8 701

Cited 0 times in

심부전증환자의 기능별 분류에 따른 교육적 요구 파악에 관한 조사연구

Other Titles
 (A) study of learning needs according to functional classfication of patients with cardiac failure 
Authors
 최은희 
Issue Date
1988
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

간호사의 중요한 역할중의 하나는 개개인이 자가간호를 계속하거나 시작하도록 돕는 것 이다. 특히 심부전증은 치유·되지 않고, 완화시킬 수 있는 치료만 할 수 있기 때문에 환 자는 평생동안 이 질병을 가지고 살아가야 된다. 심부전증을 완화시키기 위해서는 약을

올바르게 복용하고, 식이요법을 지키며, 활동량을 조절하고, 위험요인을 피하거나 그 영 향을 줄이는 등의 자가간호가 필요하며, 질환으로 인한 심리적 갈등을 극복하는 것도 심 부전증에서 빨리 회복되도록 하는데 도움이 된다.

심부전증 환자들의 질병과 치료에 대한 지씩이 증가하면, 환자들은 자가간호를 잘 수행 하며 심리적 갈등을 좀 더 쉽게 극복할 수 있는 데, 이는 교육을 통해 얻을 수 있다.

따라서, 심부전증 환자를 간호하는 간호사들은 교육을 통해 환자들의 질병과 치료에 대 한 지식을 증가시켜서, 심부전증 환자들의 빠른 회복을 돕는 역활을 하는 데 노력을 기울 여야 한다.

본 연구는 심부전증 환자의 활동수준을 기준으로 한 기능별 분류에 따라 교육적 요구를 파악하여, 심부전증 환자의 자가간호에 도움이 되는 교육계획 수립을 위한 기초자료를 제공하기 위해 시도된 서술적 조사 연구이다.

연구방법은 1988년 5월7일부터 1988년 5월27일 까지 3주 동안 서울시내에 소재하고 있는 1개 대학부속병원과 1개 종합병원의 입원환자 및 외래환자를 선정기준에 따라 유의표출한 116명을 연구대상으로 질문지를 배부하여 자료를 수집하였다.

연구도구로는 본 연구자가 문헌을 기초로 개발한 심부전증 환자의 기능별 분류 도구와 심부전증으로 입원하고 있거나 외래를 방문한 심부전증 환자, 내과 병동에 근무하는 간호원의 의견과 문헌을 기초로 개발한 심부전증 환자의 교육적 요구 측정도구를 사용하였다.

수집된 자료를 분석하기 위해 SPSS 프로그램으로 전산처리하였다. 분석방법으로는 대상자의 일반적 특성을 보기 위해 실수와 백분율을, 기능별 분류에 따른 교육적 요구를 파악하기 위해 AN0VA를 일반적 특성과 교육적 요구와의 관계를 보기 위해 t-test , ANOVA를 사용하였다.

연구의 결과는 다음과 같다.

1. 대상자의 교육적 요구는 최대평점5점에 대해 평균평점 3.560이었다.

교육적 요구가 가장 높게 나타난 영역은 투약에 대한 영역으로 평균평점 3.953이었고, 가장 낮게 나타난 영역은 질병의 특성에 대한 영역으로 평균평점 3.439였다.

2. 대상자의 기능별 분류에 따른 구성비율은 1단계에 속하는 대상자는 31.9%. 2단계에 속하는 대상자는 30.2%, 3단계에 속하는 대상자는 28.4%, 4단계에 속하는 대상자는 9.5%였다.

3. 대상자들의 기능별 분류에 따른 교육적 요구는 유의한 차이가 있었다. (F=10.510, p<.05) 각 기능별 분류 단계에 속하는 대상자들의 교육적 요구 우선순위는 4단계(평균평점 3.901), 3단계(평균평점 3.885), 2단계 (평균평점 3.673), 1단계(평균평점 3.062)의 순

으로, 질병상태가 심할수록 교육적 요구도가 높았다.

