11 815

Cited 0 times in

약물요법에 관한 교육이 암 환자의 지식과 불안에 미치는 영향에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author권연숙-
dc.date.accessioned2015-12-24T10:52:32Z-
dc.date.available2015-12-24T10:52:32Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/138012-
dc.description간호학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 암은 현대의학의 완전히 해결하지 못한 질환중 하나이며 암환자가 날로 증가하고 있는 상태에 있다. 암치료법중 약물요법은 암을 완치시킬뿐 아니라 생명연장과 증세완화의 효과가 있어 많은 암환자들이 약물요법을 받고 있다. 그러나 약물요법후에 많은 부작용인 오심, 구토, 구내염, 탈모증, 전신쇠약, 격심한 정서적 변화, 불편감, 불안을 경험하게 된다. 이에 본 연구에서는 약물요법을 받는 암환자을 위해 제작된 구조화된 교육자료를 이용하여 교육을 주기전·후의 지식정도와 불안 정도를 조사하여 환자교육자료의 효과를 측정하고 정보제공이 지식습득과 불안 감소에 영향을 주었는지 규명해 보기 위해 시도된 유사실험 연구이다. 연구방법은 1988년 4월 8일부터 5월 8일 사이어 Y대 부속병원에 약물요법을 받기위해 입원한 암환자를 대상으로 본인이 암이라는 진단명을 알고 있는 환자중 실험군 30명, 대조군 30명을 택하였다. 지식측정도구로는 교육자료를 토대로 연구자가 개발한 20개 문항 으로 진위를 가리는 문제로 구성하여 사용하였다. 불안측정 도구로는 Spielberger 의 State-Trait Anxiety Inventory(STAI)를 사용하여 측정하였다. 자료수집 방법은 입원시 기질불안과 지식을 측정하였고 퇴원시 상태불안과 지식을 측정하였다. 수집된 자료의 분석에서 일반적 특성은 실수, 백분율, 평균을 구한 다음 일반적 특성, 사전지식 정도, 입원시 기질불안 정도에 대한 두 집단간의 동질성을 X**2 -test와 t-test로 검정하여 두집단간의 유의한 차이가 없음을 확인한 후 최종적으로 가설검정을 위해 t- test, Pearson Correlation Coefficient를 이용해서 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 제1가설 "약물요법에 관한 교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 교육후에 약물요법에 관한 지식정도가 높을 것이다"는 지지되었다 (t=2.41, p<.05). 2. 제2가설 "약물요법에 관한 교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 퇴원시의 불안정도가 낮을 것이다."는 기각되었다 (t=-1.02, p>.05). 3. 제3가설 "약물요법에 관한 지식정도와 상태불안정도와는 역상관 관계일 것이다"는 기각되었다 (r =.0033, p>.05). 위의 결과를 통해 약물요법에 관한 간호교육을 주었을때 지식습득효과는 얻었지만 불안정도는 감소되지 않은 것으로 나타나 암환자에서는 정보제공후 불안감소효과를 규명하지 못하였다. 따라서 암으로의 연구에서는 불안을 감소시킬 수는 변수를 조사해 보아야하고 암환자에게 있어서 어떠한 간호정보제공이 상태불안을 감소시키는지에 관한 연구를 다시 해보아야 할 것이다. [영문] To day cancer is one of the diseases that science has not yet been able to solve compete1y further it is one of the diseases that is on the increase. Chemotherapy is frequently used for cancer patients as a treatment aimed at curing the disease, to relieve symptoms and to prolong the patient's life. But the patient receiving chemotherapy suffers from a variety of side effects, including nausea, vomiting, stomatitis, alopecia, general Weakness, discomfort, emotional, unstability and anxiety. There is also the discomfort of many laboratory tests. This study was done to measure the differences in knowledge level before and after educational information, regarding all aspects of chemotherapy was given, and further to measure the effect of this information on alliviating anxiety in the cancer patient who is receiving chemotherapy. The study is quasi - experimental. the subjects were patients admitted for chemotherapy, selected by convenience from Y .hospital. The subjects were divided into two groups, an experimental group of 30 patients who were admitted from April 8-18, 1988 and a control group 30 patients who were admitted from April 19 to May 8, 1988. A study tool to measure knowledge used in the pre and post lests, was developed by the researcher on the basis of a literature review. It contained 20 items and was a true or false test. Anxiety was measured using Spielberger's State Trait Anxiety Inventory. The first data collection was done at the time of the patient's admission to the hospital and the 2nd at the time of the Patients discharge. Information about chemotherapy was given to the experimental group using a pamphlet developed or the researcher: questions and clarification were provided as necessary. Data Analysis was done using frequency, percentiles, means, the x²-test, and the t- test. The homogeneity of the two group was examined using the X²-test and the t - test, and no significant difference between the two groups wart found. three hypothesis were made on the basis of a literature review which indicated a relationship between knowledge level and anxiety. The result of this study was summarized as fellows: 1. The first hypothesis “7he Level of knowledge of the experimental group will be higher than the Control group,” was accepted. (t = 2.41, p 〈.05) 2. The 2nd hypothesis “The level of anxiety of the experimental group will be lower than the control group at the time of discharge,” was rejected. (t = -1.02, p> .05) 3. The 3rd hypothesis “The correlation between the knowledge level of chemotherapy and the level of state anxiety will be negative,” was rejected. (r =.0033, p 〉 .05) From this study it can be concluded that information about chemotherapy increases the patients knowledge but does not relieve anxiety. Further study is needed to determine factors which reduce the patient's anxiety.-
dc.description.statementOfResponsibilityrestriction-
dc.publisher연세대학교 교육대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title약물요법에 관한 교육이 암 환자의 지식과 불안에 미치는 영향에 관한 연구-
dc.title.alternative(A) study on the effect of information on knowledge level and anxiety in cancer patients receiving chemotherapy-
dc.typeThesis-
dc.identifier.urlhttps://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000006337-
dc.contributor.alternativeNameKwon, Yoon Sook-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.