2306 1028

Cited 0 times in

청소년을 위한 역할극과 강의식교육의 흡연예방효과 비교

Other Titles
 (A) comparison of smoking prevention effect with role play and lecture education for adolescence. 
Authors
 성경림 
Issue Date
2001
Description
지역사회 간호학과/석사
Abstract
[한글]

우리나라 성인 남자의 흡연율은 점차적으로 감소하고 있으나 여성과 청소년층의 흡연인구는 빠른 속도로 증가하고 있다. 특히 청소년들의 흡연이 최근 10여년간에 급속하게 증가하고 있으며 남학생의 경우 고등학교 3학년의 흡연율은 41.6%로 보고 되고 있다. 미국학생(28.2%), 일본학생(26.2%), 영국학생(20.5%), 러시아(19.4%), 이스라엘(9.3%의 경우보다 심각한 실정이다.

이에 본 연구에서는 역할극과 기존의 강의식 흡연예방교육의 효과를 비교하여, 역할극이 청소년에 흡연에 대한 지식, 태도, 흡연량에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고자 시도되었다.

연구의 대상자는 서울시 중랑구에 위치한 1개 인문계고등학교 1학년 10개반중 4개반을 임의로 선정하여 2개반 97명은 실험군 나머지 2개반 96명은 대조군으로 나누었다.

본 연구의 자료수집은 2001년 3월 9일∼2001년 4월16일 까지 이루어졌다. 자료수집 과정은 실험군과 대조군 모두 실험 중재 전에 제 종속변수(지식, 태도, 흡연량)에 대한 사전조사를 실시한후 실험군에는 역할극을 대조군에는 강의식 흡연예방교육을 실시 하였다.

사후조사는 2차례에 걸쳐( 실험직후, 실험후 4주 )이루어 졌다.

수집된 자료는 SAS통계프로그램을 이용하여 분석하였으며 연구대상자의 일반적 특성은 빈도와 백분율을 실험군과 대조군의 동질성검증을 파악하기 위하여 χ ²- 검증 , t -test를 사용하였고, 흡연량, 지식, 태도의 관련성을 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였

다. 실험군과 대조군의 사전, 사후 프로그램의 효과를 알아 보기 위하여 Two-way Anova를 적용하였다.

본 연구의 결과는 다음과 같다.

첫째, 두 그룹의 사전 동질성 비교에서 대조군이 실험군보다 학교생활만족도가 낮고 고민.스트레스정도가 높은 것으로 나타났으나 이들 변수와 흡연량, 흡연지식, 흡연태도 관계를 분석한 결과 통계적으로 유의한 관계로 나타나지 않아 두 그룹의 교육효과를 비교할때 통제하지 않았다.

둘째, 두 그룹의 사전 동질성 비교에서 흡연량(t=-1.3945,p=.169), 흡연태도는(t=-1.8881,p=.060) 통계적으로 유의한 차이가 없었지만 흡연지식에(t=3.1175,p=.0021) 있어서는 통계적으로 유의한 차이가 있었다.

셋째, 흡연량과 흡연지식, 흡연태도의 상관관계 분석결과 흡연지식은 흡연량과, 흡연태도에 유의한 상관관계를 보이지 않았으나 흡연태도는 흡연량과 유의하게 역상관 관계를 나타내고 있는 것으로 나타났다.(r=-0.1978,p=.0058)

그러므로 흡연지식은 흡연량, 흡연태도에 관련이 없으므로 두 그룹간으 흡연지식의 차이는 두 그룹의 교육효과를 비교할 때 통제하지 않았다.

넷째, 프로그램 전후 흡연량의 변화는 실험군과 대조군 간의 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.(F=1.04,P=.3130)

다섯째, 프로그램 전후 흡연태도의 변화는 실험군과 대조군 간의 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.(F=10.87,P=.0012) 역할극이 또래들의 흡연태도를 바꾸는 데 강의식 흡연예방교육보다 효과가 있는 것으로 나타났다.

여섯째, 프로그램 전후 흡연지식의 변화는 실험군과 대조군 간의 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.(F=3.51,P=.0626) 그러나 강의식 흡연 예방교육을 시행한 대조군에서 흡연지식이 프로그램전 보다 프로그램후 흡연지식의 변화의 폭이 상당히 증가한

것으로 나타났다.

