3299 2009

Cited 0 times in

심폐소생술에 대한 간호사의 지식 및 수행능력에 관한 연구

Other Titles
 (A) study on knowledge and competence of nurses in performing cardiopulmonary resuscitation 
Authors
 최향옥 
Issue Date
2006
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]본 연구는 심폐소생술에 대한 간호사들의 지식과 수행능력을 확인하고자 횡단적 조사연구를 시도하였다. 2005년 5월 18일부터 6월 3일까지 K도에 소재한 3개의 대학부속 종합병원에 근무하고 있는 360명의 간호사를 대상으로 하였다. 수집된 자료는 부호화하여 윈도우용 SPSS 12.0을 이용하여 서술통계, t test, ANOVA, Pearson''s correlation coefficient, multiple regression 분석을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다.1) 심폐소생술 지식과 수행능력지식 점수는 최저 3점에서 최고 28점의 분포를 보였으며 평균 점수는 19.64점, 1점 만점으로 할 때 평균 평점은 0.65점이었다. 지식의 하부 영역의 평균 평점은 원칙 0.79점, 기본소생술 0.66점, 전문심장소생술 0.62점 순으로 나타났다.수행능력 점수는 최저 36점에서 최고 135점의 분포를 보였으며 평균 점수는 96.29점, 5점 만점으로 할 때 평균 평점은 3.57점이었다. 수행능력의 하부 영역의 평균 평점은 원칙 3.60점, 전문심장소생술 3.59점, 기본소생술 3.52점 순으로 보통 이상의 수행능력을 나타냈다.2) 일반적 특성에 따른 심폐소생술 지식과 수행능력지식은 연령(F=8.24, p=.00)에 따라 유의한 차이를 보였고 30세 미만의 대상자가 30~40세 보다 지식 점수가 낮았다. 결혼 상태와 교육정도는 지식과 유의한 차이가 없었다. 수행능력은 연령(F=16.54, p=.00), 결혼 상태(t=-3.33, p=.00), 교육정도(t=-4.02, p=.00) 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 특히 30세 이상, 기혼과 4년제 이상의 교육을 받은 간호사의 수행능력이 높게 나타났다.3) 임상적 특성에 따른 심폐소생술에 대한 지식과 수행능력지식과 수행능력은 응급실, 중환자실 근무경험 유무(t=5.19, p=.00; t=11.26, p=.00), 심폐소생술 경험 유무(t=3.57, p=.00; t=7.89, p=.00), 근무병동(F=9.11, p=.00; F=18.86, p=.00), 심폐소생술 경험횟수(F=13.28, p=.00; F=31.13, p=.00)에 따라서 통계적으로 유의한 차이가 있어 지식은 응급실 중환자실 근무경험, 심폐소생술 경험이 있는 간호사, 외과계 보다는 중환자실과 응급실에 근무하고 있는 간호사, 10회 이상의 심폐소생술 경험이 있는 간호사에서 높게 나타났다. 수행능력은 응급실, 중환자실 근무경험, 심폐소생술 경험이 있는 간호사, 내과계, 외과계 보다는 중환자실, 응급실에 근무하고 있는 간호사, 5~10회, 10회 이상의 심폐소생술 경험이 있는 간호사에서 높게 나타났다.4) 심폐소생술 교육에 따른 심폐소생술에 대한 지식과 수행능력지식은 심전도(t=2.05, p=.04), 제세동(t=3.71, p=.00), 응급약물(t=3.40, p=.00)에서 교육 유무에 따라 유의한 차이를 보였으며, 수행능력은 심전도(t=3.91, p=.00), 제세동(t=4.86, p=.00), 기관내 삽관(t=3.73, p=.00), 응급약물(t=4.94, p=.00)에서 교육 유무에 따라 유의한 차이를 보였다. 그러나 기본소생술에서만 교육 유무에 따라 지식과 수행능력은 차이를 보이지 않았다. 교육을 받은 대상자 중 교육 수강 방법에 따라 지식은 기관내 삽관 교육에서만 강의를 받은 군의 지식이 높았으며(t=-2.09, p=.04), 수행능력은 기본소생술(t=3.60, p=.00), 제세동(t=2.53, p=.01), 응급약물(t=2.60, p=.01)에 대해 강의와 실습을 병행하여 받은 군의 수행능력이 높았다.5) 심폐소생술 지식과 수행능력간의 상관관계총 지식과 총 수행능력은 r=.49(p< .01)를 보였으며 그 외에 하부영역 간 상관계수 값은 .28~.49의 분포를 보여 지식이 높을수록 수행능력이 높아지는 것으로 나타났다.6) 심폐소생술 수행능력에 대한 제 변수들의 영향심폐소생술 수행능력에 대하여 연령(β=.19, p< .05), 응급실, 중환자실 근무경험(β=.26, p< .05), 심폐소생술 경험(β=.06, p< .05), 심폐소생술 경험 횟수(β=.21, p< .05), 원칙 지식(β=.15, p< .05), 기본소생술 지식(β=.13, p< .05), 전문심장소생술 지식(β=.17, p< .05)의 8개 변수가 심폐소생술 수행능력을 51% 설명하였다.이상과 같이 간호사의 심폐소생술 지식과 수행능력의 수준이 다양함을 확인하였으며, 부족한 지식의 내용과 낮은 수행능력의 항목들을 찾아냈다. 기본소생술 교육경험이 없는 간호사가 14%나 되었으며 전문심장소생술에 대한 교육경험이 없는 간호사의 비율이 30~50%를 차지하여 교육이 필요함을 확인하였다. 교육효과에서는 강의 교육보다는 강의와 실습을 병행한 교육이 효과적이었다. 수행능력 수준에 가장 영향을 미치는 것은 응급실, 중환자실 근무경험과 심폐소생술 경험 횟수로 수행능력을 향상시키기 위해서는 지식과 실무경험이 함께 필요함을 알 수 있었다.

