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우리나라의 민항공 여객기를 이용한 허약승객후송에 관련된 항공보건 간호활동 분석 : 1968-1986

Other Titles
 (A) study of the last 18 years experiences of invalid passenger handling by aviation health nurse on commercial airtransportation in Korea : 1968-1986 
Issue Date
1987
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글] 항공교통수단의 대중화로 인하여 민항공 여객기를 이용한 승객수가 증가하였으며 이들중 다양한 질병을 가진 많은 허약승객이 항공후송 되어 왔다. 허약승객으로 인한 항공운항의 이례가 발생하면 항공사측 뿐만 아니라 승객들에게도 막대한 경제적·시간적 손실을 주게 된다. 이러한 관점에서 앞으로의 허약승객 후송관리를 위한 기초자료를 제공하며 그에 대한 항공보건 간호활동을 정립하고자 시도하였다. 본 연구의 목적은 허약승객의 일반적 특성을 파악하고, 허약승객으로 인한 이례발생을 분석하며 허약승객의 비행전 사전통보에 따른 이례발생 비율을 측정하며 민항공 의무부서에서 허약승객에게 제공된 항공보건 간호원의 활동을 기술하는데 있다. 조사방법은 1968년부터 1986년까지 지난 18년동안 총 10,632예의 허약승객에 대한 개인별 조사표와 기존의 check list를 이용하여 1987년 4월 1일부터 5월 30일까지 자료를 수집하였다. 분석방법은 허약승객 10,632예를 주요변수인 탑승연도, 연령, 비행시간, 항공기용 간이침대 사용여부, 동반자 유형별 분포를 보았으며, 비행전 사전정보여부별 이례야기 건수를 비교하였다. 또한 허약승객으로 인하여 야기된 비상착륙, 기내사망, 중도하기 등의 이례 발생을 실수와 백분율로 분석하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 허약승객의 수는 전체 탑승객의 0.02%(10,632) 였으며 탑승연도 분포는 전체 탑승객수가 지속적으로 증가하였고 허약승객의 수도 첫 10년동안은 급격히 증가하였으나 그 이후부터는 증가추세가 둔화되었다. 2) 허약승객의 연령분포는 30세∼49세 연령층이 전체의 38.2%로 가장 많았다. 3) 허약승객의 비행시간 분포는 1시간 미만의 국내선과 12시간 이상의 장거리 비행한 허약승객이 전체의 70%이상을 차지하였다. 4) 허약승객예중 항공기용 간이침대 사용은 전체의 27.0 %였으며 동반자 유형분포는 비의료요원을 동반한 경우가 전체의 82.8%였다. 그중 A항공사 의무부서의 의무요원이 동반한 경우가 4.9%였다. 5) 허약승객의 탑승전 의학적 정보를 사건에 통보받은 예가 87.4%였으며 그중에서 항공여객 운송규정에 명시된 비행72시간이전에 통보한 경우가 65.0%였다. 6) 허약승객의 질병유형은 외상 및 정형외과적 질환이 전체의 25.1%로 가장 많았으며 신경계 질환이 12.7 %, 소화기계 질환이 10.9%의 순이었다. 연도별 변화는 1970년대 초까지 신경계 질환의 구성비율이 높았다가 1970년대 중반기부터는 외상 및 정형외과적 질환 과 선천성 심장병 질환의 구성비율이 높아졌다. 7) 허약승객에 대한 비행적부 판별결과 탑승거부된 비율은 허약승객 1,000명당 8이었다. 탑승거부된 예의 질병유형은 순환기계 질환의 구성비율이 20.7%로 가장 많았다. 전체 허약승객에 대한 질병유형별 탑승거부비율은 약물중독이 2.8%로 가장 높았으며 순환기계가 2.7%, 정신장애가 1.9%의 순이었다. 8) 허약승객에 의한 이례발생은 총 185건으로 전체 허약승객의 1.7%이었으며 비상착륙이 13건, 기내사망이 8건, 중도하기가 164건이었다. 9) 이례발생 건중 사전에 의학적 정보를 통보받지 못한 경우가 96.2%였으며, 사전정보를 통보받지 못한 경우에서의 허약승객으로 인한 이례발생은 통보받은 경우보다 약 176배 높았다. 10) 비상착륙했던 13건중 92.3%(12건)가 사전에 의학적 정보를 통보받지 못했으며 의료요원의 동반도 없었고 사건 통보받지 않은 경우에서의 비상착륙발생은 통보받은 경우보다 약 90배 높았다. 11) 기내사망율은 허약승객 100만명당 15예로 타항공사에 비해 현저히 낮았으며 모두 사전통보를 받지 못했던 경우였다. 12) 하기발생 164건중 96.3%(158건)에서 사건에 의학적 정보를 통보받지 못했으며 하기발생율은 사전정보를 통보받지 못한 경우가 사전 정보를 통보받은 경우보다 약 60배 높았다. 13) 전체 허약승객중 사전정보를 받지 못한 경우가 비행전 사전 정보를 받아 비행 적·부 판별을 받은 경우보다 이례발생이 170배 이상으로 나타난 결과로 보아 허약승객 후송에 대한 항공보건 간호활동의 효율성이 증명되었다. 결론적으로 우리나라의 민항공사 의무부서에서 수행한 허약승객 후송에 대한 비행 적·부 판별 결과 이례발생은 타 선진 항공사에 비해 매우 낮았을 뿐 사전정보 비행 판별을 받은 경우보다 사전정보 없이 비행한 경우에 이례 발생율이 훨씬 많았음을 알 수 있었다. 그러므로 앞으로 항공의료사업에서 허약승객의 안전후송과 항공사 의무부서에서의 항공보건 간호원의 역학은 계속 확장·개발되어야 할 것으로 기대된다. A STUDY OF THE LAST 18 YEARS EXPERIENCES OF INVALID PASSENGER HANDLING BY AVIATION HEALTH NURSE ON COMMERCIAL AIRTRANSPORTATION IN KOREA : 1968-1986 (Directed by Professor Cho, Won Jung, Ph.D.) Han, Hyun Mee Department of Nursing The Graduate School of Yonsei University A total of 10,632 invalid passengers' records for the period of 18 years from 1 Jan. 1968 to 31 Dec. 1986 on a scheduled airline medical department in Korea were studied. The purpose of this study is to review past experiences in transporting invalid passengers by commercial airlines and to describe aviation health nurse activities in the airline medical department. The specific objectives were as follows: 1. to describe characteristics of invalid passengers by the year on board, age, duration of flight, type of attendants and diseases. 2. to analyze the flight irregularity due to invalid passengers. 3. to compare the proportion of flight irregularity between pre-screened and no-noticed cases. 4. to describe the aviation health nurse activities on the invalid passenger handling in the scheduled airline medical department. The results were as follows: 1. There were 10,632 cases of invalid passengers during the last 18 years 0.02% of total revenue passengers. 2. Out of the total invalid passengers 2,780 were transported by using aerostretcher and 1,818 were escorted by medical attendants. 3. Among the 10,271 cases, 87.4% were pre-screened by the airline medical department and 12.6% were no-noticed cases. 