4. 대상자들의 기능별 분류에 따른 영역별 교육적 요구는 다음과 같다.

1단계에 속하는 대상자들의 교육적 요구가 가장 높게 나타난 영역은 투약에 대한 영역으로 평균평점 3.622였고, 가장 낮게 나타난 영역은 질병의 특성에 대한 영역으로 평균평점 2.769였다.

2단계에 속하는 대상자들의 교육적 요구가 가장 높게 나타난 영역은 투약에 대한 영역으로 평균평점 4.079였고, 가장 낮게 나타난 영역은 위험요인에 대한 영역으로 평균평점 3.546이였다.

3단계에 속하는 대상자들의 교육적 요구가 가장 높게 나타난 영역은 투약에 대한 영역으로 평균평점 4.159였고, 가장 낮게 나타난 영역은 위험요인에 대한 영역으로 평균평점 3.806이었다.

4단계에 속하는 대상자들의 교육적 요구가 가장 높게 나타난 영역은 질병의 특성에 대한 영역으로 평균평점 4.166이었고, 가장 낮게 나타난 영역은 위험요인에 대한 영역으로 평균평점 3.582였다.

5. 대상자의 교육영역에서의 문항별 교육적 요구는 다음과 같다.

1) 질병의 특성에 대한 영역

1단계에 속하는 대상자는 "쉽게 피로가 오는 이유에 대하여"와 "피로를 완화시킬 수 있는 방법에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고, "복부 팽만감, 복수의 이유에 대하여"와 "복부 팽만감"복수의 완화방법에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 2단계에 속하는 대상자는 "심장의 모양과 기능에 대하여", "심부전증으로 인해 나타날 수 있는 여러 가지 증상에 대하여", "가슴의 통증을 완화시키는 방법에 대하여", "호흡곤란의 원인

에 대하여", "호흡곤란을 완화시키는 방법에 대하여", "쉽게 피로가 오는 이유에 대하여", "피로를 완화시키는 방법에 대하여"와 "심부전증으로 인해 생길 수 있는 합병증과 예방법에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고, "복통의 원인에 대하여", "복통의 완화방

법에 대하여". "복부 팽만감, 복수의 원인에 대하여"와 "복부 팽만감, 복수의 완화방법에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 3단계에 속하는 대상자는 "가슴에 통증이 오는 이유에 대하여", "가슴의 통증을 완화시키는 방법에 대하여", "호흡곤란의 완화방법에

대하여", "쉽게 피로가 오는 이유에 대하여", "피로를 완화시키는 방법에 대하여"와"심부전증으로 인하여 생길 수 있는 합병증과 예방법에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타내었고, "복부팽만감, 복수의 완화방법에 대하여"와 "복통의 완화 방법에 대하여"에 낮은

교육적 요구를 나타냈다. 4단계에 속하는 대상자는 "가슴에 통증이 오는 이유에 대하여", "가슴의 통증을 완화시키는 방법에 대하여", "부종의 원인에 대하여"와 "부종의 완화방법에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈으며, "심장의 모양과 기능에 대하여", "기침의 원인에 대하여"와 "기침의 완화방법에 대하여 "에 낮은 교육적 요구를 나타냈다.

2) 위험요인에 대한 영역

1단계에 속하는 대상자는 "심장질환을 악화시키는 위험요인과 거기에 대처하는 방법에 대하여", "체중증가가 심장질환에 미치는 영향에 대하여", "스트레스가 심장질환에 미치는 영향에 대하여", "피해야 할 환경에 대하여 "와 "고혈압이 심장질환에 미치는 영향에

대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고. "흡연이 심장질환에 미치는 영향에 대하여", "임신이 심장질환에 미치는 영향에 대하여 "와 "유전인자가 심장질환에 미치는 영향에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 2단계에 속하는 대상자는 "심장질환을 악화시키는