[영문]This study was done to identify the level of knowledge and competence of nurses with regard to cardiopulmonary resuscitation. The participants were 360 nurses who worked in 3 general hospitals affiliated with universities in K-province. The study was done in May and June, 2005. Analysis was done using SPSS 12.0 and descriptive statistics, t test, ANOVA, Pearson''s correlation coefficients, and multiple regression were used to analyze the data.The major results obtained from this study are as follows:1) Level of the nurses'' knowledge of cardiopulmonary resuscitation: Scores for knowledge ranged from a minimum of 3 to a maximum of 28, with an mean of 19.64. Using a score of 1, the mean was 0.65. Scores for subscales of knowledge were 0.79 for basic principles, 0.66 for basic life support and 0.62 for advanced cardiac life support. Competence in cardiopulmonary resuscitation: Scores for competence ranged from a minimum of 36 to a maximum of 135 with a mean of 96.29. Using a score of 5, the mean was 3.57. Scores for subscales of competence were 3.60 for basic principles, 3.59 for advanced basic life support, and 3.52 for cardiac life support showing that competence level was higher than usual.2) Level of knowledge and competence for cardiopulmonary resuscitation according to general characteristic of the nurses: There were statistically significant differences between age and knowledge level (F=8.24, p=.00) but not for marriage, level of education, or knowledge of cardiopulmonary resuscitation. Scores for competence showed that there were statistically significant differences for marriage (t=-3.33, p=.00), level of education (t=-4.02, p=.00), and age (F=16.54, P=.00).3) Level of knowledge and competence in cardiopulmonary resuscitation according to clinical characteristic of the nurses: Knowledge and competence showed statistically significant differences for experience of working in the emergency room (t=5.19, p=.00; t=11.26, p=.00), experience in first aid (t=3.57, p=.00; t=7.89, p=.00), work on wards (F=9.11, p=.00; F=18.86, p=.00), and number of times to provide first aid (F=13.28, p=.00; F=31.13, p=.00).4) Level of knowledge and competence in cardiopulmonary resuscitation according to type of education in cardiopulmonary resuscitation: There were statistically significant differences between knowledge of cardiopulmonary resuscitation and defibrillation (t=3.71, p=.00), and knowledge of cardiopulmonary resuscitation and emergency medicine (t=3.40, p=.00). Competence showed statistically significant differences with electrocardiogram(t=3.91, p=.00), defibrillation (t=4.86, p=.00), intubation (t=3.73, p=.00), and emergency medicine (t=4.94, p=.00). The group which only had a lecture for education on intubation had a higher level of knowledge than the group which had both lectures and practice (t=-2.09, p=.04). For basic life support, the group which had lectures and practice had a higher level of competence than the group which had only lectures.5) Correlation between knowledge and competence for cardiopulmonary resuscitation: Correlation between total knowledge and total competence was r=.49 (p<.01) and correlation coefficients among other factors ranged between .28 ~ .49. Higher levels of knowledge level were related to higher levels of competence.6) Factors affecting competence in cardiopulmonary resuscitation: Eight factors explained 51% of the variance. They were age (β=.19, p<.05), experience of working in emergency room (β=.26, p<.05), experience of first aid (β=.06, p<.05), the number of times to use first aid (β=.21, p<.05), knowledge of basic principles (β=.15, p<.05), knowledge of basic life support (β=.13, p<.05), and knowledge of advanced cardiac life support (β=.17, p<.05).In conclusion, the results of this study show that nurses'' knowledge and competence levels vary. Lack of knowledge and low competence in nurses should be addressed in cardiopulmonary resuscitation education programs. For more effective education, the type of education should not be limited to lectures only, but should include both lectures and practice. As knowledge and competence were affected by work experience, it is important to provide nurses not only with knowledge but with work experience to increase levels of knowledge and competence in cardiopulmonary resuscitation.
Files in This Item:
T009237.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/123046
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links