975 610

Cited 0 times in

심장질환자 가족의 기본심폐소생술에 대한 태도

Other Titles
 (The) attitude about basic life support for family members of patients with heart disease 
Authors
 이진영 
Issue Date
2008
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

심질환에 의한 사망의 대다수는 예고 없이 갑작스럽게 발생하여 예측이 어렵고, 심정지시 현장에서 목격자에 의한 조기 심폐소생술(early CPR)의 실시와 응급의료체계에 신속하게 연락이 취해지는 것은 환자의 생존율을 높일 수 있다. 병원 외 심정지의 약 70%가 집에서 발생하므로 심정지 고위험 환자의 가족은 심정지를 목격할 확률이 가장 높은 사람이다.

본 연구는 심장질환자 가족의 기본심폐소생술에 대한 태도를 인지적 요소(신념, 지식), 감정적 요소, 행동적 요소로 구분하여 다차원적으로 알아보기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 서울시내 소재 2개 종합병원에 입원한 심장질환자 중에서 관상동맥 질환자, 심장판막 질환자, 심부전 환자, 부정맥 질환자, 심정지의 병력이 있는 환자, 개심술을 받은 환자의 가족으로 만 20세 이상의 성인 남녀 중 보건, 의료직 관련인이 아닌 자로서 본 연구에 참여하기로 동의한 206명이었으며, 미완성 설문지 18부를 제외하고 최종 188부가 분석에 이용되었다. 연구도구로 구조화된 설문지를 사용하여 조사하였으며, 설문지는 일반적 특성 23문항, 기본심폐소생술에 대한 태도 측정 28문항 등 총 51문항으로 구성되었다. 자료수집은 2008년 5월 17일부터 6월 8일까지였고, 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 실수, 백분율, 평균, 표준편차, 피어슨 적률상관관계(Pearson’s correlation coefficient), t-검정 또는 일원분산분석(ANOVA)을 이용하였으며, Duncan’s Multiple Range test로 사후검증하였다.

본 연구의 결과는 다음과 같았다.

1. 대상자의 평균연령은 45.4세였고, 환자와의 관계는 자녀가 48.9%, 배우자가 33.5%, 부모가 5.3%, 기타 12.2% 순이었다. 기본심폐소생술 교육 경험이 있는 대상자는 26.6%로 대부분이 기본심폐소생술 교육을 받은 적이 없었다. 교육 경험이 있는 대상자 중 교육이 유익했다는 대상자는 90.0%로 대부분이 교육이 유익했다고 하였다. 향후 기본심폐소생술 교육에 참여할 의사가 있는 대상자는 88.3%로 대부분이 참여할 의사가 있는 것으로 나타났다.

2. 대상자의 기본심폐소생술에 대한 태도의 인지적 요소 중 신념은 총 12점 만점에 평균 10.05점으로 기본심폐소생술에 대한 신념은 높았고, 인지적 요소 중 지식은 총 10점 만점에 평균 4.54점으로 기본심폐소생술에 대한 지식은 높지 않았다. 대상자의 기본심폐소생술에 대한 태도의 감정적 요소는 총 70점 만점에 평균 45.85점으로 기본심폐소생술에 대한 감정은 보통이었다. 대상자의 기본심폐소생술에 대한 태도의 행동적 요소는 총 20점 만점에 평균 16.34점으로 기본심폐소생술에 대한 행동 의도는 높았다.

3. 대상자의 기본심폐소생술에 대한 태도의 세 가지 구성요소인 인지적 요소(신념, 지식), 감정적 요소, 행동적 요소간은 모두 높은 순상관관계를 나타냈으며, 가장 상관관계가 높게 나타난 요소는 인지적 요소 중 신념과 행동 의도와의 관계였다(r= .705, p< .001).

4. 대상자의 일반적 특성에 따른 기본심폐소생술에 대한 태도의 인지적 요소 중 신념과의 차이는 기본심폐소생술 교육 경험이 있는 그룹이 없는 그룹보다(t=2.597, p= .010), 심장질환 가족력이 없는 그룹이 있는 그룹보다(t=-2.775 ,p= .006) 기본심폐소생술에 대한 신념 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다.

5. 대상자의 일반적 특성에 따른 기본심폐소생술에 대한 태도의 인지적 요소 중 지식과의 차이는 남자가 여자보다(t=3.371, p= .001), 65세 이상 그룹이 45~64세 그룹보다(F=9.867, p= .000), 고졸 그룹이 중졸 이하 그룹보다(F=6.291, p= .002), 자녀 그룹이 부모 그룹보다, 기타 그룹이 배우자 그룹보다(F=2.814, p= .041), 환자와 동거하지 않는 그룹이 동거하는 그룹보다(t=-2.415, p= .017), 기본심폐소생술 교육 경험이 있는 그룹이 없는 그룹보다(t=5.392, p= .000), 1년 이내에 교육을 받은 그룹이 1년 전에 받은 그룹보다(t=3.919, p= .000), 필요성 느꼈지만 기회가 없거나 개인사정으로 받지 못한 그룹이 필요성 느끼지 못해 받지 않은 그룹보다(t=2.069, p= .040) 기본심폐소생술에 대한 지식 점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다.

6. 대상자의 일반적 특성에 따른 기본심폐소생술에 대한 태도의 감정적 요소와의 차이는 남자가 여자보다(t=4.403, p= .000), 기본심폐소생술 교육 경험이 있는 그룹이 없는 그룹보다(t=4.051 p= .000) 기본심폐소생술에 대한 감정이 유의하게 긍정적인 것으로 나타났다.

