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부모의 문제음주 정도에 따른 청소년의 극복력

Other Titles
 Resilience of adolescents according to the problem-drinking in parents 
Issue Date
2003
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구는 문제음주 행위를 하는 부모를 둔 중학생 자녀들이 학교생활 및 사회생활을 긍정적으로 유지하면서 청소년기 발달과업을 정상적으로 수행하도록 돕는 극복력(resilience)을 파악하고자 부모의 문제음주 정도에 따른 중학생 자녀들의 극복력을 확인하고 부모가 문제음주를 하는 중학생 자녀들의 극복력의 관련 요인 을 규명한 조사연구이다. 연구 대상자는 서울 소재의 2개 학교, 지방 소재의 2개 학교에서 1, 2학년 남녀 중학생 482명으로 편의 추출하였으며 연구목적을 설명한 후 자가보고식 설문지를 작성하도록 부탁했다. 연구도구는 먼저 청소년의 극복력을 측정하기 위해 김동희(2003)의 도구를 대상자에 맞게 7개 문항을 수정 또는 제외하여 사용하였고 부모의 문제음주 정도를 측정하기 위해 한국어판 알코올중독자 자녀 선별검사(CAST-K, 김미례, 장환일, 김경빈, 1995)를 사용하였으며 청소년 극복력에 대한 관련변수들의 측정을 위해 자존감 척도(장수미, 1991), 가족적응력 및 결속력 평가척도(FACES Ⅲ, 안양희, 1988), 교우관계 척도(전숙자, 2003), 교사관계 척도(노숙영, 1998)를 사용하여 설문지를 구성하였다. 자료수집은 2003년 3월 26일부터 4월 8일까지 이루어졌고 대상자들이 작성한 설문지를 SPSS WIN 10.0 프로그램을 통해 전산처리하여 기술통계, T-검정, 분산분석, 상관분석, 단계적 다중회귀분석으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 통해 청소년 전체 표본의 극복력 평균점수는 92.99±13.49점이었고 극복력 측정 도구의 세 가지 하부개념 중에 대인관계 특성의 극복력이 가장 높았으며 그 다음이 개인내적 특성의 극복력, 마지막으로 대처양상 특성의 극복력이 전체 평균보다도 낮아 가장 낮은 점수로 나타났는데 이는 일반 중학생들의 극복력을 향상시키기 위해 먼저 문제대처능력에 대한 간호중재가 효과적일 수 있음을 의미한다. 알코올중독자 자녀 선별검사(CAST-K) 결과에 따라 5점 이하인 일반 가정 청소년이 300명으로 전체의 62.2%이었고, 6∼12점인 과음주 가정 청소년이 95명으로 19.7%, 13점 이상의 문제음주 가정의 청소년이 69명으로 전체 표본의 14.3%를 차지했는데 일반가정 청소년들이 가진 극복력이 94.82±13.06점, 과음주 가정 청소년들이 91.35±12.72점, 문제음주 가정의 청소년들이 가진 극복력이 87.36±14.38점으로 가장 낮게 나타났다(p=.000). 또 문제음주 가정 청소년들의 자존감, 가족적응력 및 결속력이 세 집단 중 통계적으로 유의하게 가장 낮았다(p<.01). 일반가정 청소년의 극복력에 대한 관련요인들은 자존감, 가족적응력 및 결속력, 교사관계 및 교우관계, 성별, 외동여부, 취미 운동 여부, 친한 친구 및 존경하는 교사 수의 변수들이었고(p<.05), 과음주 가정 청소년들의 경우 자존감, 가족적응력 및 결속력, 교사관계, 취미 운동 여부, 성별, 한 달 가정수입이었다(p<.05). 문제음주 가정의 청소년들의 극복력의 관련요인은 자존감, 가족적응력 및 결속력, 교우관계, 아버지 직업, 그리고 성별로 나타났다(p<.05). 다중회귀분석을 통해 청소년의 극복력을 설명하는 주요 관련요인을 알아보았을 때 일반 가정, 과음주 가정, 문제음주 가정 청소년 집단 모두에서 자존감과 가족적응력 및 결속력이 유의하게 극복력을 설명하는 것으로 나타났다(p=.000). 종합해 보면, 위기 상황을 이겨나가게 돕는 청소년의 극복력에 가장 영향을 미치는 요인이 청소년의 자존감과 가족적응력 및 결속력으로 나타났고 이는 일반 청소년들보다 극복력이 낮게 나타난 문제음주 가정 청소년들에게 더욱 필요한 요소들이었다. 이런 연구 결과를 토대로 문제음주 가정 청소년의 극복력을 높여주기 위해 자존감과 가족 내 긍정적인 관계를 증가시켜줄 수 있는 간호중재가 필요하며 이와 함께 대상자 각각의 개별화된 강점과 자원을 파악하여 문제음주 가정에서 성장하는 데 더욱 필요로 되는 극복력 증진을 위한 중재 전략이 개발되어야 하겠다.