위험요인과 거기에 대처하는 방법에 대하여", "스트레스가 심장질환에 미치는 영향에 대하여"와 "고혈압이 심장질환에 미치는 영향에 대하여 "에 높은 교육적 요구를 나타냈고, "흡연이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"와 "임신이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"

에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 3단계에 속하는 대상자는 "심장질환을 악화시키는 위험요인과 거기에 대처하는 방법에 대하여", "체중증가가 심장질환에 미치는 영향에 대하여", "스트레스가 심장질환에 미치는 영향에 대하여", "피해야 할 환경에 대하여"와 "고혈압이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고, "횹연이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"와 "임신이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 4단계에 속하는 대상자는 "심장질환을 악화시키는 위험요인과 거기에

대처하는 방법에 대하여", "피해야 할 환경에 대하여"와 "염증성 질환이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈으며, "흡연이 심장질환에 미치는 영향에 대하여"와 "임신이 심장질환에 미치는 영향에 대하여" 낮은 교육적 요구를 나타냈다.

3) 투약에 대한 영역

1단계에 속하는 대상자가 투약에 대한 영역에서 가장 높은 교육적 요구를 나타낸 문항과 가장 낮은 교육적 요구를 나타낸 문항과의 문항별 평균평점을 비교해 보면 3.784 ∼3. 459이며, 2단계에 속하는 대상자들은 4.171∼4.057, 3단계에 속하는 대상자들은 4.182∼

4.121, 4단계에 속하는 대상자들은 4.091∼4.000이었다. 이상에서 나타난 바와 같이 각 기능별 분류 단계에 속하는 대상자들이 투약에 대한 영역에 있는 문항 "복용하는 약의 이름과 종류에 대하여', "복용하는 약의 작용에 대하여", "복용하는 약의 종류에 따라서 지

켜야 할 사항에 대하여"와"복용하는 약의 부작용과 나타날 수 있는 증상에 대하여 "에 모두 높은 교육적 요구를 나타냈다.

4) 식이에 대한 영역

1단계에 속하는 대상자가 식이에 대한 영역에서 가장 높은 교육적 요구를 나타낸 문항과 가장 낮은 교육적 요구를 나타낸 문항의 문항별 평균평점을 비교해 보면 3.865∼3.432, 2단계에 속하는 대상자들은 4.143∼3.686, 3단계에 속하는 대상자들은 4.212∼3.970, 4단계에 속하는 대상자들은 3.909∼3.727 사이로 각 기능별 분류 단계에 속하는 대상자들이 식이에 대한 영역에 있는 문항" 음식의 섭취량 및 횟수에 대하여", "섭취해야 할 음식의 종류에 대하여", "제한해야 할 음식의 종류에 대하여 ", "염분이 적은 음식을 섭취해야 하는 이유에 대하여', "열량이 낮은 음식을 섭취해야 하는 이유에 대하여"와 "동물성 지방 음식 섭취를 제한해야 하는 이유에 대하여"에 모두 높은 교육적 요구를 나타냈다.

5) 운동 및 일상생활에 대한 영역

1단계에 속하는 대상자는 "심장질환에 도움이 되는 운동에 대하여에 높은 교육적 요구를 나타냈으며, "직장으로 되돌아 갈 수 있는 시기에 대하여", "성생활을 시작할 수 있는 시기에 대하여"와 "취미생활과 일을 시작할 수 있는 시기에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 2단계에 속하는 대상자는 "심장질환이 있어도 할 수 있는 활동량에 대하여", "심장질환이 있어도 할 수 있는 운동의 종류에 대하여"."심장질환에 도움이 되는 운동에 대하여"와"심장질환이 있을 때 피해야 할 활동의 종류에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈으며, "직장으로 되돌아 갈 수 있는 시기에 대하여"와"성생활을 시작할 수 있는 시기에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 3단계에 속하는 대상자는 "심장질환이 있어도 활동의 종류에 대하여","심장질환에 도움이 되는 운동에 대하여"와"심장질환이 있

을 때 피해야할 활동의 종류에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈으며, "직장으로 되돌아 갈 수 있는 시기에 대하여"와"성생활을 할 수 있는 시기에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 4단계에 속하는 대상자는 "심장질환이 있어도 할 수 있는 활동량에 대

하여","심장질환이 있어도 할 수 있는 활동의 종류에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고, "직장으로 되돌아 갈 수 있는 시기에 대하여"와 "성생활을 시작할 수 있는 시기에 대하여"에 나타냈다.

