(A) study on the oral health knowledge and attitudes of elementary school nursing teachers in Pusan
Authors
윤경규
Issue Date
1991
Description
치의학과/석사
Abstract
[한글]
지역사회의 구강보건향상을 위해서는 학교구강보건사업과 학교구강보건교육이 필수적이며, 우리나라 실정상 학교 양호교사의 역할이 매우 중요하다. 이에, 부산지역의 학교구강보건사업을 적절히 계획하고 효율적으로 운영하기 위한 기초자료를 마련할 목적으로, 부
산시 초등 양호교사 162명을 대상으로 구강보건 인식도를 조사하였다.
조사내용으로는 구강보건지식 습득경로, 구강위생관리 목적, 치아우식증 예방법의 효과에 대한 견해, 불소에 대한 지식도, 불소의 효과에 대한 견해, 치주질환에 대한인식도, 학교구강보건에의 역할 인식도 등이었으며 이를 조사 분석하여 평가한 결과는 다음과 같다.
1. 부산시 초등 양호교사의 구강보건지식 습득경로는 학교수업과 홍보책자를 통한 경우가 각각 72.2%와 73.5%로 가장 많았다.
2. 다수의 응답자에게 구강위생관리의 목적으로 치아우식증 예방이 우선이었다.
3. 학교구강보건 담당자로서의 치아우식증과 치주질환 예방법에 대한 지식이 부정확하였으며, 불소에 대한 지식도 부족하였다.
4. 학교구강보건에의 역할 인식도는 대부분이 긍정적이었으나, 공중구강보건사업에의 적극참여와 불소용액 양치사업의 관리 감독에 대하여는 다소 부정적이었다.
[영문]
Nursing teachers at elementary schools in Pusan were purveyed to determine their sources of information about oral health and their knowledge and attitudes about dental disease and disease prevention. Questionaires were completed by 162 elementary school nursing teachers. The questionaire includes 8 items: demographic characteristics of study population, sources of oral health information, reasons for maintains good oral hygiene, ranking of methods of caries prevention in children, knowledge about fluorides, perceived effectiveness of fluorides for children, knowledge about periodontal disease, and the role of school nursing teachers in promoting oral health.
Major findings are as follows:
1. The most frequently cited sources of information about oral health were college curriculum and newspapers or magazines (each 72.2% and 73.5%).
2. Most respondents had old concepts about the reasons for maintaining good oral hygiene.
3. Elementary school nursing teachers' knowledge about fluorides and preventive methods of caries and periodontal disease was found to be incomplete and sometimes inaccurate.
4. Respondents were likely to agree to accept roles that promote oral health except the participating in public oral health program and the supervising of fluoride mouthrinsing.