2287 768

Cited 0 times in

응급의료비 미수금대불제도의 활성화 방안

Other Titles
 Plans to activate the financial support system for unpaid bills of emergency medical treatment 
Authors
 안민경 
Issue Date
2007
Description
보건의료법윤리학과/석사
Abstract
[한글]응급의료비미수금 대불제도는 응급환자가 의료비 부담능력이 없는 상황에서 적정의 응급의료를 받도록 하여 귀중한 생명과 건강을 잃지 않도록 하기 위해 만들어진 제도이다. 한정된 응급의료기금으로 운용하는 대불제도가 보다 많은 사람에게 이익을 줄 수 있도록 하기 위한 활성화 방안을 제시하여, 응급의료서비스 질 향상과 국민건강향상에 이바지 할 수 있는 제도로 발전될 수 있도록 하기 위하여 이 연구를 실시하였다. 현재 동 제도는 건강보험심사평가원에서 위탁·운용하고 있다.이 연구는 제도가 처음 시작되었던 1995년 10월부터 2005년 12월 31일까지 건강보험심사평가원에 접수된 응급의료비 대불청구내역 9,468건을 바탕으로 실시하였고 분석방법은 문헌조사와 빈도분석에 의한 통계분석이다. 이를 바탕으로 현재 응급의료비 대불제도의 현황을 살펴보고 그에 따른 문제점을 도출해 내었다. 문제점으로 응급의료비 대불금 예산의 낮은 비율과 구상률 저조, 외국인 응급의료비 대불제도 문제, 높은 심사조정률, 제도의 낮은 이용률, 청구절차의 복잡 등을 도출해내었다. 결론적으로 이런 문제점을 개선하여 앞으로 응급의료비 대불제도가 활성화될 수 있는 방안을 제시하였다.첫째, 응급의료비 대불기금의 예산을 확대해야 한다. 1995년부터 2002년도까지는 전체 응급의료기금 중 응급의료비 대불기금이 80% 이상을 차지하였지만, 2003년도부터는 전체 응급의료기금 중 3% 이하가 책정되었다. 이처럼 작은 규모는 제도의 취지를 살릴 수 없을 뿐 아니라, 지출이 예산을 초과할 수도 있기 때문에 예산의 확대가 필요하다.둘째, 상환률을 높여야 한다. 응급의료비 대불제도는 상환을 전제로 하는 제도이다. 즉, 구상을 통하여 회수된 비용은 후에 응급의료기금으로 사용되어 더 많은 사람에게 혜택을 줄 수 있다. 그러나 현재 회수금액비율은 3.7%이고 결손처리비율도 대불금액의 0.03%이다. 결국 미회수 비율은 96.27%로 55억 9천 2백만 원의 미수금이 존재한다. 그러므로 앞으로 구상률을 높여 응급의료비 대불제도가 더욱 활성화될 수 있도록 해야 한다.셋째, 외국인의 응급의료비 대불제도에 관한 근거규정을 마련하기 위해 법률의 정비가 필요하다. 현행 응급의료에관한법률은 외국인에 대한 응급의료 대불에 대한 근거가 없다. 특히, 외국인의 대불 지급액은 13억원으로 전체 대불액의 1/4로 높은 비율을 차지하나 외국인의 상환금액은 외국인 지급액의 2.5%로 대불액에 비해 상당히 저조하다. 이 문제를 극복하기 위해 불법체류외국인을 포함한 외국인의 응급의료비 대불문제가 법적으로 정립이 되어야 한다.넷째, 심사기준을 재정립해야 한다. 현재 평균적인 심사조정률은 24.95%로, 일반적인 심사조정률 1~2%에 비하면 높은 비율이다. 높은 심사조정률은 의료기관이 응급의료 대불제도를 이용을 저해하는 요소이므로, 응급진료 증상 및 처치 등의 심사기준 완화가 필요하다. 또한 현재 대불산정기준의 모호함이 대불의 활성화를 저해하는 요소이므로 이 부분도 명확히 하여야 한다.다섯째, 청구절차의 간소화와 청구방법의 재정립이 필요하다. 응급의료비 대불제도는 서면으로만 청구가 가능하지만 현행 심사청구의 일반적인 형태인 EDI로 변경하여 청구의 간소화, 시간적·재정적 절감, 심사의 효율화 등을 실천해야 한다. 또한 응급의료비 대불제도를 의료기관과 이송기관 뿐 아니라 환자 본인도 신청할 수 있도록 개선해야 한다.

[영문]The financial support system for unpaid bills of emergency medical treatment purposes to save first‐aid patients’ life and health by supporting them to get appropriate medical treatment in a situation that they cannot pay the bills. The present study was conducted with the object of suggesting plans to activate the system, which is operated with a limited amount of the emergency medical service fund, so that it can benefit as many people as possible and contribute to improvement in the quality of emergency medical services and people’s health. Currently the system is operated by the Health Insurance Review Agency on commission.This study was conducted based on 9,468 cases of financial support for unpaid bills of emergency medical treatment applied to the Health Insurance Review Agency during the period from October 1995, when the system was launched, to December 31 2005. Methods used in this research were literature review and statistical analysis through frequency analysis. From the results of analysis, we examined the current state of the financial support system of unpaid bills for emergency medical treatment, and derived problems in the system. Identified problems were small budget for the system, low indemnity rate, financial support for foreigners, high amount adjustment rate, low use rate, complicated application procedure, etc. To solve these problems and activate the financial support system of unpaid bills for emergency medical treatment, we made suggestions as follows.First, the budget for the financial support of unpaid bills for emergency medical treatment should be expanded. During the period from 1995 to 2002, the fund for the financial support of unpaid bills for emergency medical treatment occupied 80% of the total amount of emergency medical service funds, but from 2003, it fell down below 3%. With such a small amount of budget, the original purposes of the system cannot be served, and expenditure may exceed the budget. Thus, it is necessary to expand the budget.Second, the repayment rate should be raised. Financial supports under the system are supposed to be repaid. That is, expenditures recovered through indemnification are reverted to the emergency medical service fund for benefiting more people. However, the current indemnity rate is 3.7% and the percentage of the amount disposed as deficits is 0.03%. Thus, the percentage of uncollected amount is 96.27% (5,592 million won). Therefore, the indemnity rate should be raised to activate the financial support system of unpaid bills for emergency medical treatment.Third, the relevant law needs to be improved to provide a ground for the application of the system to foreigners. The Emergency Medical Service Act does have provisions on financial support of medical bills for foreigners. In particular, the amount paid for foreigners is 1.3 billion won, which is a quarter of the total amount paid, but the amount recovered from foreigners is as low as 2.5% of the paid amount. To overcome the problem, financial support for foreigners’ emergency medical treatment should be defined by law.Fourth, criteria for examination should be re‐established. The average amount adjustment rate is 24.95%, much higher than 1~2%, the ordinary adjustment rate. Because the high amount adjustment rate hinders medical institutions from using the system, it is necessary to ease criteria for examination such as the symptoms and treatment of emergency cases. Moreover, because ambiguous criteria for calculating medical fees are obstacles to the activation of the system, they should be clarified.Fifth, it is necessary to simplify the application procedure and re‐establish the application method. Currently, the financial support system of unpaid bills for emergency medical treatment allows only written application. For simple procedure, the saving of time and money and efficient examination, however, EDI should be adopted, which is a common form of application for examination. Moreover, the system should be improved so that application can be made not only by the medical institution and the transportation agency but also by the patient.
Files in This Item:
T009678.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137053
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links