6) 추후관리 및 기타에 대한 영역

1단계에 속하는 대상자는 "병원에 즉시 와야 될 위험한 증상에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고, 이 문항외의 다른문항들은 모두 문항별 평균평점 3.0이하의 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 2단계에 속하는 대상자는 "병원에 즉시 와야 할 위험한 증상들에 대

하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고, "퇴원후 바꿔야 할 생활양식에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 3단계에 속하는 대상자는 "병원에 즉시 와야 할 위험한 증상들에 대하여"와 "퇴원후 스스로 해야 할 추후관리에 대하여"에 높은 교육적 요구를 나타냈고,

"심장질환 환자만의 모임에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다. 4단계에 속하는 대상자는 "병원에 즉시 와야 할 위험한 증상들에 대하여", "퇴원후 스스로 해야 할 추후관리에 대하여"와 "퇴원후 추후관리를 위해 병원을 방문해야 할 시기에 대하여"에 높은 교

육적 요구를 나타냈으며, "심장질환 환자만을 위한 모임에 대하여"와"위급한 상황에서 휴대용 산소호흡기 같은 기구의 이용에 대하여"에 낮은 교육적 요구를 나타냈다.

6. 대상자의 일반적 특성과 영역별 교육적 요구와의 관계에서 보면 의료보험이 없는 환자가 의료보험이 있는 환자에 비해 심부전증환자의 교육적 요구 영역중 투약에 대한 영역의 교육적 요구가 높았고(t=3.15, p<.05 ) ,연령이 낮을 수록, 연령이 높은 환자에 비해

질병의 특성에 대한 영역(F=3.013, p(.05) ,식이 대한 영역(F=4.042, p<.05), 활동에 대한 영역(F=5.896, p<.05), 추후관리 및 기타 영역(F=2.431, p<.05)에 대해 교육적 요구가 높았다.

최종학력은 위험요인에 대한 영역(F=2.694, p<.05), 식이에 대한 영역(F=3,382, p<.05), 활동 및 일상생활에 대한 영역(F=5.987, p<.05), 추후관리 및 기타영역(F=3.882, p<.05)과 관계가 있었다. 고졸까지는 학력이 높아질 수록 위의 영역에 대한 교육적 요구가 높

아졌으나, 대졸이상의 학력에는 교육적 요구가 낮아졌다. 직업의 종류에 따라 식이에 대한 영역(F=2.593, p<.05), 활동 및 일상생활에 대한 영역(F=3.673, p<.05)의 교육적 요구에 유의한 차가 있었다. 회사원, 공무원, 교수의 직업을 가진 대상자는 다른 직업을 가진

대상자들 보다 교육적 요구가 높았다.

결론적으로 심부전증 환자의 기능별 분류에 따라 각 교육 영역에서 여러가지 교육적 요구가 나타났다는 것을 알았다. 그러므로, 간호사들은 심부전증 환자의 자가간호 수행에 도움이 되는 교육의 효과를 높이기 위해 이들 교육적 요구에 맞는 교육을 해야한다.





A STUDY OF LEARNING NEEDS ACCORDING TO FUNCTIONAL CLASSFICATI0N OF PATIENTS WITH

CARDIAC FAILURE



Choi, Eun Hee

Department of Nursing The Graduate School Yonsei University

(Directed by Professor Kang, Kyu-Sook)



This study was conducted to identify the learning needs of patients according to

the functional classification of cardiac failure.

The research design was a descriptive survey study.

