coil), prognosis of subarachnoid hemorrhage, risk factor and prevention of hemorrhagic stroke, when to call a professional, the effects of stroke, acute care of hemorrhagic stroke, airway maintenance, prevention of increasing intracranial pressure, nutrition support/swallowing difficulty, gastric feeding, bed sore, constipation, deep vein thrombosis, safety precaution, rehabilitation and emotional support.To summarize, the hemorrhagic stroke is life - threatening disease and it usually results to disability, sometimes poor prognosis. It occurs suddenly and abruptly, so the patients and families usually tend to be embarrassed and helpless without any information and support about hemorrhagic stroke. Some studies showed that stroke patients and families had high educational needs.However, there are few education materials available on hemorrhagic stroke with post hemorrhagic stroke nursing care and management in acute stage.This education material for hemorrhagic stroke can be a useful guide for patients and their families, and it can provide basic information for developing a computerized education tool.
Files in This Item:
T010018.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137112
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links