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일반간호사가 인지하는 간호관리자의 리더십과 직무만족과의 관계

Other Titles
 (The) relationship between leadership styles of nurse managers and staff job satisfaction 
Authors
 김명화 
Issue Date
2006
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

이 연구의 목적은 일반간호사가 인지하는 간호 관리자의 리더십 유형과 직무만족과의 관계를 확인하여 직무만족을 높일 수 있는 전문적인 간호 실무환경의 조성과 간호조직의 목표달성을 위하여 효과적으로 이끌어 갈 수 있는 리더십 방안을 제시하기 위한 연구로서 간호행정관리에 기여하고자 하였다.연구대상은 중소도시에 위치한 일 대학 부속 W 종합병원에 근무하는 일반간호사를 대상으로 하되, 외래간호사를 제외한 345명을 대상으로 하였다. 자료 수집은 구조화된 질문지를 사용하였고, 자료수집 기간은 2005년 10월 17일부터 10월 24일까지 총 8일 이었다. 연구도구는 리더십 측정도구는 Bass(1985)모형에 의하여 개발된 다요인 리더십질문지를 수정 보완하여 사용하였고, 이 연구에서의 신뢰도는 Cronbach''s Alpha .915이었다. 직무만족 측정도구는 Slavitt 외가 개발한 “The Index of Work Satisfaction"를 수정 보완하여 사용하였으며, 이 연구에서의 신뢰도는 Cronbach''s Alpha .838이었다. 수집된 자료는 SPSS PC를 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, Sheffe 사후 검증 통계방법으로 처리하였다.이 연구의 결과는 다음과 같다.연구대상자의 일반적 특성으로 연령분포는 20세~39세가 전체 간호사의 92%를 차지하였고, 평균 연령은 30.8세로 나타났다. 결혼 상태는 미혼이 반수정도 이었고, 종교는 기독교가 56.3%로 가장 많았으며, 무교도 25.2%를 차지하였다. 최종 학력은 4년제 대학재학중을 포함하여 대학졸업이 59.7%이었고, 석사졸업도 4.3% 차지하였다. 근무부서는 외과계 29%,내과계 22%, 중환자실 19.6%순이었다. 총 임상 근무경력은 평균 7.9년이었다. 현부서 근무경력은 평균 4년, 현 팀장과의 근무기간은 평균 3.7년이었다.일반간호사가 인지하는 간호 관리자의 리더십 유형 및 수준은 변혁적 리더십 평균 3.19(표준편차 0.708), 거래적 리더십이 평균 3.13(표준편차 0.427)이었고, 일반간호사의 직무만족도는 평균 2.91(표준편차 0.311)이었다(상호작용 평균 3.13, 의사/간호사 상호관계 3.13, 전문적 지위 3.11, 과업요구 2.96, 보수 2.91, 자율성 2.65, 행정 2.61). 일반간호사의 일반적 특성과 일반간호사가 인지하는 간호 관리자의 리더십과의 관계는 변혁적 리더십 유형에서는 연령, 현부서 근무경력에서 유의한 차이를 보였고, 거래적 리더십 유형에서는 연령에서만 유의한 차이를 보였다. 반면에 일반간호사의 일반적 특성과 직무만족과의 관계에서는 유의한 차이가 없었다. 일반간호사가 인지하는 간호 관리자의 리더십 유형별 수준과 직무만족과는 변혁적 리더십 유형이 거래적 리더십 유형보다 상관관계가 높게 나타났다. 즉 변혁적 리더십 성향이 거래적 리더십 성향보다 클 때 직무만족이 높았다.이 연구결과를 통하여 볼 때, 간호 관리자가 변혁적 리더십을 거래적 리더십보다 높게 발휘하는 것이 일반간호사의 직무만족을 높임을 알 수 있다.이 연구를 기반으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.1. 간호 관리자의 변혁적 리더십을 발휘할 수 있는 전략개발을 위한 추후 연 구가 요구된다.2. 일반간호사의 직무만족을 높이기 위한 업무 자율성 전략개발을 위한 추후 연구가 요구된다.3. 간호조직의 효율성을 높일 수 있는 리더십 프로그램 개발 및 효과 검증연구 가 요구된다.



[영문]The research has a goal to suggest that the relationship between leadership of nurse managers and work satisfaction of staff nurses plays a important role in enhancing the efficiency and productivity in nursing organizations. Furthermore, it is to show the idea that we need the practical environment in which staff nurses and nurse managers has more professional specialty for the higher work satisfaction. In this way, the research is supposed to contribute to nursing administration.Participants were 345 staff nurses working in university hospital, excluding nurses who worked in the out-patient Department. Information was collected with a structure survey, from October 17 to 24, 2005, 8 days.The measurement tool for leadership was a modification of the MLQ developed by Bass (1985). Cronbach''s Alpha was .915 . The measurement tool for work satisfaction was the "The Index of Work Satisfaction" developed by Slavitt et. al. with additions appropriate to this study. Cronbach''s Alpha was .838.Collected data were analyzed statistically with descriptive statistics, t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficients. SPSS PC was used to facilitate analysis.The results are below.Ninety two percent of the nurses were between 20 and 39 years of age. The mean age was 30.8. Of the nurses 52.2% were not married. ,56.3% were Protestant Christians and 25.2% reported no religion. For educational background 47.8% were University graduates including community college graduates totalled 59.7, 4.3% had master''s degrees. The departments in which they worked were, surgery (29%), medicine (22%), and intensive care unit (19.6%), pediatrics, operating/recovery room, and emergency. Careers in nursing 7.9 years and in current department, 4 years, and with current leader, averaged 3.7 years.There was a slight difference in the leadership of nurse managers as perceive by the staff nurses; for transformational leadership, an average 3.19±.708 and for transformational leadership, 3.13±.427. The average score for work satisfaction was 2.91 (3.13 for interaction, 3.13 for doctor-nurse relationship, 3.11 for professional status, 2.96 for task requests, 2.91 for salary, 2.65 for autonomy, and 2.61 for administration).There were significant differences for transformational leadership with respect to age and current department career, and a significant difference for transactional leadership only with respect to age. Otherwise, we have estimated that there is no significant difference between demographic-social characteristics and work satisfaction of staff nurses.Regarding the relationship between the types of leadership and work satisfaction of nurse managers identified by staff nurses, transformational leadership has more correlation with the relationship than transactional leadership ; that is, when transformational leadership of nurse managers is higher than transactional leadership, staff nurses have more work satisfaction.The following are suggested based on the results of this study.1. Further research is necessary to develop strategies transformational leadership of nursing managers and to motivate higher productivity in nurse organizations.2. In order to raise the level of work satisfaction there is a need for study to develop strategies to increase autonomy in staff nurses.3. We need various kinds of programs for developing leadership and the research for testing the effectiveness to nurse organizations.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122783
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