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금연 공익광고의 효과에 관한 연구

Other Titles
 The analytical study on the effect of TV anti-smoking PSA (Public Service Announcement) : 수용자 특성과 선호 메시지 유형에 따른 금연 태도 및 행태를 중심으로 
Authors
 유혜선 
Issue Date
2003
Description
보건학과/박사
Abstract
[한글]



본 연구는 수용자특성과 선호하는 메시지유형에 따른 금연행태와 태도를 중심으로 TV 금연 공익광고의 효과분석을 위해서 시행되었다.

연구대상은 제주도를 제외한 전국 15개 특별시, 광역시를 대상으로 130개 지점에서 13세 이상 59세 이하 인구 중 1000명을 추출해 전문조사기관인 Gallup 에 의뢰하여 면접 조사하였으며, 인구통계학적 특성과 흡연여부/흡연수준, 자아 존중감, 인지욕구, 흡연, 음주문제의 위험에 대한 감수성, 흡연문제와 나와의 관련성, 흡연 문제의 통제성을 나타내는 사회심리학적특성에 따른 금연 공익광고 메시지유형별 선호도를 알아보고, 금연행태변화 (금연시도 행태변화, 금연 캠페인이 금연 인식에 미친 영향과 금연 시도 및 유지에 미친 영향, 금연권유 행태변화, 금연 시도 횟수)와는 어떤 관련성이 있는지를 조사하였다. 그 결과는 다음과 같다.

첫째, 연구대상자의 인구 통계학적 특성과 흡연여부/수준에 따른 메시지유형별 선호도는 이성ㆍ긍정적 메시지의 선호도가 가장 높았고, 감성ㆍ부정적메시지의 선호도가 가장 낮았다. 이성적 메시지가 감정적 메시지보다 선호도가 높았다. 이성적 메시지와 감성적 메시지내 에서 비교한 결과는 긍정적 메시지가 부정적 메시지보다 점수가 높았으며, 긍정적 메시지와 부정적 메시지 내에서 살펴본 결과 이성적 메시지 점수가 감성적 메시지 점수보다 높았다.

둘째, 메시지유형을 통제한 상태에서 자아존중감, 인지욕구, 흡연통제성에 따른 메시지 선호도에는 차이가 없었으며, 흡연관련성과 위험감수성에 따른 메시지 선호도에는 통계적으로 유의한 차이가 있었다

셋째, 연구대상자 인구통계학적 특성과 흡연여부

흡연수준에 따른 금연행태변화를 보면 관심도가 높을수록 ,여성에서, 비흡연자에게서 금연시도행태점수가 높았다 (비흡연자에게서 금연시도행태문항은 흡연자들이 금연을 시도한 적이 있을 것이다, 흡연자들이 금연을 해야겠다고 생각한 적이 있을 것이다).

넷째, 연구대상자의 사회심리학적 특성에 따른 금연행태변화를 보면 흡연관련성과, 흡연 통제성이 높을수록 .금연시도행태점수가 높았다.

다섯째, 인지도와 관심도와 연구대상자의 인구통계학적 특성과 흡연여부/흡연수준 을 통제하고 금연행태변화를 보면 자아존중감과 흡연관련성이 낮은 군에 비해 높은 군이 점수가 유의하게 높았다. 위험 감수성에서는 군간의 차이가 없었고, 인지욕구는 중간인 군이 낮은 군에 비해, 흡연 통제성은 높을수록 통계적으로 유의하게 금연시도행태 점수가 높았다.



이러한 결과들을 종합할 때, 앞으로의 금연 공익광고는 자아존중감을 높여 줄수 있는 이성ㆍ긍정적 메시지유형으로, 저 연령대와 흡연자, 그리고 흡연 문제가 자신에게 피해를 주고 관련이 높다고 생각하는 집단에게 목표를 설정해, 흡연문제에 대해 통제가능하고, 실천 가능하다고 인지 할 수 있는 메시지의 개발에 대한 세밀한 연구가 필요할 것으로 판단된다.

[영문]

This study was conducted to analyze the effectiveness of TV Anti-smoking Advertisement in relation to the character of audience and type of advertisement''s message. The character of audience is classified by the degree of self-respectiveness, willing of recognition, control power over smoking relation and reception of smoking.

The main purpose of this study is analyzing the relation of the character of audience and type of advertisement''s message

The subject of this study was 1000 resident aged from 13 to 59 year old, living in 15 city(except Che-ju island), Korea. The Survey was performed by special survey company Gallup. Survey was conducted person to person interviews by trained researcher.

This study examined the relation between audience''s character and smoking quantity and preference of TV Anti-smoking Advertisement by type of message. The audience''s character was classified by psychology The main findings are as follows.

1. The audience prefer logical and affirmative message to sensitive and negative message.

2. There were no difference of preference between self-respect, willing of recognition, control power over smoking and appealing type of message. But there were meaningful difference of preference between smoking relation, reception of smoking and appealing type of message.

3. It was found that if the audience take more interest in advertisement, women and non-smoker try to quit smoking more strongly.

4. Also it was found that if the audience have strong relation to smoking and control power over smoking, they try to quit smoking more strongly.

5. The effectiveness of Advertisement were higher to the audience who have high lever of self-respectiveness and smoking relations. And there were no special difference between the degree of danger reception and effectiveness.

In conclusion, it was found through this study that the logical and affirmative message type is effective. The low-age and the audience who think the smoking problem is closely relate to themselves is more effective transmit message, ,the smoking can be controled is effective target of advertisement.

The T.V advertise is the most powerful and effective means to advice people to quit smoke. The other side it is expensive means. The more scientific researches are needed to make best use of TV anti-smoking Advertisement.
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1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137926
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