One hundred and sixteen subject with cardiac failure were selected by

non-probability purposive sampling at one university hospital and one general

hospital in Seoul, each having over 500 beds.

The data were collected using a structured questionnaire from may 7, 1988 to may

27, 1988 by the researcher and assistant investigators.

The two instruments used far this study were a Functional Classification Scale

and a Patient Learning Needs Inventory for patients with cardiac failure that were

developed by there searcher. The Functional Classification Scale was composed of 29

items in which the patients expressed symptoms developed with each activity. The

Patient Learning Need Inventory for patients with cardiac failure was composed of

56 items in which the patients were asked to rate on a scale from "1" to "5", from

"most wanted to learn" to "not wanted to learn". These were grouped into 6

categories: 1) the nature of the disease 2) risk factor 3) medication 4) diet 5)

exercise and daily activities and 6) follow-up care and miscellaneous.

Date were analysed by the SPSS computer program using frequency, percentage,

standard deviation, t-test and ANOVA.

The results of study are as follows:

1. The average mean score for the a learning needs of patients with cardiac

failure was 3,560 with a maximum Possible score of 5 points. So it revealed

relatively high learning needs. A review of the results for learning needs showed

that the highest mean score was for the category of medication at 3,953 and the

lowest mean score was for the category of the nature of the disease at 3,439.

2. Patients were classified into four groups according to functional criteria.

Functional class I made up 31.9% of the total patient group, functional classⅡ,

30.2%, functional classⅢ, 28.4% and functional classⅣ. 9.5%.

3. A significant statistical difference was found in the learning needs according

to the patients functional class.(F=10.510. p<.05)

The more severe the Patient's symptoms were, the more they wanted to learn.

4. The results of learning needs catgorized according to functional class showe

the following: the highest mean score for Patients in the functional classesⅠ, Ⅱ

and Ⅲ was for the category of medication. These scores were 3.622, 4.079, 4.159

respectively the highest mean score for Patients in the functional classⅣ was for

the rategory of the nature of the disease at 4.166.

5. The learning needs far individual items on the Patients Learning Needs

Inventory with Patients cardiac failure are as follows.

1) the nature of the disease.

Patient in the functional class I ranked the items, "causes of fatigue" and

palliative methods for fatigue" as the most "wanted to learn". Patients in the

functional classⅡ ranked the items, "symptoms of the cardiac failure", "palliative

methods for chest pain", "causes of dyspnea", "causes of fatigue", "palliative

methods for failure" and "complications and prevention of cardiac failure" as the

most "wanted to learn". Patients in the functional classⅢ ranked the items,

"causes of chest pain", "palliative methods for chest pain", "palliative methods

for dyspnea", causes of fatigue" "palliative methods for fatigue" and

"complications and prevention of cardiac failure" as the most "wanted to learn".

Patients in the functional classⅣ ranhed the items, "causes of edema" and

"palliative methods for edema" as the most "wanted to learn".

2) Risk factors.

Patient in the functional class Ⅰ ranked the items, "risk factors that aggravate

heart disease and methods to cope with them", effects of increased weight on heart

disease", "effects of stress on heart disease", "envtronments to be avoided" and

"effects of hypertension on heart disease" as the most "wanted to learn". Patient

in the functional classⅡ ranked the items, "risk factors that aggravate heart

disease and methods to cope with them", "effects of stress on heart disease" and

"effects of hypertension on heart disease" as the most" wanted to learn".

Patients in the functional classⅢ ranked the items, "risk factors that aggravate

heart disease and methods to cope with them" "effects of increased weight on heart

disease" "effects of stress on heart disease", "environments to be avoided" and

"effects of hypertension on heart disease" as the most "wanted to learn". Patients

in the functional classⅣ ranked the items, "risk factors that aggravate heart

disease and methods to cope with them", "environments to be avoided" and "effects

of infectious disease on heart disease" as the most "wanted to learn".

3) Medication

Patients with cardiac failure ranked all items, "name of each medicine", "effect

of medicine" "general rules about each medicine" and "side effects of medicine and

symptoms when side effects occur" as the most "wanted to learn".