본 연구결과를 종합해 볼때 흡연태도의 변화는 흡연지식 변화 보다 흡연량에 영향을 미치는 것으로 나타났는데 역할극은 청소년 흡연태도를 변화시키는 데 유의한 효과가 있었다. 또한 강의식 흡연예방교육은 흡연지식의 변화에 역할극 보다 효과적 이었다. 그러므로 흡연지식, 태도를 변화시켜 흡연율을 낮추기 위해서는 기존의 강의식 흡연예방교육에 역할극을 병행할 것을 제언한다.

[영문]

The smoking rate of Adult Korean has decreased each year, but the smoking rate of wamen & adolescents has increased rapidly. Especially adolescence smoking has increased rapidly for the last 10 years and it is reported that the smoking rate of the boy students in the third grade of high school is 41.6%. This situation is serious and worse than those of U.S.(28.2%), Japan(26.2), England(20.5%), Russia(19.4%), and Israel(9.3%).

So the purpose of this article is to compare the effectiveness of role play with that of and existing smoking prevention lecture education and it to analyze what influence role play has on the adolescence knowledge, attitude and quantity about smoking.

The research subject students are selected at random from 4 classes among the 10 classes of the first graders of an academic high school which is located in Joongrang-Gu Seoul Korea. And they are divided into two groups of an experimentation group of 2 classes with 97 students and a contrast group of 2 classes with 96 students. This research data were collected from May 9th 2001 to April 16th 2001.

The data collection was implemented from March 9th, 2001 to April 16th, 2001. On the data collection progress, pre research was performed first about knowledge, attitude and quantity of smoking for experimentation and contrast group before intervention. After that role play was performed on experimentation groups and smoking prevention education was performed on contrast groups. Post researches are formed twice(immediately after the experimentation, 4 weeks later after the experimentation).

Collected data are analyzied by using the SAS program. Analysis on general characteristics of research subject students used frequency and percentage. And it used x²-test and t-test for analysis on homogeneity character inspection between experimentation group and contrast group. And the Two-way Anova was used for analyzing effectiveness of pre and post program. And correlation analysis was used to see the correlation of smoking quantity, knowledge and attitude.

The results of the study were as follow;

1. On comparison to pre research homogeneity character contrast group school life satisfaction is less than experimentation group, stress more higher than experimentation group. School life satisfaction, stress is relationship smoking quantity, attitude, knowledge show no statistically difference significant.

2 On comparison of pre research homogeneity character of experimentation and contrast group, there is no statistically difference significant smoking quantity(t=-1.3945,p=.169)and attitude(t=-1.8881,p=.060). But smoking knowledge(t=3.1175,p=.0021)is statiscally difference significant.

3. According to correlation analysis on smoking quantity, knowledge and attitude, the smoking knowledges is no statistically difference significant by smoking quantity and attitude. On the other hand smoking attitude is statistically

difference significant by smoking quantity.(r=-0.1978,p=.0058)

Because of smoking knowledge has no connection with smoking quantity and attitude, the difference of smoking knowledge on experimentation and contrast group has no controlled when compare to effectiveness of smoking education.

4. For context of program performance the change of smoking quantity is no statistically difference significant by between experimentation and contrast group(F=1.04, P=.3130).

5. For context of program performance the change of smoking attitude is statistically difference significance by between experimentation and contrast group(F=10.87, P=.0012). For the changing smoking attitude of the peer, the role plays was more effective than lecture smoking prevention education.

6. For context of the program performance, the changes of smoking knowledge is no statiscally difference significance by between experimentation and contrast group(F=3.51, p=.0626). But on the contrast group which performed smoking prevention lecture education are expressed fairly increasing of the smoking

knowledge after program performed.

As a conclusion, the change of smoking attitude was more effective in reducing the smoking quantity than the change of smoking knowledge. So role play was effective in changing the smoking attitude. smoking prevention lecture education was more

effective in the change of smoking knowledge than role play. For that reason, in order to make decrease of smoking rate by the change of smoking knowledge and attitude, this article suggest that the role play should be used with the existing smoking prevention cture education at the same time.
Files in This Item:
T006784.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/127612
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links