246 484

Cited 0 times in

베트남 초등학교 학생 건강검진 제도 현황 및 내실화 방안 고찰: WHO 새로운 건강증진학교 모형 중심

Other Titles
 A study of the current status and improvement ways of the health examination system for primary school students in Viet Nam : Focused on WHO new Health Promoting School model 
Authors
 김미진 
College
 Graduate School of Public Health (보건대학원) 
Department
 Others (기타) 
Degree
석사
Issue Date
2021-08
Abstract
건강과 교육은 본질적으로 연관되어 있으며, 좋은 교육은 건강을 증진하고, 좋은 건강은 교육 목표 달성의 전제 조건이 된다. 학교보건 프로그램은 교육과 건강을 동시에 향상하는 가장 효율적인 국가 전략 중의 하나이다. 따라서 세계보건기구는 아동, 청소년의 건강 위험을 예방하고, 건강에 영향을 미치는 교육, 사회, 경제 그리고 정치 요인의 개선에 교육 분야를 참여시키는 방법으로 학교보건 프로그램을 장려하고 있으며, 2018년 유네스코와 함께 건강증진학교의 새로운 이니셔티브를 출범하였다. 베트남은 2000년 초반 보편적 초등교육을 달성하였고, 이제는 초등교육의 질적 측면과 그 일환인 건강한 학교 환경 구축을 고려할 시기이다. 따라서 본 연구는 세계보건기구에서 제시하는 건강증진학교 모형을 기준으로 현재 베트남 초등학교 학생 건강검진의 법·제도 및 거버넌스를 분석하고, 베트남 초등학교 학생들이 형식적이지 않고 양질의 건강검진을 받을 수 있도록 학생 건강검진 내실화 방안을 고찰하였다. 베트남 아동법, 교육법, 학교보건서비스 시행규칙 및 타인호아성 지역정부 설문을 통해 현황을 분석하였다. 현지 설문 결과 교육청, 보건청, 마을 보건소, 현 보건소의 관계자 모두 베트남 초등학교 학생 건강검진의 필요성을 공감하고 있었다. 하지만 세계보건기구의 건강증진학교 모형에 대한 인식도는 낮은 상황이었다. 특히 교육청 초등학교 담당 부서는 들어본 적이 없다고 답하여, 초등학교 학생 건강검진뿐만 아니라 학교에서의 학생 건강권 실현을 위해 거버넌스의 인식 증진이 필요함을 확인하였다. 또한, 초등학교 학생 건강검진은 시행규칙에서 규정하고 있지만, 법적 구속력이 강하지 않으며, 건강검진기록 관리 조항이 포함되지 않아 내용 보완이 필요하였다. 따라서 베트남 초등학교 학생 건강검진 내실화 방안을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 법적 구속력 강화 및 내용 보완, 둘째, 정부 부처 간 협력 강조, 셋째, 학생 건강검진 기록 관리 강화 및 전산화이다. 본 연구에서 도출한 베트남 초등학교 학생 건강검진 내실화 방안이 적용된다면, 베트남 초등학생들의 건강권 보장 및 학생 건강검진의 효과로 학생 스스로 건강관리를 하고 건강습관 형성이 가능하다는 의의가 있다. 또한, 정부는 학생 건강증진계획 수립과 효율적인 학생 건강증진 사업 수행에 필요한 양질의 학생 건강검진결과를 확보할 수 있다. 한국의 베트남 보건 분야 개발 협력 사업 측면에서는 보건 ODA 사업 구성 시, 설문에 참여한 현지 지역 정부 관계자들이 건강검진기록 활용에서 가장 필요한 요소로 응답하였던 건강검진기록의 전산화를 반영한다면, 파리선언의 5대 원칙 중 하나인 협력대상국과 공여국의 원조일치성을 확보할 수 있을 것으로 기대된다.

Background: Health and education are intrinsically linked. Good education promotes better health and good health is a precondition for reaching education goals. School health program can be one of the most cost-effective national strategies to simultaneously improve health and education. Therefore, WHO promotes school health programs as a strategic means to prevent important health risks among youth and to engage the education sector in efforts to change the educational, social, economic and political conditions that affect risk. In 2018, WHO and UNESCO launched a new initiative “Making Every School a Health Promoting School” through the development and promotion of Global Standards for Health Promoting Schools. Vietnam achieved universal primary education in the early 2000s, and now is the time to consider the qualitative aspect of primary education and the establishment of a healthy school environment. Purpose: The purpose of this study is that advance ways to strengthen school-based high quality health examination for primary school students in Viet Nam. Methods: 1) Institutional approach in comparative politics in legal system and governance between Viet Nam and Korea based on WHO/UNESCO’s new health promoting school. 2) Survey Thanh Hoa provincial governance such as DoET, DoH, Commune Clinic and District Health Center. Results: As a result of the local survey, all of participants agreed on the need for school-based health examination for students. However, the awareness of the health promoting school is low, and in particular, officials who are from the department of primary school at DoET answered they never heard of it. So that it is necessary to raise awareness of governance not only for primary school students' health examination, but also for realization of the students' health right at school. In addition, there is also legal system, but it is less legal binding power and has no article for managing student health records. As a consequence, this study analyzed the considered ways to strengthen school-based high quality health examination for primary school students as follows. First, strengthening legal binding force and compensating contents. Second, emphasizing inter-sectoral government coordination. Third, strengthening student health records management and turn to be e-based records. Conclusions: This study, therefore, provide a stepping stone that primary school students could be guaranteed their health right and manage their own health by themselves and making healthy habits by the effects of student health examination. In addition, the government could make student health promotion plans and effective student health promotion programs using high quality student health records. Additionally, in Korea health ODA sector, when building projects, if reflects the local needs of turning to be e-based health records, which the survey participants from local government selected as the most necessary factor in using student health record, it is expected to meet “Alignment”, one of the principles of the Paris declaration.
Files in This Item:
TA03102.pdf Download
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/185626
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links