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국내 의료기관의 진료비 전자청구 만족도에 관한 조사 연구

Other Titles
 (The) study of user satisfaction to the health insurance claims by EDI for health institutions in Korea 
Authors
 이영곤 
Issue Date
2006
Description
보건정보관리학과/석사
Abstract
[한글]건강보험의 청구건수가 1997년에서 2004년까지 매년 평균 13%씩 증가되고 있어 의료기관과 심사평가원에서는 진료비 청구절차를 전자화 함으로써 경제적인 비용을 절감할 뿐만 아니라 행정업무의 중복을 해소하고자 건강보험진료비 전자청구를 채택하여 지금까지 활용되고 있다. 이 연구는 전자청구 도입 실시 후 의료기관 실무자들이 느끼는 전자청구 방식의 만족도, 전자청구 만족도에 영향을 미치는 요인분석 및 새로운 전자청구방식을 도입할 때 고려사항을 조사하여 진료비 전자청구의 개선방안을 모색하고 향후 혁신적인 청구방법을 개발하는데 필요한 기초 자료를 제공할 목적으로 수행하였다.건강보험 전자청구 활용실태를 과거 2000년도 조사한 결과와 현재 전자청구 변화 행태를 종합적으로 비교 분석한 결과를 요약 정리해 보면 첫째, 전자청구방식의 만족도에 있어서 선행연구 결과에서는 만족도가 보통으로 나타났으나 현재의 조사결과로는 전체의료기관의 82.4%가 만족하는 것으로 조사되어 전자청구업무의 내·외적인 안정성을 상당히 유지하고 있는 것으로 판단된다. 둘째, 전자청구 도입후 비용효과 부분에 있어 선행연구 결과에서는 지급기간 단축에 따른 이자수익, 인건비 절감, 청구명세서 비용절감 순으로 효과가 있었다고 나타났으며 현재의 결과에서도 지급기간 단축, 인력감축, 결과지 첨부비용의 절감 순으로 조사되어 비용효과 측면에서는 과거와 비슷한 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 전자청구 사용요금에 있어 선행연구 결과에서는 전자청구 도입과 관련하여 전자청구 월별 지출요금을 현행요금 수준대비 65% 수준을 희망하는 것으로 나타났고 현재의 결과에서는 종합병원이상은 현행요금의 20%수준, 병원급은 현행요금의 25% 수준, 의원급 이하는 현행요금의 40%수준을 희망하는 것으로 나타나 요금인하는 지속적으로 이루어져야 할 것이며 향후 신전자청구방식의 도입으로 획기적인 통신비용 절약방법을 강구하여야 할 것으로 판단된다. 넷째, 진료비 지급 소요기간 만족도에 있어 선행연구결과에서는 전자청구 운영에 관하여 가장 크게 개선을 바라고 있는 사항으로 진료비 지급기간 단축에 있어 15일 이내 지급이 92.7%정도로 희망하였으며, 현재의 실제 지급소요기간을 조사한 결과 전자청구 법정지급기일인 15일 이내 지급율이 6.3%로 매우 저조하였다. 의료기관 경영효율성과 재정적 안정을 지원하기 위해 선지급 절차를 활성화 시켜 법정지급일내 지급될 수 있는 정책지원이 필요할 것으로 판단된다. 이 연구는 몇가지 제한점을 가지고 있다. 각 의료기관의 전자청구 담당자인 의사,간호사,직원별로 세분화된 설문내용을 구성하지 못하여 만족도에 대한 분석이 이루어졌고, 또한 전자청구를 도입하여 사용한 기간별로 만족도 정도를 층화분석 하지 못한점이 다소 미흡할 수 있다. 이번 연구결과는 향후 새로운 전자청구를 도입할 경우 소비자인 의료기관의 정보화 기대수준을 반영한 편익중심의 시스템이 되어야 하고 저렴한 요금과 편리한 청구방식을 지향하는 저비용 고효율시스템으로서 진보된 기술반영과 의료기관 혼란을 최소화 할 수 있는 시스템으로서 발전하기 위해서는 정부의 재정적, 기술적 지원을 아낌없이 투자하여야만 향후 5년간 건강보험 제도의 혁신적인 정보전달방식에 새로운 모습이 잉태될 것이라 확신한다.



[영문]The requested cases of health insurance are increasing from 1997 to 2004 by 13% every year, so we reduce the economic cost by electronizing the medical expense request procedure in medical institutes and Review Agency, and it is choosing EDI of health insurance medical expenses and is utilizing it till now. This study was implemented by the purpose providing needed basic data in developing innovative request method afterwards and groping improvement method of EDI in medical expenses investigating what to consider when inducing new EDI method and analyzing factors which affects the satisfaction of EDI and the satisfaction of EDI method that the practitioners feel after inducing and implementing EDI.As we summarize the results we have compared and analyzed the EDI change behavior as of in total and the results we have investigated of health insurance EDI utilization status in 2000 of the past, first, we could see that the satisfaction was moderate in the prestudy result in satisfaction of EDI method, but it was investigated that 82.4% of total medical institutes satisfied by the investigation result as of, so we can judge that it is considerably maintaining in-and-out stability of EDI tasks.Second, it was shown that in prestudy results at cost effectiveness parts after inducing EDI, profits in interest according to the payment period reduction, personnel cost reduction, cost reduction of request bill were effective in order, and it was shown to have similar effect with the past in cost effectiveness aspect, as it was investigated as the payment period reduction, manpower reduction and attachment cost reduction of result paper.Third, it was shown that the people hoped 65% level in monthly fare of EDI related to the induction of EDI in prestudy result in EDI usage fare compared with the current fare, and in the result at present, it was shown to hope 40% level of fare under clinic level, and 25% level of fare in hospital level, and 20% level of fare over general hospital as of, so the discount in fare will have to be achieved continuously, and by the induction of new EDI method, it is judged to search for dramatic telecom cost saving method.Fourth, in satisfaction degree of needed time in medical expense payment, they hoped about 92.7% payment within 15 days in the reduction of medical expense payment period as for the matter that they are mostly wishing the improvement the most in operation of EDI and as we investigated the demanding period of actual payment as of, the payment rate within 15 days was very low by 6.3% which is the due date of legal payment of EDI.We judge that the policy support may be needed for them to be able to pay within the legal payment date while activating prepayment procedure to support management efficiency and financial stability. So, in case we induce new EDI, it can be said that the choice to the tool that is easy to expand and is object-oriented is necessary while utilizing XML/EDI which chose standardized transfer size based on the internet telecom network, that is the system that can minimize the confusion of the sanatorium and advanced technological reflection as for the low cost & high efficiency system which orients low fare and convenient request method and it must be the system that is convenience-centric that reflected the informationize expectation level of sanatorium which are the consumers.Moreover, we expect it may not lack in our having confirmation that a new figure will be born to the innovative information transmission method of health insurance institution in five years from now on only if we invest continuous interest and financial, technological support of the policy authority of the government, related body heads and medical body heads for the long-term development of EDI.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122948
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