Depressed mood experienced by domestic workers based on emergency call
Authors
김연희
College
Graduate School of Public Health (보건대학원)
Department
Graduate School of Public Health (보건대학원)
Degree
석사
Issue Date
2021-02
Abstract
돌발적 업무 복귀란 업무에 복귀하라고 돌발적으로 요구받는 특별한 상황을 의미한다. 의사인 경우 응급 환자 발생에 따른 호출, 업무 자체가 응급요원 또는 5분 대기조와 같은 경우, 동료가 결근한 경우, 갑작스럽게 일이 폭주하는 경우 등 다양한 상황에서 발생한다. 본 연구는 국내 임금근로자의 돌발적 업무 복귀 경험 빈도와 우울감의 관련성을 파악하는 데에 그 목적이 있다. 제5차 근로환경조사 자료를 이용하여 근무기간이 1년 이상이고 65세 미만인 임금근로자 23,375명을 연구대상으로 하였다. 연구대상자의 인구사회학적 특성을 확인하기 위해 빈도분석을 실시하였으며 돌발적 업무 복귀와 인구사회학적 특성과의 관련성을 알아보기 위해 카이제곱 검정을 실시하였다. 돌발적 업무 복귀 경험 여부 및 빈도와 우울감의 관계를 알아보기 위해 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 돌발적 업무 복귀 여부와 우울감과의 관련성을 살펴보면, 돌발적 업무 복귀를 하는 경우 우울감이 유의하게 높았으며(OR, 1.59; 95% CI, 1.32-1.93), 돌발적 업무 복귀 빈도가 높을수록 우울감도 유의하게 높았다(OR, 2.10; 95% CI, 1.51-2.92). 이러한 경향은 개인적 특성과 직업적 특성을 통제한 후에도 변화가 없었다. 따라서 돌발 업무 복귀 빈도와 관련된 정신건강문제를 줄이기 위한 논의와 예측 가능한 대기근무 편성, 상응하는 보상 및 휴식 여건 조성 등 더 나은 대기근무 환경을 마련하여 대기근무 근로자들의 안녕을 도모해야 한다.
Emergency call means a special situation in which one is suddenly asked to return to work. It occurs in a variety of situations, such as calling in response to the occurrence of emergency patients, the work itself is the same as emergency personnel or flying squad, the absence of colleagues, and suddenly having a lot of work to do. The purpose of this study is to identify the relationship between the domestic wage earners' experience of emergency call and their depression. Using the data of the 5th Korean Working Conditions Survey(KWCS), 23,375 wage workers with a working period of more than 1 year and under 65 years of age were the subjects of the study. A frequency analysis was performed to confirm the demographic characteristics of the subjects, and a chi-square test was performed to find out the relationship between emergency call and the demographic characteristics. A logistic regression analysis was performed to find out the relationship between emergency call and depressed mood. When it comes to the corelationship between emergency call and depression, there was a significant corelationship between emergency call and depression. An emergency call made workers depressed and the more they return to work the more the became depressed. This trend remained unchanged even after controlling personal and professional characteristics. Therefore, it is necessary to promote the well-being of emergency call workers by establishing a better working environment for emergency call, such as discussions to reduce mental health problems related to the frequency of emergency call, predictable emergency call arrangements, corresponding compensation and creation of rest conditions.