4. Among the 10,354 cases which were available for ICD classification, traumatic and orthopedic diseases were 25.1%, neurologic diseases were 12.7%, digestive diseases were 10.9% and others. 5. Among the 82 rejected(for flight) cases, 17 cases of cardiovasular diseases, 13 cases of traumatic and orthopedic diseases, 10 cases of digestive diseases, 8 cases of OB & GYN, 6 cases of neoplasms and 6 cases of neuropsychiatric diseases were reported. 6. Flight irregularities were experienced in 185 cases (1.8%) of the total 10,632 cases in-flight: 13 cases of unscheduled landing 8 cases of inflight death and 164 cases of off loading. 7. Among the 185 flight irregularities, 178 cases were no-noticed and 7 cases pre-screened. 8. The rate of flight irregularity due to no-noticed cases was 176 ties higher than that of pre-screened cases. On the conclusion, the rate of flight irregularity due to invalid passenger was markedly lower than the cases reported by other foreign airlines. Among the pre-screened, unexpected flight irregularities were observed in 7 cases only during the last 18 years. I believe that it is necessary to maintain and develope an adequate aviation health management program for invalid passenger handling, and the specialization of aviation, health nursing in Korea will greatly contribute to minimizing the flight irreqularity due to invalid passenger.
[영문] A total of 10,632 invalid passengers' records for the period of 18 years from 1 Jan. 1968 to 31 Dec. 1986 on a scheduled airline medical department in Korea were studied. The purpose of this study is to review past experiences in transporting invalid passengers by commercial airlines and to describe aviation health nurse activities in the airline medical department. The specific objectives were as follows: 1. to describe characteristics of invalid passengers by the year on board, age, duration of flight, type of attendants and diseases. 2. to analyze the flight irregularity due to invalid passengers. 3. to compare the proportion of flight irregularity between pre-screened and no-noticed cases. 4. to describe the aviation health nurse activities on the invalid passenger handling in the scheduled airline medical department. The results were as follows: 1. There were 10,632 cases of invalid passengers during the last 18 years 0.02% of total revenue passengers. 2. Out of the total invalid passengers 2,780 were transported by using aerostretcher and 1,818 were escorted by medical attendants. 3. Among the 10,271 cases, 87.4% were pre-screened by the airline medical department and 12.6% were no-noticed cases. 4. Among the 10,354 cases which were available for ICD classification, traumatic and orthopedic diseases were 25.1%, neurologic diseases were 12.7%, digestive diseases were 10.9% and others. 5. Among the 82 rejected(for flight) cases, 17 cases of cardiovasular diseases, 13 cases of traumatic and orthopedic diseases, 10 cases of digestive diseases, 8 cases of OB & GYN, 6 cases of neoplasms and 6 cases of neuropsychiatric diseases were reported. 6. Flight irregularities were experienced in 185 cases (1.8%) of the total 10,632 cases in-flight: 13 cases of unscheduled landing 8 cases of inflight death and 164 cases of off loading. 7. Among the 185 flight irregularities, 178 cases were no-noticed and 7 cases pre-screened. 8. The rate of flight irregularity due to no-noticed cases was 176 ties higher than that of pre-screened cases. On the conclusion, the rate of flight irregularity due to invalid passenger was markedly lower than the cases reported by other foreign airlines. Among the pre-screened, unexpected flight irregularities were observed in 7 cases only during the last 18 years. I believe that it is necessary to maintain and develope an adequate aviation health management program for invalid passenger handling, and the specialization of aviation, health nursing in Korea will greatly contribute to minimizing the flight irreqularity due to invalid passenger.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117342
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2. 학위논문 > 3. College of Nursing (간호대학) > 석사
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