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가족교육이 제 2형 당뇨병 환자의 가족지지 인지도 및 자가간호 수행에 미치는 효과

Other Titles
 (The) effects of family education on type 2 diabetic patients' self-care behavior and perception of family support 
Authors
 문유정 
Issue Date
2004
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 제 2형 당뇨병 환자와 가족을 대상으로 한 가족교육 중재가 환자의 가족지지 인지도 및 자가간호 수행 증진에 유의한 효과가 있는지를 검증하고자 시도되었다.

본 연구는 비동등성 대조군 전후 실험설계에 의한 유사 실험 연구이며, 연구대상자는 2004년 4월 6일부터 6월 5일까지 서울 시내 H 내과 의원을 방문한 당뇨병 환자를 편의추출하여 실험군 56명, 대조군 60명으로 총 116명이었다.

본 연구의 실험처치는 가족교육이며, 연구자가 문헌에 근거하여 개발한 가족교육 프로토콜에 따라 수행되었다. 연구절차는 사전조사 후 실험군인 환자와 가족에게 가족교육 중재를 제공하고 대조군에게는 개별 당뇨병 교육을 제공한 후, 사후 조사는 교육 1주 후 전화설문을 통하여 수집하였다.

연구도구로는 자기효능 측정도구(구미옥, 1992), 가족지지 인지도 측정도구(정남연, 1989), 자가간호 수행 측정도구(김영옥, 1996) 등을 이용하였다.

자료분석은 SPSS/WIN 12.0 program을 이용하였다. 실험군과 대조군의 일반적 특성과 자기효능에 대한 동질성 분석은 chi-squared test, t-test를 사용하였고 교육 효과는 paired t-test를 사용하여 분석하였다. 가설검증은 t-test를 이용하여 두 집단 간의 실험처치 전․후 점수차를 비교하였으며, 자가간호 수행 측정에서 환자응답과 가족응답의 차이 비교는 t-test로 분석하여 응답의 신뢰도를 평가하였다.

연구결과는 다음과 같다.

1. 실험군과 대조군의 인구학적 특성, 당뇨병 관련 특성, 자기효능의 동질성 검증에서 유의한 차이가 있는 변수는 없었다. 또한 실험처치 전 가족지지 인지도 및 자가간호 수행 점수도 두 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 없었다.

2. 교육효과 분석 결과, 실험군의 실험처치 후 가족지지 인지도와 자가간호 수행 점수, 그리고 대조군의 실험처치 후 자가간호 수행 점수가 유의하게 상승하였다. 대조군의 실험처치 후 가족지지 인지도 점수는 오히려 하락하였으나 통계적으로 유의하지 않았다.

3. 가설 검증 결과는 다음과 같다.

1) 제 1가설인 “가족교육을 받은 제 2형 당뇨병 환자는 가족교육을 받지 않은 환자보다 가족지지 인지도가 높아질 것이다”의 검증 결과, 가족교육을 받은 실험군이 대조군보다 가족지지 인지도 점수의 상승폭이 통계적으로 유의하게 높다고 나타나(t=5.450, p<.001) 가설 1은 지지되었다.

2) 제 2가설인 “가족교육을 받은 제 2형 당뇨병 환자는 가족교육을 받지 않은 환자보다 자가간호 수행 정도가 높아질 것이다”의 검증 결과, 가족교육을 받은 실험군이 대조군보다 자가간호 수행 점수의 상승폭이 통계적으로 유의하게 높다고 나타나(t=4.103, p<.001) 가설 2도 지지되었다.

4. 환자응답 자료의 신뢰성을 보완하기 위하여 가족응답과의 차이를 분석한 결과, 환자응답은 가족응답과 유의한 차이가 없다(t=-.230, p=.818)고 나타나 환자응답 자료의 신뢰성이 검증되었다.

이상의 연구 결과를 종합해 볼 때, 가족을 교육대상에 포함하여 실시한 가족교육 중재가 제 2형 당뇨병 환자의 가족지지 인지도와 자가간호 수행을 향상시키는 효과가 있으므로 가족교육이 당뇨병 환자 관리에 보다 전략적인 간호중재로 임상에서 활용될 수 있는 근거를 마련했다고 사료된다.





[영문]This study aims to verify if the intervention of family education for type 2 diabetic patients and their family is significantly effective in the promotion of patient''s perception of family support and self-care behavior.

This study is a quasi-experimental approach, using a non-equivalent control group pre-post test design. The research subjects are total 116 patients with the experiment group of 56 and the control group of 60, who are selected from the outpatients of H Clinic in Seoul by convenience sampling during the period from April 6 to June 5, 2004.

The experiment engaged in this study is family education, and it is conducted according to the family education protocol the researcher developed based upon literature. For the research procedures, the patients and family in the experiment group are given the intervention of family education after pretesting, and posttesting is given by telephone one week after the education.

For research tools, Self-Efficacy Measurement Tool (Mi-Ok Koo, 1992), Perception of Family Support Measurement Tool (Nam-Yeon Jung, 1989), and Self-Care Behavior Measurement Tool (Young-Ok Kim, 1996) are employed.

The data is analyzed by SPSS/WIN program. For the homogeneity analysis about general characteristics and self-efficacy of the experiment groups and the control groups, chi-squared test and t-test are adopted. For educational effect analysis, paired t-test is employed. For hypothesis testing, t-test is used to compare the differences of pre- and post scores between the two groups. For the comparison of differences in patients'' response and family''s response, t-test is used to evaluate the reliability of responses in the measurement of self-care behavior.



The research results are as follows ;

1. There are no factors with significant differences in verifying of demographic features, diabetes-related features and the homogeneity of self-efficacy of the experiment group and the control group. As well, there are no significant differences between the two groups in the scores from pre-intervention perception of family support and self-care behavior.

2. The result of education effect shows that there are increases in the scores from post-intervention perception of family support of the experiment group and self-care behavior, and the scores from post-intervention self-care behavior of the control group.

3. The results of hypothesis verification are as follows ;

1) The first hypothesis is that "the type 2 diabetic patient group with family education will have higher scores in perception of family support than the patient group without family education." The verification result proves the hypothesis in that the experiment group with family education has higher statistical significance in the increase of perception of family support than the control group (t=5.450, p<.001).

2) The second hypothesis is that "the type 2 diabetic patient group with family education will have higher scores in self-care behavior than the patient group without family education." The verification result proves the hypothesis in that the experiment group with family education has higher statistical significance in the increase of self-care behavior scores than the control group (t=4.103, p<.001).

4. The result of the differences between patient''s response and family''s response to complement the reliability of the patient''s response data shows that there is no significant difference between patient''s response and family''s response (t=-.230, p=.818). Thus, the reliability of patient''s response is well verified.



To sum up, the intervention of family education which includes family in the education has the effect in improving the type 2 diabetic patient''s perception of family support and self-care behavior. Therefore, it can be said that this study provides enough ground for family education to be used in clinical practice as more strategic nursing intervention for diabetes patient management.
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3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122000
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