(A) study on health knowledge of the 6th grade elementary school students in Seoul
Authors
백선주
Issue Date
1977
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]
설문지의 내용은
1. 학생의 일반적 특성
2. 건강 지식 내용
3. 건강지식의 습득경로와 가족의 건강에 대한 관심을 포함했다.
자료수집은 1976년 9월 27일부터 10월 2일에 걸쳐서 했으며, 연구자가 선정된 학교에 가서 직접 자료수집을 하였다.
연구 결과 분석은 백분율과 χ**2 test를 사용하였다.
연구결과를 요약하면
1. 학생의 일반적 특성
학생의 가족수는 6식구(30.7%), 5식구(26.7%)의 순위였으며 형제순위를 보면 첫째(34.6%), 둘째(25.4%)로 첫째와 둘째가 전체의 60%를 차지하여 학생의 부모가 젊은 층임을 추측할 수 있었다.
단체활동 경험 유무를 보면 52.1%의 학생이 지금까지 전혀 어떠한 단체활동을 해 본적이 없는 것으로 나타났다.
소년잡지 독서정도는 학생중 55.0%가 소년잡지를 정기적으로 또는 가끔 사서 읽는 것으로 나타났다. 건강지식에 대한 흥미를 보면 75.4%의 학생이 건강지식에 대해 흥미와 관심을 가지고 있었다.
2. 가족의 사회적 경제적 배경
부모의 직업분포를 보면 상업(28.8%), 회사원(20.4%), 공무원(12.1%), 교직 및 언론인(8.3%)의 순위를 보였으며, 아버지 교육정도는 고등학교(34.6%), 대학교(33.8%), 대학원(9.7%)로 예상보다 높은 교육수준을 보였으며, 어머니 교육정도는 고등학교(33.1%), 중학교(22.5%), 대학교(18.2%)로 나타났다.
가족의 건강에 대한 관심을 보면 62.0%가 자주 건강에 대해 이야기하는 편으로 일반가정에서 건강에 대한 관심이 많음을 보여준다.
건강지식의 출처를 보면 하교(60%), 대중매체(T.V, 라디오, 신문, 서적)(19.6%), 가족(17.0%)로 위의 결과로 대중매체의 중요성을 인식하게 한다.
3. 주제별 지식정도를 보면
사고예방, 전염병예방, 기생충감염예방, 개인위생에 대한 지식은 많이 가지고 있는 편이었고 정상 신체의 기능과 구조, 응급처치, 영양에 대한 지식은 낮은 편이었다.
특이한 것은 사고예방에 관한 지식은 많았으나 응급처치에 대한 지식이 적음을 알 수 있어서 앞으로 보다 실제적이고 구체적인 응급처치에 대한 지식이 필요함을 보여주었다.
정신건강에 관한 기본적인 개념인 "건강한 신체에 건강한 정신이 깃든다"는 내용에 94.6%의 학생이 긍정적인 반응을 보였다. 이는 국민학생들이 신체건강과 정신건강과의 관계는 구별할 수 없는 상호의존적이며, 상호 밀접한 표리의 관계임을 인식하고 있었다.
결론적으로 국민학교 교과과정내에 더욱 체계적이고 실제적인 건강지식의 내용이 요구되며, 적극적으로 건강교육을 수행할 수 있도록 국가적인 차원에서 관심과 협조가 요구된다.
[영문]
This study purports
1) To find out the degree of health knowledge among the 6th grade elementary school students in city who are undergoing the most active state of perceptual activities.
2) To generate date to guide the health education course in the elementary school.
This study selected 240 students from the elementary schools in Suh-Dae Moon Koo, from September 27th to October 2nd, 1976.
The ratio of male and female is fifty-fifty.
The method used was systematic random sampling.
The statistical analysis of the data was done with percentile and x**2 test.
The questionaire includes;
1. General characteristics of students.
2. Contents of health knowledge.
3. Source of health knowledge.
The finding s can be summarized as follows;
1. General characteristics of the students
Family size ; 6 member family (30.7%)
5 member family (26.7%)
Birth order : 60% of the sample belonged to the first birth
(34.6%) or the second birth(25.4%)
Group activity ; 52.1% of the students have never had experience group activities previously.
Ratio of subscribing to
children's magazines ; 55% of the students indicated that they read children's magazines regularly or intermittently.
Interest in health knowledge ; 75.4% of the students showed interest in health knowledge.
Disease history ; Yes (45.4%), No (51.7%)
Hospitalization history ; Yes (24.2%), No (72.5%)
2. Socio-economic background of the family
Parental occupation ; commerce (28.8%)
a company employee (20.4%)
a public official (12.1%)
the teaching profession and the press (8.3%)
Level of education of father ; high school (34.6%)
college (33.8%)
graduate school (9.7%)
Level of education of mother ; high school (33.1%)
middle school (22.5%)
college (18.2%)
This showed higher lever of education than
that expected.
Family's interst in health 62.0% of the student families have talked about
health proldems frequenlly. This shows a high
level of interest in health.
The source of health knowledge; from school (60%) from mass media (T.V. Newspaper books, etc.)(19.6%) family (17.0%)
3. Level of knowledge on each topic.
The level of knowledge on accident prevention, prevention of cummunicable disease, personal hygiene and parasite prevention, is higher than that on normal body's function and structure, first aid and nutrition.
94.6% of the students responded positively to the basic concept of the mental health, " A sound mind in a sound body", this shows that most students understand that we cannot separate physical health from mental health, and that they are closely related.
Conclusion;
Elementary school curriculum needs to include a more systematic and more practical health education program.
For adequate execution of this policy, strong governmental support and concern is necessary.