1099 2213

Cited 0 times in

회장루 복원술을 받은 직장암 환자의 증상관리를 위한 교육 자료 개발

DC Field Value Language
dc.contributor.author황지예-
dc.date.accessioned2019-01-02T16:42:15Z-
dc.date.available2019-01-02T16:42:15Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/166303-
dc.description간호대학원-
dc.description.abstract직장암으로 수술을 받은 환자의 80% 정도에서 잦은 배변, 긴박감, 변실금 등의 배변습관의 변화가 나타나는 저위 전방절제 증후군을 경험하는데 저위 전방절제 증후군은 수술 전 후의 방사선 치료, 문합부의 위치, 일시적 장루 조성 여부에 따라 증상에 차이를 보인다. 회장루 복원술을 받은 환자는 저위 전방절제 증후군의 정도가 더 심한 것으로 알려져 있다. 이에 본 연구는 회장루 복원술을 받은 직장암 환자가 경험하는 저위 전방절제 증후군 회장루 복원술을 받은 직장암 환자의 교육 요구를 파악하고 이를 바탕으로 저위 전방절제 증후군 관리와 관련된 정보를 제공하는 교육 자료를 개발하기 위한 방법론적 연구이다. 본 연구의 수행 절차는 1단계에서 회장루 복원술을 받은 환자의 교육 요구를 조사하고, 2단계에서 최종 교육 자료를 개발 후 3단계에서 최종 교육 자료의 이해도 및 실행도를 평가 하였으며 구체적 수행절차는 다음과 같다. 1.문헌고찰을 통해 교육 내용 주제를 추출하였으며, 이를 바탕으로 교육 요구 설문지를 이용하여 Y대학 병원에서 회장루 복원술을 받은 직장암 환자를 대상으로 설문과 면담을 시행하였다. 4점 만점에 3점 이상인 교육 요구 항목은 ‘직장의 기능’,‘회장루 복원술’,‘저위 전방절제 증후군’,‘배변습관의 변화’‘항문 통증의 관리’,‘골반저 근육운동’,‘식이 관리’의 7개 항목이며 이 항목에 대한 6명의 전문가 타당도 CVI의 평균은 0.94였고, 각 항목별 CVI는 0.83-1.00으로 모든 항목에서 전문가 합의를 이뤘다. 2. 선정된 교육 항목에 대해 문헌 및 웹사이트를 토대로 예비 교육 자료를 작성 후 전문가 10명에게 내용 타당도를 평가받았다. 평가된 내용 타당도의 평균 CVI는 0.90점, 각 항목별 CVI는 0.80-1.00으로 모든 항목에서 전문가 합의를 이뤘다. 전문가 의견을 수렴하여 내용을 수정 보완하였고, 수정 및 보완한 예비 교육 자료는 환자 5명에게 내용 이해도를 평가 받았으며 4점 만점에 평균 3.69점을 얻었다. 또한 글씨 크기를 더 크게 하거나 중요한 내용에 밑줄이 있었으면 좋겠다는 의견을 수렴하여 수정 및 보완한 최종 교육 자료를 개발하였다. 3. 개발된 최종 교육 자료를 2018년 6월 4일부터 27일까지 서울 소재 Y대학병원에서 회장루 복원술을 받은 직장암 환자 17명에게 제공한 후 PEMAT-P를 이용하여 이해도 및 실행도에 대한 평가를 받았고 이해도 99.07%, 실행도 91.43%로 높게 평가되었다. 회장루 복원술을 받은 직장암 환자가 경험하는 저위 전방절제 증후군을 관리하기 위해 개발된 본 교육 자료는 환자의 요구도를 반영한 실용적이고 효과적인 자료이며, 교육 자료의 내용에 대해 전문가 타당도를 거친 검증된 교육 자료이다. 개발된 교육 자료는 회장루 복원술을 받고 경험하는 저위 전방절제 증후군에 대한 정보 및 관리방법이 포함되어 있어 대상자가 효과적인 자가 관리를 통해 증상 완화를 기대할 수 있으며 나아가 삶의 질을 향상시킬 수 있을 것으로 사료 된다. 핵심 되는 말: 직장암, 회장루 복원술, 저위 전방절제 증후군, 증상 관리 Background : Low anterior resection using sphincter shaving surgery is the standard technique for rectal cancer. Approximately 80% of patients who had low anterior resection experience low anterior resection syndrome, which changes defecation-related functions including high frequency of defecation, urgency, and incontinence. LARS differs according to pre- and post-operative radiotherapy, location of anastomosis, and presence of temporary ileostomy formation. Patients who underwent ileostomy repair are known to have severe LARS. LARS is a factor that considerably affects quality of life in patients who have undergone ileostomy repair, and there is a need to develop educational materials for their symptom management. Purpose: This study aimed to identify the educational needs of patients with rectal cancer who underwent ileostomy repair and experience LARS, develop educational materials for symptom management of LARS based on the findings, and evaluate the degree of understanding and performance of the developed educational materials. Methods: This study was carried out in three stages. To develop educational materials for patients who underwent ileostomy repair for rectal cancer in stage 1, patients' educational needs and education items were identified by literature reviewed interview with patients. In stage 2, preliminary educational materials were developed and the content validating index(CVI) were obtained from experts. The final education contents were determined after modifying based on evaluation from the expert and patient groups. In stage 3, the degree of understandability and actionability of the educational materials in a leaflet formet was evaluated using the (Patient Education Materials Assessment Tool for Printable Materials) from patients(n=17). Results: Educational needs in seven categories from literature reviewed interview were validated by six experts; the CVI of each item was 0.80 or higher. Preliminary educational materials were prepared for the selected education items, and 10 experts. Evaluated the contents, which yielded CVI of 0.80 or higher, for all items. In addition, five patients evaluated understanding of contents with the score of 3.69 out of 4 points. The final educational materials were developed by revising and supplementing the contents based on the opinions of experts and patients. The degree of understandability and actionability of the developed final education materials were highly evaluated at 99.07% and 91.43%, respectively. Conclusion: These educational materials, developed to manage LARS symptoms experienced by rectal cancer patients who underwent ileostomy repair, demonstrated being easy to understanded. As the developed educational materials include information about LARS and symptom management strategies, they are considered to contribute to symptom relief through effective self-management and ultimately improvement of quality of life. Key words: rectal cancer, ileostomy repair, low anterior resection syndrome, symptom management-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title회장루 복원술을 받은 직장암 환자의 증상관리를 위한 교육 자료 개발-
dc.title.alternativeDevelopment of educational materials for symptom management of rectal cancer patients who underwent ileostomy repair-
dc.typeThesis-
dc.description.degree석사-
dc.contributor.alternativeNameHwang, Ji Ye-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.