0 638

Cited 0 times in

군병원 응급실 간호서비스에 대한 환자만족도

Other Titles
 Patient's satisfaction with nursing care services in military hospital emergency department 
Authors
 박주영 
Issue Date
2006
Description
응급간호 전공/석사
Abstract
[한글]우리사회에는 산업 및 경제의 급속한 발달로 산업장 사고, 교통사고 등 각종 재해가 늘어나고 있다. 그리고 생활이 풍요해지고 삶의 질이 향상됨에 따라 식생활과 생활환경이 변화하였다. 따라서 질병의 양상도 뇌혈관 및 심혈관계 질환이 증가하고 있고 그 결과 응급실을 이용하는 환자가 급증하고 있는 추세이다. 응급실은 응급환자들에게 일차적인 진료를 제공하는 곳으로 병원의 가장 중요한 부서이고, 응급실 간호사는 병원내의 전문 직종으로서 가장 큰 단위이며 대상자의 만족도에 실제적 역할을 수행하는 중요한 위치에 있다.이에 본 연구는 군병원 응급실 내원환자의 간호서비스에 대한 기대정도와 실제로 환자가 받았다고 지각하는 정도를 파악하고, 만족도에 영향을 미치는 요인을 규명함으로써 응급실 간호서비스의 질적 향상을 위한 기초자료를 제공하여 군 의료서비스의 질적인 향상을 도모하고자 시도하였다.연구방법은 2006년 4월 17일부터 4월 30일까지 재경, 후방, 전방지역에 소재한 각각 1개씩 총 3개 군병원 응급실을 이용한 대상자 150명을 대상으로 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였고 이중 145부를 분석하여 사용하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.1. 대상자의 응급실 이용관련 특성을 조사한 결과, 내원동기로는 급성 질환이 43.4%, 주 진료과는 정형외과가 24.8%, 내원경로는 직접내원이 49.7%, 후송수단은 구급차가 54.5%, 내원시간은 오전 8시에서 오후 4시 사이가 53.1%, 최초로 접한 근무자는 간호장교가 54.5%, 도착후 처치시작 까지의 시간은 5분이내가 49.7%, 체류 시간은 30-1시간 이내가 49.7%, 이용경험이 처음인 경우는 85.5%, 응급치료후 후속조치로는 입원 조치된 환자가 52.8%, 치료후 병세로는 ‘좋아졌다’가 51.7%로 높은 비율을 차지하였다.2. 응급실 환자의 간호서비스에 대한 기대정도의 평균총점은 76점 만점에 61.93(±9.590)점 이었고, 요인별 기대정도를 평균평점으로 비교해 보았을 때, 기술전문적 요인이 3.39(±.480)점으로 가장 높았고 인적 요인이 2.97(±.931)점으로 가장 낮았다. 전체 19문항중 기대정도가 가장 높은 문항은 ‘간호장교는 간호처치에 능숙할 것이다’(3.43±.562) 이었고, 가장 낮은 문항은 ‘간호장교는 너무 바빠서 나와 이야기 할 시간이 없을 것이다’(2.98±.931) 이었다.응급실 환자의 간호서비스에 대한 실제 받은 정도에 대한 평균총점은 76점 만점에 63.27(±9.902)점으로 나타났으며, 요인별 실제 받은 정도를 평균평점으로 비교해 보았을 때, 기술전문적 요인이 3.44(±.505)점으로 가장 높았고 교육적 요인이 3.18(±.689)점으로 가장 낮았다. 전체 19문항중 실제 받은 정도가 가장 높은 문항은 ‘간호장교는 간호처치에 능숙하였다’(3.48±.590) 이었고, 가장 낮은 문항은 ‘간호장교는 부대에서 일어날 수 있는 일이 무엇인지 알려 주었다’(3.08±.846) 이었다.3. 대상자의 일반적 특성과 응급실 간호서비스에 대한 기대정도 및 실제 받은 정도와의 관계를 보면 계급(기대정도 F=4.901, p=.002/실제 받은 정도 F=2.741, p=.022), 연령(기대정도 F=4.500, p=.013/실제 받은 정도 F=4.416, p=.014), 결혼상태(기대정도 F=6.215, p=.014/실제 받은 정도 F=4.796, p=.030), 내원동기(기대정도 F=3.689, p=.027/실제 받은 정도 F=7.325, p=.001), 응급실 이용경험(기대정도 F=5.705, p=.018/실제 받은 정도 F=4.334, p=.039), 치료후 병세(기대정도 F=9.037, p=.000/실제 받은 정도 F=4.171, p=.000)는 기대정도와 실제 받은 정도에서, 처치시작 까지의 시간(기대정도 F=2.741, p=.046)은 기대정도에서, 내원경로(실제 받은 정도 F=3.330, p=.021), 후속조치(실제 받은 정도 F=5.836, p=.017)는 실제 받은 정도에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다.결론적으로 응급실 간호서비스 가운데 교육적 요인에 대한 기대정도와 실제 받은 정도가 낮다는 것과 응급실 간호서비스에 대한 기대정도에 영향을 미치는 요인으로 내원동기, 처치시작까지 시간, 응급실 이용경험, 치료후 병세가 있으며 실제 받은 정도에 영향을 미치는 요인으로 내원동기, 내원경로, 이용경험, 치료후 병세, 후속조치가 있는 것으로 보아 다양한 요인이 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 따라서 군병원 응급실 간호서비스에 대한 환자만족도의 지속적인 측정과 평가를 통하여 내원환자의 불만족 요인을 제거하고, 응급실 간호서비스의 질을 향상시키기 위한 적극적인 관리전략을 수립하여야 할 것이다.

