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항공정비사의 근골격계 증상과 위험요인 분석

Other Titles
 Risk factors for musculoskeletal symptoms in aviation maintenance technicians 
Authors
 채덕희 
Issue Date
2005
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구는 항공정비사를 대상으로 근골격계 증상과 이와 관련된 위험요인을 파악하여 항공정비사의 근골격계 증상을 예방·관리하기 위한 중재 프로그램 개발에 필요한 기초 자료를 제공하고자 시도된 조사연구이다. 연구대상은 국내 A 항공사에 근무하고 있는 전체 항공정비사 638명을 근접모집단으로 하여 비확률 할당표집의 방법으로 385명을 표출하여 2004년 10월 18일부터 2004년 10월 25일까지 구조화된 설문지를 이용한 자료 수집을 실시하였다. 응답자 가운데 근골격계 증상에 영향을 줄 수 있는 개인 질병력과 상해력을 가진 자, 여성 정비사는 분석대상에서 제외하여 최종 연구대상은 총 256명이었다. 연구도구는 미국 산업안전보건연구원(NIOSH)의 기준을 근거로 한국산업안전공단에서 작성한 근골격계 <증상조사표>와 인구사회학적 특성, Karasek(1985)의 Job Content Questionnaire(JCQ)를 이용한 사회심리적 특성, 작업관련 특성을 묻는 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Window version 12.0 Program으로 전산처리하였으며, 기술통계, x2 검정, t 검정, logistic regression 등을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 대상자 가운데 신체부위의 어느 한 부위 이상에서 근골격계 증상을 가진 자는 25.8%였다. 신체부위별 증상 호소는 허리(12.9%), 어깨(10.2%), 다리/발(9.4%), 목(9%), 손/손목/손가락(5.9%), 팔/팔꿈치(2.7%)순으로 높았다. 2. 대상자의 근골격계 증상과 인구사회학적 특성과의 관계를 분석한 결과 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 단, 허리 부위는 운동을 하지 않는 군의 증상호소율이 통계적으로 유의하게 높았다(p=.038). 3. 대상자의 사회심리적 특성과 근골격계 증상과의 관계를 분석한 결과, 사회적 지지가 낮은 군(p=.001), 상사의 지지가 낮은 군(p=.000)의 증상 호소율이 유의하게 높았다. 사회적 지지와 상사의 지지는 지지가 낮은 군이 모든 신체부위에서 높은 증상 호소율을 보였으며, 특히 목, 어깨, 허리와 같은 신체 중심부위의 경우 통계적으로 유의하게 높았다 (p<.05). 그러나 직무긴장도, 직무재량도, 직무요구도, 동료의 지지와 근골격계 증상과는 유의한 관련성이 없는 것으로 나타났다. 단, 다리/발 부위는 재량도가 낮은 군의 증상 호소율이 유의하게 높았다(p=.034). 4. 대상자의 작업관련 특성과 근골격계 증상과의 관계를 분석한 결과, 현재 하고 있는 일에 대한 육체적 부담이 매우 힘들다고 느끼는 대상자 군의 증상 호소율이 69.6%로 전혀 힘들지 않다고 응답한 군의 8.7%에 비해 8배나 높은 비율을 보였다(p=.000). 육체적 부담은 손/손목/손가락을 제외한 모든 신체부위에서 매우 힘들다고 응답한 대상자의 증상 호소율이 높았으며, 목(p=.024), 어깨(p=.006), 허리(p=.004), 다리/발(p=.031)부위는 통계적으로 유의하였다. 5. 근골격계 증상과 관련있는 요인은 상사의 지지와 육체적 부담으로 확인되었다. 가장 영향을 미치는 변수는 육체적 부담으로 현재 수행하는 작업이 육체적으로 매우 힘들다고 생각하는 대상자가 전혀 힘들지 않다고 생각하는 대상자보다 근골격계 증상을 경험할 확률이 13.9배나 높게 나타났다(p=.004). 또한 상사의 지지가 낮은 대상자 군이 높은 군보다 근골격계 증상을 경험할 확률이 2.9배 높았다(p=.003). 이상에서 대상자의 현재 수행하는 작업의 육체적 부담과 상사의 지지가 항공정비사의 근골격계 증상을 예방하기 위해 중요하게 고려되어야 할 변수임을 알 수 있었다. 또한 신체부위 가운데 증상 호소 빈도가 높았던 허리부위는 규칙적인 운동이, 다리부위는 직무에 대한 재량도를 높여주는 것이 증상 예방에 도움이 될 수 있을 것이다. 따라서 항공정비사의 근골격계 증상을 예방·관리할 수 있는 효과적인 중재프로그램을 개발하기 위해서는 규칙적인 운동 등을 포함한 행위적 중재, 육체적 부담을 경감시키기 위한 공학적·행정적 중재와 함께 사회심리적 요인을 고려한 포괄적이고 체계적인 접근이 전제가 되어야 할 것으로 생각된다.
[영문]The purpose of this study was to identify risk factors for musculoskeletal symptoms in aviation maintenance technicians in order to provide basic information for intervention programs to prevent and manage musculoskeletal symptoms for theses technicians. Between October 18 and 25, 2004, a quota sampling was used to select 286 aviation maintenance technicians from an accessible population of 685 at A airline. These technicians answered a self administered questionnaire, which included demographic characteristics, Karasek''s Job Content Questionnaire for psychosocial characteristics, and work-related characteristics. The musculoskeletal symptoms were evaluated using the National Institute of Occupational Safety and Health(NIOSH) surveillance criteria. Statistical analysis included means and standard deviation, x2-test, t-test, and logistic regression. The results of this study are summarized as follows, 1. A total of 25.8% workers reported musculoskeletal symptoms in more than one body region. The prevalence of symptoms was 12.9% in the lower back, 10.2% in the shoulder, 9.4% in leg/foot, 9% in the neck, 5.9% in the hand/wrist/finger, and 2.7% in the arm/elbow. 2. Demographic characteristics were not found to influence musculoskeletal symptoms, except that workers practicing regular exercise reported fewer lower back symptoms (p=.038). 3. Low social support (p=.001), and low supervisory support (p=.000) were significant for increased musculoskeletal symptoms. Stronger associations were found between social support or supervisory support and symptoms in the central body regions like the neck, shoulder and lower back. Whereas job strain, decisions latitude, psychological job demands, and co-worker support were not found to have significant associations with the exception of low decision latitude which was significant for increased leg/foot symptoms (p=.034). 4. High perceived physical load was associated with increase of symptoms. A total of 69.6% workers, whose perceived physical load was very high, complained symptoms. This rate was eight times higher than for workers whose perceived load was very low (p=.000). Among the body regions, stronger associations were seen between perceived physical work load and symptoms in the neck (p=.024), shoulder (p=.006), lower back (p=.004) and leg/foot (p=.031). 5. The result of logistic regression showed that supervisory support and perceived physical load were the most important determinants for musculoskeletal symptoms. The odds ratio for very high-perceived physical load (OR 13.9) and low supervisory support (OR 2.9) were clearly increased. The results of this study suggest prevention of musculoskeletal symptoms in aviation maintenance technicians may need to consider perceived physical load and supervisory support as important determinants. Regular exercise may be beneficial for reducing lower back symptoms and increasing job decision latitude for reducing leg/foot symptoms, the two most prevalent symptom complaints. To develop effective intervention programs to prevent and manage musculoskeletal symptoms, comprehensive and systematic approach should be basic premises. The intervention program should consist of behavioral interventions, include regular exercise, and ergonomic and managerial interventions to reduce physical load, and psychosocial factors.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122394
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