[영문] The main purpose of this study was to have a thorough grasp of resilience of adolescents of problem-drinking parents which conduce to maintenance their school and social life positively and achievement of developmental tasks in adolescents normally. Therefore the concrete purposes of this descriptive study were to describe resilience of adolescents, to verify resilience of adolescents according to the problem-drinking in parent, and to find out related factors and predictive factors of resilience of adolescent of problem-drinking parents. Empirical data for testing were collected conveniently from 482 adolescents who were students of 4 middle schools in Seoul and a local city using self-administered questionnaires between March 26 and April 8, 2003. The 31-revised resilience measurement appropriate to adolescents from Kim(2003)''s instrument, the Korean Version of the Children of Alcoholics Screening Test(CAST-K, Kim, Chang, & Kim, 1995), Rosenberg''s Self-Esteem Scale(Chang, 1991), Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale Ⅲ(FACES Ⅲ, Ahn, 1988), and measurements of relationship with friends and teachers at a school(Cheon, 2003; Roh, 1998) were employed to measure resilience as a dependent variable, problem-drinking level of parents, self-esteem, family adaptability and cohesion, and relationships with friends and teachers at a school as independent variables. SPSS 10.0 WIN Program using descriptive statistics, T-test, ANOVA, Pearson correlation, and multiple regression was used for data analysis. The major findings are as follows. The mean score of adolescent resilience was 92.99±13.49, among components of the resilience measurement in three domains, the score of intrapersonal characteristics was highest, secondly the score of interpersonal characteristics, and the score of characteristics of coping was lowest which was lower than the total mean score of resilience. This means that the intervention in coping skill can improve resilience of adolescents. As s result of CAST-K, adolescents of non-drinking or social drinking parents who scored below 5 were 300(62.2%), adolescents of heavy drinking parents who scored 6 through 12 were 95(19.7%), and adolescents of problem-drinking parents who scored over 13 were 69(14.3%). The mean score of resilience of adolescents of non-drinking or social drinking parents was 94.82±13.06, the score of adolescents of heavy drinking parents was 91.35±12.72, and the score of adolescents of problem-drinking parents was 87.36±14.38 which was lowest among 3 groups(p=.000). The related factors to resilience of adolescents of non-drinking or social drinking parents were self-esteem, family adaptability and cohesion, and relationship with friends and teachers at a school, gender, existence of siblings, an exercise as a hobby, the number of close friends and respectable teachers at a school(p<.05), in case of adolescents of heavy drinking parents were self-esteem, family adaptability and cohesion, and relationship with teachers at a school, an exercise as a hobby, gender, monthly income(p<.05). The related factors to resilience of adolescents of problem-drinking parents were self-esteem, family adaptability and cohesion, and relationship with friends at a school, a job of a father, gender(p<.05). According to the results of multiple regression analysis, the predictive factors of adolescent resilience were significantly self-esteem and family adaptability and cohesion in all of 3 groups(p=.000). In conclusion, the results of this study provided evidence that potently influential factors to adolescent resilience which help them to overcome crisis situations were self-esteem and family adaptability and cohesion. These factors are needed to adolescents of problem-drinking parents the most. The results of this study suggest that nursing interventions utilizing the methods of self-esteem improvement and family intervention are needed to promote resilience of adolescents of problem-drinking parents. In addition, interventions at various kinds including the utilization of individualized strengths and resources are also needed. The contribution of this study is to give a wholistic understanding of the adolescents of problem-drinking parents and to provide a foundation for the development of programs for adolescents of problem-drinking parents.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128563
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2. 학위논문 > 3. College of Nursing (간호대학) > 석사
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