[영문]Today, patients using emergency department at the hospital are increasing more and more. As the industry and economy of the world developed, there are various reasons which cause them to use the emergency department. For example, in the world of today there are several kind of accident, which are related to industrial, traffic, and other which related to cerebro and cardio vascular disease. For that reason, the quality of nursing care in the emergency department is the most important. The emergency nurses are the first "life-saver" to be seen in the emergency department and to give patient satisfaction with their caring hospitality.The purpose of this study is to provide basic data for the improvement of the quality in the emergency nursing services by investigating the expectation level and actual received level with nursing care and identifying the factors that influence patient satisfaction with the emergency nursing care in the military hospitals.Three emergency departments of military hospitals located in Seoul, in the back line and in the front line were selected for data collection. Using a self report questionnaire, data were collected from 150 patients who had been admitted in military hospitals emergency department. The data collection was done between April 17 and April 30, 2006. The subjects were given the questionnaire and requested to answer it immediately and returned it to the researcher. At least, 145 questionnaires were analyzed and used in this studyThe results of the study are summarized as follows:1. The pattern of the nursing emergency department services for the majority of the subjects revealed; with an acute illness 43.7%, the majority 24.8% of the subjects were involved with a service of the Orthopedics, direct visit by the subjects 49.7%, military ambulance 54.5%, visiting hour from 8AM to 4PM 53.1%, first contact with nurse officer 54.5%, within 5minutes treatment after the just arrived patient 49.7%, staying up to 30minutes-1hour 49.7%, first time visit to emergency department 85.5%, admission for the follow-up care 52.8%, and improvement of health condition after emergency care 51.7%2. The average sum score was 61.93 out of 76 with standard deviation 9.590. The average expectation level with nursing care in the emergency departments was (61.93±9.902) out of 76. The mean of the patient's expectation levels with the overall emergency nursing services was (3.25±.504) out of the highest score 4. The highest factor of the patient's expectation levels with the emergency nursing services was technical-professional factor(3.39±.480) and the lowest factor was nursing staffing factor(2.97±.931). “The nurse officer will be skillful in performing his/her duties" was the highest score item(3.43±.562), ”The nurse officer who has no time to talk because he/she is busy“ was the lowest score item(2.98±.931) among the 19 itemsRegarding the satisfaction level on the care that they received, the average sum score was 63.27 out of 76 with standard deviation 9.902. The mean score of the patient's actual levels with the overall emergency nursing services was (3.33±.521) out of the highest score 4. The highest factor of the patient's actual received levels with the emergency nursing services was technical-professional factor(3.48±.590) and the lowest factor was educational factor(3.18±.689). “The nurse officer was skillful in performing his/her duties" was the highest score item(3.43±.562) and "The nurse officer telling me what can happen in the base" was the lowest score item(3.08±.846) among the 19 itemsIn conclusion, this study revealed that educational factor and nursing staffing factor were lower level and multiple factors were related to the expectation level and actual received level of satisfaction with emergency nursing services. Therefore, nursing management strategies must be established to remove patient's dissatisfaction factors and to improve the emergency nursing care quality through continuous measurement and assessment of the patient's satisfaction with emergency nursing services in military hospitals.
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123171
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links