472 558

Cited 0 times in

부모의 음주정도와 고등학생 자녀의 극복력 관계

DC Field Value Language
dc.contributor.author권종선-
dc.date.accessioned2015-12-24T10:48:25Z-
dc.date.available2015-12-24T10:48:25Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137955-
dc.description간호학교육전공/석사-
dc.description.abstract[한글] 본 연구는 문제음주 부모를 둔 고등학생 자녀들이 그들의 정상적 발달과업 수행과 자아정체성 확립에 도움을 주는 극복력을 파악하고자 부모의 음주정도에 따른 고등학생 자녀의 극복력 수준을 파악하고, 관련요인을 알아보고자 시도되었다. 연구대상자는 경기도 일개 도시지역의 인문계 고등학교 1개교와 실업계 고등학교 1개교에 재학 중인 1, 2학년 남?녀 학생 600명을 편의 추출하였다. 연구도구는 부모의 음주정도를 측정하기 위하여 한국어판 알코올 중독자 자녀 선별검사(CAST-K, 김미례, 장환일, 김경빈, 1995)를 사용하였으며, 고등학생 자녀의 극복력을 측정하기 위해서는 김동희(2003)의 도구를 이현화(2003)가 수정하여 사용한 도구를 사용하였으며, 고등학생 자녀들의 극복력 관련변수들을 측정하기 위해 가족적응력 및 결속력 평가 척도(FACESⅢ, 안양희, 1988), 사회적지지 척도(양국선, 2001), 자존감 척도(이현화, 2003)를 사용하여 질문지를 구성하였다. 자료 수집 기간은 2003년 9월 20일부터 10월 10일까지 이었으며, 자료 수집은 대상자에게 자가 보고식 질문지를 작성토록 하여 회수하였으며, 회수한 자료 중 미작성 자료를 제외한 546부가 결과 분석을 위한 자료로 사용되었다. 결과분석은 통계 프로그램인 SPSS WIN 11.0을 이용하여 기술통계, t-test, 분산분석, 상관분석, 다중회귀분석방법으로 하였다. 연구결과를 보면 부모의 음주정도에 따른 자녀수는 일반가정 자녀 408명(74.7%), 과음주가정 자녀 84명(15.4%), 문제음주가정 자녀 54명(9.9%)으로 나타났다. 부모의 음주정도에 따른 극복력 수준을 보면 문제음주가정 자녀(86.18±14.90)가 일반가정 자녀(89.52±13.42), 과음주가정 자녀(87.60±14.90)보다 극복력 점수가 낮았으나 통계적으로는 유의하지 않았다(p=.144). 또한 과음주가정 자녀의 자존감은 일반가정 자녀보다 유의하게 낮았으며(p=.008), 가족적응력과 결속력은 문제음주가정 자녀가 일반가정 자녀보다 유의하게 낮았고(p=.005), 사회적 지지는 통계적으로 유의하지 않았다. 극복력 관련요인을 보면 일반가정 자녀들은 학교생활외의 활동유무, 학교성적, 존경하는 교사수, 부모의 학력, 가족적응력과 결속력, 사회적지지, 자존감의 변수들이며, 과음주가정 자녀들은 성별, 흥미와 관심분야의 유무, 학교성적, 가족적응력과 결속력, 사회적지지, 자존감의 변수들이며, 문제음주가정 자녀들은 흥미와 관심분야의 유무, 가족적응력과 결속력, 사회적지지, 자존감의 변수들로 나타났다. 자존감은 세 집단에서 모두 극복력 설명요인으로 나타났다. 본 연구 결과 문제음주 부모를 둔 고등학생 자녀의 극복력 향상을 위한 중재로는 자립심과 책임감을 기르고, 장래에 대한 계획성을 길러주고, 자존감을 향상시킬 수 있는 교육과정 개발, 적용 및 학생들의 흥미와 관심분야에 맞는 교육 프로그램 개발 및 적용이 필요하며, 이를 위한 꾸준한 연구와 교육과정 개선이 요구되어진다. [영문]This thesis is designed to help high school students who are suffering from their parents'' alcoholic behaviors by providing proper information of the relationship between the parents'' alcoholic problem level and students'' performance of developmental tasks and self-identity. The fundamental purposes of this theses are to identify the resilience level of high school students by the level of alcoholic problem of their parents, and to find out main factors of the relationship. To measure the level of alcoholic problems of parents, the Korean version of the Children of Alcoholics Screening Test(CAST-K) was employed. To measure the resilience ability of high school students, Kim''s instrument(2003) revised by Lee(2003) was adopted. And in order to identify related factors of resilience of high school students, questionnaire survey was conducted based on Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale(FACES Ⅲ, Ahn, 1988), Social Support Scale(Yang, 2001), and Self-Esteem Scale(Lee, 2003). For empirical test, data were collected from 600 first and second-year high school students who enroll in an academic high school and an vocational high school of one city in Gyeonggi Province from September 20, 2003 through October 10, 2003. The survey forms were distributed to students and ask to fill out the self-administered questionnaires after explaining the purpose of this study. There were 546 valid responses out of 600 answer sheets. SPSS(WIN 11.0 version) was utilized for analyses, such as descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation, and multiple regression. The major findings of this study are follows. First, out of the total students investigated, students of non-drinking parents are 408(74.7%), students of heavy drinking parents are 84(15.4%), and students of problem-drinking parents are 54(9.9%). The level of resilience by level of parents'' alcoholic problems shows that the resilience level of students of problem-drinking parents(86.18¡3/414.90) seems lower than that of non-drinking(89.52¡3/413.42) or heavy drinking parents(87.60¡3/414.90). However, the difference is not statistically significant(p=0.144). Among the related factors, the self-esteem of students of heavy drinking parents is lower than that of non-drinking parents significantly, and family adaptability & cohesion of children of problem-drinking parents is lower than those of non-drinking parents significantly. The social support is found out to be an non-significant factor. The related factors to resilience of students of non-drinking parents are the participation of after-school activities, school record, the number of teachers they respect, education level of parents, family adaptability and cohesion, social support, and self-esteem. The related factors to resilience of students of heavy drinking parents are gender, the participation of the after-school activities, school record, family adaptability and cohesion, social support, and self-esteem. The related factors to resilience of students of problem-drinking parents are the participation of after-school activities, family adaptability and cohesion, social support, and self-esteem. Therefore, the self-esteem is a predictive factor of resilience in all of three groups. These findings suggest some important implications. First, it is necessary to design curriculum which leads to teach the students to be independent, to have a sense of duty, to make well-planned preparations for their future, and to have a better self-esteem in order to improve their ability of resilience. Second, educational programs should be tailored to their interests and needs. Finally, steady research efforts should be dedicated to improve school curricula for the students.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 교육대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title부모의 음주정도와 고등학생 자녀의 극복력 관계-
dc.title.alternative(The) effect of parents' problem-drinking on children's resilience-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameKwon, Jong Sun-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.