6 829

Cited 0 times in

약물남용 예방 교육이 여중생들의 약물에 대한 지식과 태도에 미치는 영향

Authors
 차현숙 
Issue Date
1998
Description
간호학교육전공/석사
Abstract
[영문]

[한글]

본 연구는 최근 약물을 사용하는 연령이 점차 낮아지고 특히 여자 중학생들의 약물 사

용이 급증함에 따라 양호교사가 여자 중학생들에게 약물남용 예방교육을 실시하여 약물에

대한 지식과 태도의 변하를 평가함으로써 학교 보건교육의 기초자료를 제공하고자 시도

된 단일군 유사실험 연구이다.

연구 대상은 경기도 안양시에 소재한 A여자 중학교 2학년 12개반 중 6개반을 임의 선정

한 237명이며, 연구 기간은 1997년 9월 6일부터 10월 8일까지 시행되었다.

연구 진행 절차는 약물에 대한 지식과 태도를 사전 조사로 측정한 후, 약물남용 예방

요육을 4회에 걸쳐 제공하였다. 교육 방법은 강의, VTR, 전체 토의 형식이었으며, 예방

교육을 제공한 2주 후에 약물에 대한 지식과 태도의 변화를 규명하기 위한 사후 조사를

실시하였다. 연구 도구는 김소야자 등(1991)에 의해서 개발된 중.고등학생용 약물에 대한

지식 및 태도 측정 도구를 사용하였다.

본 연구의 결과는 다음과 같다.

1) 제 1 가설인 "약물남용 예방 교육을 받은 후에는 예방 교육을 받기 전보다 약물에

대한 지식이 중가될 것이다"는 예방 교육을 받기 전의 약물에 대한 지식의 평균 점수가 2

0.22였는데 예방 교육 후에는 평균 점수가 37.87로 나타나 통계적으로 유의한 차이를 보

였다(t=-20.963, p<.01). 따라서 제 1가설은 지지 되었다.

2) 제 2 가설인 "약물남용 예방 교육을 받은 후에는 예방 교육을 받기전보다 약물에 대

한 태도가 비 수용적으로 변화될 것이다"는 약물남용 예방교육을 받기 전 태도의 평균 점

수가 39.63에서 예방 교육을 받은 후 평균이 40.98점으로 나타나 통계적으로 유의한 차이

를 보여 제 2 가설은 지지되었다(t=-4.731, p<.01).

3) 대상자의 일반적 특성과 약물에 대한 지식과의 관련 변인으로는 아버지의 교육정도

와(F=3.902, p<.05), 학교성적(F=9.721, p<.001)이었다. 즉 아버지의 교육정도가 높을수

록, 학교성적이 높을수록 약물에 대한 지식이 높았다.

4) 대상자의 일반적 특성과 약물에 대한 태도와의 관련 변인으로는 아버지의 교육정도(

F=3.723, p<.05), 학교성적(F=7.084, p<.001), 생활수준(F=6.014, p<.01), 부모와의 관계

(F=8.304, p<.001), 부모의 음주 행위에 대한생각(F=4.260, p<.05), 약물에 대한 정보원(

F=5.407, p<.001)이었다. 이는 아버지의 교육정도가 높을수록, 학교성적이 좋을수록, 생

활수준이 높을수록,약물에 대하여 비 수용적인 태도를 보였으며, 부모의 음주 행위를 나

쁘다고 생각할수록, 약물에 대한 정보를 부모로부터 얻는 경우 약물에 대한 비 수용적인

태도를 지니고 있었다.

5) 중학교 2학년 여학생들의 약물 경험으로는 술(65.4%), 담배(16.0%), 각성제(7.2%),

수면제(2.5%), 신경안정제(2.1%), 본드(0.4%), 가스(0.4%), 대마초(0.0%) 순으로 나타났

다.

이상의 결과를 종합해 볼 때 양호교사에 의해 실시된 약물남용 예방 교육은 여자 중학

생들의 약물에 대한 지식 및 해도를 변화시키는데 효과적이었다. 따라서 약물남용 예방을

위한 학교 보건 교육이 지속적이고 체계화될수 있도록 보건 교육 과정의 도입이 필요하

며, 연령별, 학년별에 따른 차별화 되고 다양한 교육 교재 및 교육 방법 개발이 요구된다

.





The Effects of Drug Abuse Prevention Education on Knowledge and Attitude Related to



Drugs in Middle School Girls



Cha, Hyun Sook

Department of Nursing Education The Educationl Graduate School

of Yonsei University

(Directed by professor Kim, Soyaja, Ph. D.)



Currently, the age of drug use in students is starting at a younger age and is

increasing, especially in middle school girls. Thus, this quasi-experimental study

was designed to identify the effect of drug abuse prevention education given by

school health teacher on the middle school girl's knowledge of, and attitude to,

drugs.

The subjects were 237 second grade middle school girls attending one school in

Anyang. The data were collected from September 6th to October 8th, 1997.

A pre-test was taken on the knowledge of, and altitude to, drugs, and then the

students were given four sessions of drug abuse prevention education. The education

program included lectures, videos, and discussion. A post-test which was the as

same as the pre-test questionnaire was given two weeks after the education was

complete. The instruments for this study were the knowledge scale and the attitude

scale on drug abuse developed by Kim, Soyaia(1991).

The results are as follows :

1) The first hypotheses "that the scores on knowledge of drugs will be higher

after receiving drug abuse prevention education" was supported(t:-20.963, p<.01).

2) The second hypotheses "that a non-acceptant attitude to drugs will be higher

after receiving drug abuse prevention education" was supported(t:-4.731, p<.01).

3) The relationship between the general characteristics of the students and the

knowledge of drugs showed that father's educational background and student's

academic achievement were significantly related to knowledge of drugs. That is, the

higher the father's educational level and the higher the student's academic

achievement, the more knowledge the student will have on drugs.

4) There was a significant relationship between some general characteristics of

the students and the attitude to drugs. That is, a higher educational level of the

father, higher academic achievement by the student, higher standard level of

living, good relationship with their parents, a negative attitude to parents'

drinking, getting iformation on drug from parents related to an increasing

non-acceptant attitude to drug.

5) Among the 237 girl students, the experience with drug use included

alcohol(65.4%), cigarettes(16.0%), stimulants(7.2%), sedatives(2.5%),

tranquilizers(2.1%), inhalants(0.4%), and hallucinogens(0.0%) in that order.

In conclusion, drug abuse prevention education for middle school girls by the

school health teacher changes knowledge of, and attitude to, drugs. Therefore it is

necessary to include a course of health education that is continuous and

systematized, and also there is need to include a various teaching materials and

educational methods according to the ages and school grades of the students.
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000045919
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135497
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links