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Effectiveness of school-based oral health education for children and adolescents in low and middle income countries : systematic review and situation analysis of Ghana

Other Titles
 개발도상국 아동 및 청소년 대상 학교기반 구강보건교육의 효과성 : 체계적 문헌고찰 및 가나 사례 상황분석 
Authors
 김시우 
College
 College of Medicine (의과대학) 
Department
 Department of Medical Law and Ethics 
Degree
박사
Issue Date
2020
Abstract
구강 건강은 저작 활동, 발음, 심미적 역할 및 정신적 안녕 등의 역할을 수행하며 전신 건강과 밀접한 관련성을 가진다. 전 세계적으로 구강 질환의 부담은 매우 높은 수준이지만 의료서비스 접근성은 여전한 문제로 남아있다. 생활양식의 변화와 서양화된 식습관으로 특히 개발도상국에서 치아우식증 발생이 증가하는 추세이다. 초기 구강 질환은 예방과 회복이 가능하기 때문에 아동과 청소년 인구집단에 대한 구강질환 예방 활동이 개발도상국에서 구강건강증진을 달성하기 위한 중요한 요소이다. 구강보건교육의 효과를 검증하기 위해 몇 건의 문헌고찰이 수행되었으나, 학교기반 구강보건교육에 대한 자료가 부족할 뿐만 아니라 문헌고찰 별로 다양한 결론이 제시되고 있다. 개발도상국의 구강 문제와 상대적으로 적은 연구의 비중을 고려하면, 개발도상국 학교기반 구강보건교육의 효과에 대한 검토가 시의 적절한 것으로 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 기존에 발표된 연구를 통한 체계적 문헌고찰과 가나 사례 상황분석을 통해 개발도상국 아동 및 청소년 대상 학교기반 구강보건교육의 효과를 구강보건지식, 행위, 구강위생, 치은 건강과 치아우식증의 측면에서 검증하는데 있다. 1995년부터 2019년까지 게재된 연구 중에서 개발도상국 아동 및 청소년 대상 학교기반 구강보건교육을 제공하고, 구강보건지식, 행위, 구강위생, 치은 및 치아우식증을 결과 변수로 측정한 연구를 선정하였다. 선정한 연구의 질적 평가에는 ‘Risk of Bias (RoB)’와 ‘Risk of Bias Assessment for Non-randomized Studies (RoBANS)’를 이용하였다. 문헌 검색의 첫 번째 과정에서 확인된 총 858 건의 연구 중에서 41 건의 본문을 검토하였고, 20 건이 체계적 문헌고찰에 포함되었다. 선정된 20 건의 연구 중에서 적합한 연구를 메타분석에 사용하였다. 분석결과, 구강위생과 치은 건강에 대한 효과크기가 상당한 것으로 나타났으나, 치아우식증에 대한 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 대부분의 연구는 초등학생을 대상으로 하였고, 강의법과 시범실습이 교육의 주된 방법으로 사용되었다. 교육 자료는 내용의 구성방법과 해당 자료에 대한 친숙도에 따라 선정할 수 있다. 구강보건전문가 뿐만 아니라 선생님과 또래집단 역시 교육자로 활용이 가능하다. 장기적 효과를 위해 반복 및 강화 교육이 중요하며, 학교기반 구강보건교육은 국가별 상황과 필요에 따라 지속 가능한 형태로 조직되고 실행되어야 한다. 가나의 아동 및 청소년 집단에서 부족한 구강보건지식과 자가 구강위생관리로 인한 불량한 구강위생과 높은 치은염이 도드라지게 나타나고 있다. 따라서 가나 상황에 적합한 학교기반 구강보건교육에 대한 요구도 파악과 실행 방안을 고안하는 것이 시급한 문제이다. 구강보건교육을 계획하는데 중요한 정부 차원의 구강보건현황 자료를 통해 정확한 요구도를 파악하고 교육내용을 선정해야 한다. 또한 보건교육의 핵심 요소인 보건의료, 교육방법, 발달과정, 그리고 사회정치적 문제를 고려한 보건과 교육 부문 간의 협력이 필요하다. Oral health is integral to general health and essential to the capacity in biting, chewing, smiling, speaking, and psychosocial well-being. The global burden of oral diseases is high, but access to oral health care is still a problem. Changes in lifestyle and westernized diets have resulted in higher levels of dental caries, especially in low and middle income countries. The prevention of oral diseases in the child and adolescent population is the key as it can be prevented and potentially reversed at its early stages. Several reviews have attempted to investigate the effectiveness of oral health education. However, the conclusion varies from one author to another, and there are insufficient reviews regarding school-based oral health education. Considering the context and lack of research available in low and middle income countries, it is timely to review the effectiveness of school-based oral health education in low and middle income countries. The objective of this study is to provide evidence on the effectiveness of school-based oral health education on oral health knowledge, behavior, oral hygiene, gingival health, and dental caries in low and middle income countries through a systematic review of the published literature and situation analysis of Ghana. Studies which provided school-based oral health education to the children and adolescents in low and middle income countries were included. Eligible studies were those which had outcomes as oral health knowledge, behavior, oral hygiene, gingival health, and caries index, and which had been published from 1995 to 2019 in English. The risk of bias was assessed using Risk of Bias (RoB) and Risk of Bias Assessment for Non-randomized Studies (RoBANS) tools. A total of 858 studies were initially found, from which 41 full-texts were evaluated and 20 included in the systematic review. From the 20 studies, eligible studies were identified for meta-analysis. The effect size showed that the change in oral hygiene and gingival health were significant. However, the impact on dental caries was not significant. The majority of the studies target primary schoolchildren. Traditional lecturing and demonstration are the common forms of education. In selecting the materials, message framing as well as their familiarity should be considered. Not only the dental professionals, but teacher and peer could be effective educators. As repetition and reinforcement of the program are critical in maintaining the long-term effect, school-based oral health education should be organized and implemented based on the country context and ensure sustainability. Having high prevalence of gingivitis and calculus, lack of oral health knowledge and self-oral health care, Ghana calls for the school-based oral health education that fits into the country context. School-based oral health education towards the schoolchildren in the lower grades will help enhance oral health knowledge and behavior at their early life course. The oral health messages could be incorporated into personal sanitation program to provide comprehensive personal hygiene program to the children and adolescents. Baseline oral health data needs to be collected at the national level to plan appropriate oral health education. In organizing health education, medical, educational, developmental and socio-political components should get together to ensure health and education work in collaboration and promote oral health.
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1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/181151
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