4) Diet

Patients with cardiac failure ranked all item, "amount and frequency of meals",

"menu of foods to eat" "menu of foods to restrict", "Why the patient should eat a

salt-restricted diet", "Why the patient should eat a fat-restricted diet" and "Why

the patient should eat a low-calorie diet" as the most "wanted to learn".

5) Exorcise and daily activity

Patients in the functional class I ranked the item, "benefical exorcise for heart

disease" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅡ ranked

the item,"amount of activity for cardiac patients" "kinds of activity for cardiac

patients" "benefical exercise for heart disease" and "activities for cardiac

patients to avoid" as the most "wanted to learn". Patients in the functional

classⅢ ranked the items,"amount of activity for cardiac patients", "kinds of

activities for cardiac patients", "benefical exorcise for heart disease" and

"activities for cardiac patients to avoid" as the most "wanted to learn". Patients

in the functional classⅣ ranked the items, "amount of activity for cardiac

patients", "kinds of activities for cardiac patlents" and "activities for cardiac

patients to avoide" at the most "wanted to learn".

6) Follow-up care and miscellaneous

Patients with functional class I ranked the item, "aggravated symptoms for which

the patient should visit the horspital" as the most "wanted to learn". Patients in

the functional classⅡ ranked the item, "aggravated symptoms for which the patient

should visit the hospital" at the most "wanted to learn". Patients in the

functional classⅢ ranked the items, "aggravated symptoms for which the patient

should visit the hospital" and "follow up care for patients themselves after

discharge" as the most "wanted to learn". "Patients in the functional classⅣ

ranked the items, "aggravated symptoms for which patients should visit the

hospital", follow up care for patients themselves after discharge" and "when to

visit the hospital for follow up care" as the most "wanted to learn"

In conclusions, it can be said that patients with cardiac failure have different

learning needs according to the functional class of their cardiac failure,

Therefore, nurses need to provide nursing education appropriate to the learning

needs of the patient in order to increase the effects of the education

[영문]

This study was conducted to identify the learning needs of patients according to the functional classification of cardiac failure.

The research design was a descriptive survey study.

One hundred and sixteen subject with cardiac failure were selected by non-probability purposive sampling at one university hospital and one general hospital in Seoul, each having over 500 beds.

The data were collected using a structured questionnaire from may 7, 1988 to may 27, 1988 by the researcher and assistant investigators.

The two instruments used far this study were a Functional Classification Scale and a Patient Learning Needs Inventory for patients with cardiac failure that were developed by there searcher. The Functional Classification Scale was composed of 29

items in which the patients expressed symptoms developed with each activity. The Patient Learning Need Inventory for patients with cardiac failure was composed of 56 items in which the patients were asked to rate on a scale from "1" to "5", from

"most wanted to learn" to "not wanted to learn". These were grouped into 6 categories: 1) the nature of the disease 2) risk factor 3) medication 4) diet 5) exercise and daily activities and 6) follow-up care and miscellaneous.

Date were analysed by the SPSS computer program using frequency, percentage, standard deviation, t-test and ANOVA.

The results of study are as follows:

1. The average mean score for the a learning needs of patients with cardiac failure was 3,560 with a maximum Possible score of 5 points. So it revealed relatively high learning needs. A review of the results for learning needs showed that the highest mean score was for the category of medication at 3,953 and the

lowest mean score was for the category of the nature of the disease at 3,439.

2. Patients were classified into four groups according to functional criteria.

Functional class I made up 31.9% of the total patient group, functional classⅡ, 30.2%, functional classⅢ, 28.4% and functional classⅣ. 9.5%.

3. A significant statistical difference was found in the learning needs according to the patients functional class.(F=10.510. p<.05)

The more severe the Patient's symptoms were, the more they wanted to learn.