7. 대상자의 일반적 특성에 따른 기본심폐소생술에 대한 태도의 행동적 요소와의 차이는 기본심폐소생술 교육 경험이 있는 그룹이 없는 그룹보다(t=3.664, p= .000), 20~44세 그룹이 65세 그룹보다, 65세 이상 그룹이 45~64세 그룹보다(F=4.742, p= .010), 심장질환 가족력이 없는 그룹이 그룹보다(t=-2.549, p= .012) 기본심폐소생술에 대한 행동 의도가 유의하게 높은 것으로 나타났다.

결론적으로 심장질환자 가족의 기본심폐소생술 교육에 대한 필요성, 유익성, 교육 참여 의사가 높은데도 불구하고, 이들에 대한 교육이 거의 이루어지지 않았다. 또한 심장질환자 가족의 기본심폐소생술에 대한 태도는 신념과 행동의지는 높으나 지식 정도는 높지 않았고, ‘중요하고, 필요하며, 유용하고, 좋으며, 이롭다’라고 긍정적인 감정을 느끼지만, 반면에 ‘불안하고, 긴장되며, 스트레스를 받고, 두렵고, 좌절감을 느낀다’라는 부정적인 감정을 가지고 있었다. 따라서 심장질환자 가족의 지식을 높이고, 긍정적인 감정을 유도할 수 있는 기본심폐소생술에 대한 교육프로그램이 개발되어지고 이에 대한 홍보와 함께 교육이 이루어져야 할 것이다.





[영문]

The study is a descriptive research which investigates the attitude of family with heart disease patients toward BLS. It looks into it multidimensionally, based on the three elements, cognition(belief, knowledge), affection, and behavior. The subjects were the family members of heart disease patients who are at the two general hospitals in Seoul, and have coronary artery disease, valvular heart disease, heart failure, arrhythmia, a history of cardiac arrest, or an open-heart surgery. They are 206 males and females at the age of 20 and above, without involving in any health or medical-related jobs. They all agreed to participate in the survey, which turned out to be 188 at the end with 18 being incomplete.

The survey used a structured questionnaire, which was composed of 23 questions for subjects' general characteristics and 28 questions for attitude toward BLS, so total of 51 questions. The data were collected from May 17 to June 8, 2008, and they were analyzed by SPSS 12.0. The computation was done for descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficient, t-test, ANOVA, Duncan's Multiple Range test.

The results of this study are as follows:

1. The average age of the subjects was 45.4, and their relations with the patients were children(48.9%), spouses(33.5%), parents(5.3%), and others(12.2%). Those who had previously learned about BLS were 26.6% and the majority of the subjects have never learned BLS. Out of the subjects who learned BLS, 90% agreed that the education was useful. 88.3% showed interests in learning BLS, which means that the majority of the subjects were willing to learn it.

2. As for the element of cognition, belief was relatively high with 10.05 points on average out of 12, and knowledge about BLS was not very high with 4.54 points on mean out of 10. The means score of affection was 45.85 points out of 70, which is neither high nor low. The mean score of behavioral component was 16.34 points out of 20, showing high behavioral intention toward BLS.

3. The three elements about the subjects' attitude toward BLS, cognition(belief, knowledge), affection, and behavior, showed a high positive correlation among themselves. The highest correlation was revealed between belief, one of the cognition elements, and intention of behavior(r= .705, p< .001).

4. The subjects' attitude based on general characteristics manifested a significant difference in belief, one of the cognition elements, between the two groups in terms of BLS education and the family history of heart disease. That is, the belief of the group with BLS education turned out to be significantly higher than that of the other group without that education(t=2.597, p= .010), and the group without a family history of heart disease showed significantly higher points in belief than the other group with a family history(t=-2.775 ,p= .006).

5. Due to the subjects' general characteristics, the differences in knowledge, one of the cognition elements, showed that the points for knowledge were significantly higher in the first group than the second group in each of the following categories: male vs. female(t=3.371, p= .001), older than 65 vs. between 45 and 64(F=9.867, p= .000), high-school education vs. middle-school or lower level education(F=6.291, p= .002), children vs. parents, others vs. spouses(F=2.814, p= .041), living with the patients vs. not living with the patients(t=-2.415, p= .017), BLS educated vs. non-BLS educated(t=5.392, p= .000), BLS education within the last year vs. BLS education one year ago(t=3.919, p= .000), having sense of necessity for education but without the education due to lack of opportunities or personal circumstances vs. not having sense of necessity for education and hence not having had the education(t=2.069, p= .040).

6. According to the differences in the attitude toward BLS in terms of the element of affection, based on general characteristics, it was significantly more positive for males than females(t=4.403, p= .000). Additionally, the group with BLS education turned out to be significantly more positive toward BLS than the group without it(t=4.051 p= .000).

7. Concerning the differences in the subjects' attitude toward BLS from the perspective of the element of behavior, with regard to their general characteristics, the first group of each of the following showed a significantly higher behavior intention : BLS education vs. no BLS education(t=3.664, p= .000), age of 20-44 vs. age of 65, older than 65 vs. ages between 45-64(F=4.742, p= .010), no family history of heart disease vs. a family history of the disease(t=-2.549, p= .012).

In sum, there have been considerable needs, values, and interests about BLS education to the family of patients with heart disease. Despite this, there were scarce of education. As for the family's attitude toward BLS, the belief and behavioral will were high but their level of knowledge was not high. On the other hand, their affection was twofold. That is, they were positive in that BLS is 'important, necessary, useful, good, and beneficial', and they were negative in that they get 'anxious, nervous, stressed, feared, frustrated.' Therefore, it is suggested that an education program of BLS be developed and promoted so that the family of heart disease patients can have better knowledge and more positive feelings via that education.
Files in This Item:
T010478.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/124287
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links