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분만실 간호단위 성과평가지표 개발

Other Titles
 Development of performance measurement indicators for nursing on delivery units 
Authors
 김영신 
Issue Date
2006
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 분만실 간호단위의 성과평가지표를 개발하기 위한 연구이다. 이를 위하여 Kaplan과 Norton(1992)이 개발한 균형성과표(BSC; Balanced Scorecard)를 개념적 틀로 하여 분만실 간호단위의 성과평가지표를 개발하는 방법론적 연구이다.연구대상은 일 대학병원의 분만실 간호단위를 선정하였으며, 구축과정은 5단계로서 1단계는 BSC구축 준비단계, 2단계는 전략적 목표 수립을 위한 질문 도출, 3단계는 분만실 간호단위의 전략적 목표 확인, 4단계는 분만실 간호단위 예비성과지표 선정, 5단계는 분만실 간호단위 성과평가지표 확정을 하는 과정을 거쳤다. 자료수집은 각 단계별로 2005년 9월 27일에서 10월31일까지 문헌고찰과 심층면담 방법을 통하여 분만실 간호단위의 전략적 목표를 확인하였다. 도출된 전략적 목표를 바탕으로 전문가 집단의 자문과 분만실 간호사 전수로 구성된 실무자 집단의 3차례 합의 과정을 통해 분만실 간호단위 성과지표를 개발하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.1. 연구 대상 단위의 전략적 목표는 균형성과표의 네 가지 관점의 심층면담과 기존 분만실 목표를 참고하여 확인하였다. 재무관점에서는 병원수익에 기여할 수 있는 전략을 수립, 고객 관점에서는 고객을 만족하게 하기위하여 간호 가치의 명제를 반영, 내부업무 프로세스 관점에서는 간호의 질 향상, 학습과 성장 관점에서는 간호역량 향상이었다. 이러한 전략 목표들은 분만실의 사명인 고객에게 최적의 간호를 제공하기 위하여 전문직으로서의 성장을 기대하고 있는 것으로 확인되었다.2. 분만실 간호단위 사명을 실천하기 위하여 도출된 전략 목표는 관점별로 재무관점에서 2개, 고객관점에서 4개, 내부업무 프로세스관점에서 6개, 학습과 성장관점에서 2개의 지표를 선정하였다. 재무 관점에서 ‘간호수익 증가율’ ‘관리비용 감소율’, 고객관점에서 ‘고객 만족도’ ‘환자 및 보호자에게 치료와 간호계획을 충분히 설명한 건수’ ‘고객의 간호사이미지 점수’ ‘고객유치율’, 내부업무 프로세스 관점에서 ‘직접간호시간’ ‘간호사 인력 비율’ ‘간호과정을 적용하여 간호문제를 해결 한 건수’ ‘개발된 프로토콜의 적용 건수’ ‘관련부서의 간호이미지 점수’ ‘간호사고 발생건수’였으며, 학습과 성장의 관점에서 ‘교육 및 연구 참여건수’ ‘간호사 만족도’로서 총 14개의 예비성과 지표를 도출하였다.3. 개발된 예비성과 지표는 전문가 자문, 분만실 간호사 전수의 합의과정을 거쳐 타당도 검증을 하였다. 확정된 분만실 간호단위의 성과지표는 고객 관점에서 ‘고객 유치율’ ‘간호사고 발생건수’의 타당도가 낮아 이를 제외시켜 재무관점 2개, 고객관점 3개, 내부업무 프로세스관점에서 5개, 학습과 성장 관점에서 2개로 최종 12개의 성과평가지표를 확정하였다.균형성과표(BSC)를 이용하여 분만실 간호단위의 성과평가지표를 개발하는 과정을 통해 의료 환경변화에 따른 W병원 분만실의 변화에 대한 전략수립의 방향을 제공하고 간호단위 분만실에서 시작한 성과평가지표 개발이 간호조직의 성과관리에 대한 관심과 객관적이고 공정한 평가의 틀을 수립하는 기초를 제공하였다는데 그 의의가 있다. 또한 조직 구성원들이 조직의 성공과 변화를 위하여 어떠한 방향으로 나아갈 것에 대해 관심과 변화를 갖게 된 것은 본 연구의 커다란 성과였다.





[영문]This study was a methodogical study conducted to develop performance measurement indicators for nursing on delivery units. It was based of the Balanced Scorecard developed by Kaplan and Norton (1992).The delivery room of a general hospital was selected for the study. The study was conducted in five phases: 1) preparation phase, 2) design of questionnaire toestablish strategic goals, 3) set strategic goals for nursing on delivery units, 4) development of preliminary performance indicators for nursing on delivery units and 5) finalize performance indicators for delivery nurses. Data were collected through a literature review and in-depth interviews during the period from September 27 through October 31, 2005, and strategic goals were set for nursing on delivery units. Before performance measurement indicators were finalized advice from experts and the working-level group, delivery room nurses, were incorporated with strategic goals and the feasibility of indicators was verified.Study results are summarized as follows:1. Strategic goals for nursing on delivery units were identified through in-depth interviews conducted according to the four perspectives in the Balanced Scorecard and for current goals being pursued. From the customer perspective, the importance of nursing care was emphasized. From the internal business perspective, improvement in nursing care service was the focus. From thelearning & growth perspective, improvement in the ability of nurses was emphasized. Thus strategic goals focused on improving nursing care service to provide patient-oriented nursing care.2. As a result, two performance measurement indicators were developed for the financial perspective: rate of nursing revenue growth and rate of manageable cost reduction. Four performance measurement indicators were developed for the customer perspective: patient satisfaction, rate of explanation of treatment and nursing care plansto patients and their families, patient''s evaluation score for nurse image and rate of customer attraction. Six performance measurement indicators were developed for internal business perspective: time consumed for direct nursing care, ratio of nurses to total employees, the number of nursing accidents, the number of incidences in which nursing care solved problems, the number of incidences to which the protocols were applied and co-workers'' evaluation score for nurse image. Two performance measurement indicators were developed for the learning & growth perspective: the number of participation in training and research activities and nurse job satisfaction. A total of 14 preliminary performance measurement indicators were developed3. The feasibility of these preliminary performance measurement indicators was verified through consultation with experts and discussions with delivery room nurses. Given its low feasibility, the indicator of "rate of customer attraction" was removed, bringing total number of indicators to 13.It was meaningful to identify directions in which nurses should move to offer patient-oriented nursing care by developing goals and performance measurement indicators for nursing on delivery units based on the BSC. The study established strategies for nursing in the delivery room of W hospital for better adaptation to the changing medical environment. The performance measurement indicators developed in this study can be used as a tool for objective and impartial performance measurement and to promote interest in the performance of nurses in the delivery room.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122809
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