4. The results of learning needs catgorized according to functional class showe the following: the highest mean score for Patients in the functional classesⅠ, Ⅱ and Ⅲ was for the category of medication. These scores were 3.622, 4.079, 4.159

respectively the highest mean score for Patients in the functional classⅣ was for the rategory of the nature of the disease at 4.166.

5. The learning needs far individual items on the Patients Learning Needs Inventory with Patients cardiac failure are as follows.

1) the nature of the disease.

Patient in the functional class I ranked the items, "causes of fatigue" and palliative methods for fatigue" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅡ ranked the items, "symptoms of the cardiac failure", "palliative methods for chest pain", "causes of dyspnea", "causes of fatigue", "palliative

methods for failure" and "complications and prevention of cardiac failure" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅢ ranked the items, "causes of chest pain", "palliative methods for chest pain", "palliative methods

for dyspnea", causes of fatigue" "palliative methods for fatigue" and "complications and prevention of cardiac failure" as the most "wanted to learn".

Patients in the functional classⅣ ranhed the items, "causes of edema" and "palliative methods for edema" as the most "wanted to learn".

2) Risk factors.

Patient in the functional class Ⅰ ranked the items, "risk factors that aggravate heart disease and methods to cope with them", effects of increased weight on heart disease", "effects of stress on heart disease", "envtronments to be avoided" and

"effects of hypertension on heart disease" as the most "wanted to learn". Patient in the functional classⅡ ranked the items, "risk factors that aggravate heart disease and methods to cope with them", "effects of stress on heart disease" and "effects of hypertension on heart disease" as the most" wanted to learn".

Patients in the functional classⅢ ranked the items, "risk factors that aggravate heart disease and methods to cope with them" "effects of increased weight on heart disease" "effects of stress on heart disease", "environments to be avoided" and

"effects of hypertension on heart disease" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅣ ranked the items, "risk factors that aggravate heart disease and methods to cope with them", "environments to be avoided" and "effects of infectious disease on heart disease" as the most "wanted to learn".

3) Medication

Patients with cardiac failure ranked all items, "name of each medicine", "effect of medicine" "general rules about each medicine" and "side effects of medicine and symptoms when side effects occur" as the most "wanted to learn".

4) Diet

Patients with cardiac failure ranked all item, "amount and frequency of meals", "menu of foods to eat" "menu of foods to restrict", "Why the patient should eat a salt-restricted diet", "Why the patient should eat a fat-restricted diet" and "Why

the patient should eat a low-calorie diet" as the most "wanted to learn".

5) Exorcise and daily activity

Patients in the functional class I ranked the item, "benefical exorcise for heart disease" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅡ ranked the item,"amount of activity for cardiac patients" "kinds of activity for cardiac

patients" "benefical exercise for heart disease" and "activities for cardiac patients to avoid" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅢ ranked the items,"amount of activity for cardiac patients", "kinds of activities for cardiac patients", "benefical exorcise for heart disease" and "activities for cardiac patients to avoid" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅣ ranked the items, "amount of activity for cardiac patients", "kinds of activities for cardiac patlents" and "activities for cardiac patients to avoide" at the most "wanted to learn".

6) Follow-up care and miscellaneous

Patients with functional class I ranked the item, "aggravated symptoms for which the patient should visit the horspital" as the most "wanted to learn". Patients in the functional classⅡ ranked the item, "aggravated symptoms for which the patient should visit the hospital" at the most "wanted to learn". Patients in the

functional classⅢ ranked the items, "aggravated symptoms for which the patient should visit the hospital" and "follow up care for patients themselves after discharge" as the most "wanted to learn". "Patients in the functional classⅣ ranked the items, "aggravated symptoms for which patients should visit the

hospital", follow up care for patients themselves after discharge" and "when to visit the hospital for follow up care" as the most "wanted to learn"

In conclusions, it can be said that patients with cardiac failure have different learning needs according to the functional class of their cardiac failure, Therefore, nurses need to provide nursing education appropriate to the learning needs of the patient in order to increase the effects of the education
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000006212
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117227
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links