319 640

Cited 0 times in

말-언어 과제와 인지 과제 동시 수행이 정상 성인 및 말더듬 성인의 유창성에 미치는 영향

DC Field Value Language
dc.contributor.author이혜란-
dc.date.accessioned2015-12-24T10:40:32Z-
dc.date.available2015-12-24T10:40:32Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137643-
dc.description언어병리학 협동과정/석사-
dc.description.abstract[한글]말더듬(stuttering)은 말의 유창성 및 리듬에 관한 문제이다. 요구-용량 모델(demand-capacity model)에 따르면 유전적으로 타고난 유창하게 말할 수 있는 능력에 비하여 운동, 사회성, 감정, 언어, 인지 측면에서 내적·환경적인 요구량이 증가하게 되면 비유창성이 발달한다고 본다. 그러므로 말을 산출하면서 동시에 과제를 수행하도록 하여 외적인 요구량을 변화시키는 경우 요구-용량 사이의 관계가 변화하여 유창성에 영향을 미칠 것으로 가정할 수 있다. 이에 언어 과제(숫자 세기, 이야기 읽고 말하기)와 인지 과제(탐지 과제, 변별 과제)를 수행하도록 하여 동시 과제 수행이 유창성에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴보았다. 결과는 다음과 같다. 1. 단일 수행 조건에 비하여 동시 수행 조건에서 이야기 말하기의 유창성이 유의하게 감소하였고, 반응 정확도 평균은 유의하게 감소하였다. 2. 동시에 수행하는 이파 과제의 난이도가 증가함에 따라 발화 길이가 감소하였고, 이차 과제의 반응 시간 평균 및 범위가 유의하게 증가하였으며, 반응 정확도 평균이 유의하게 감소하는 양상이 나타났다. 3. 말-언어 과제 종류에 따른 영향이 나타났다. 이야기 말하기의 경우 동시 과제 도입 및 난이도의 증가에 따라 말 유창성, 유창한 말속도, 발화 길이가 변화하였다. 반면, 숫자 세기에서는 전체 말 오류 빈도가 변화하기 않았다. 또한 단일 수행 조건과 동시 수행 조건을 비교할 때 이야기 말하기는 이차 과제의 수행이 유의하게 감소하였으나 숫자 세기에서는 유의한 감소가 나타나지 않았다. 그리고 이야기 말하기의 경우 이차 과제의 난이도가 증가함에 따라 동시 수행의 효과가 증가한 반면 숫자 세기에서는 유의한 변화가 나타나지 않았다. 4. 전반적으로 집단간 동시 과제 도입 효과의 차이가 나타나지 않았다. 그러나 반응 시간 범위 측정에서 집단간 차이를 보였다. 유창한 말속도의 경우 집단과의 상호작용이 통계적으로 유의하게 나타나지는 않았으나 집단 분석 및 개인 분석에서 두 집단이 서로 상반된 경향을 나타내었다. 본 논문에 따르면 인지적인 외적 요구량의 증가에 따른 요구-용량 사이의 불균형이 용구-용량 모델에서 주로 초점을 맞추고 있는 아동 뿐만 아니라 성인 자발화(spontaneous utterance)의 유창성에서도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 그런데 본 연구의 결과에 따르면 인지적인 외적 요구량의 변화와 말더듬과 관련될 수 있는 심리적인 내적 요구량의 변화가 반하였다. 즉, 말더듬 집단의 경우 동시 과제 수행시 말 처리에 지나치게 초점을 맞추어 말속도를 조절하거나, 이차 과제 반응 시간을 조절하여 동시 수행 조건을 단일 수행의 방식으로 처리하는 태도를 더 보인다는 점에서 정상 집단과 차이를 보였다. 이는 성인 말더듬의 비유창성에 있어 심리적인 측면의 용량 및 요구 사이의 관계가 중요함을 시사한다. 또한 말-언어 과제 종류 및 이차 과제의 난이도에 따른 영향도 나타나 동시 과제를 이용하여 요구-용량 사이의 관계를 살피는 추후 연구에서는 말-언어 과제의 종류 및 이차 과제의 난이도 수준에 유의하여야 할 것이다. 핵심이 되는말: 말더듬, 말더듬 성인, 동시 과제, 이야기 말하기, 숫자 세기, 탐지 과제, 변별 과제, 요구-용량 모델 [영문]According to the demand and capacity mdel(DCM), stutting develops when the internal and environmental demands exceed the capacities for fluency in motor, linguistic social, emotional and cognitive aspects. The hypothesis based on this model si that a change of environmental demands given by performing a concurrent task while speaking would alternate the relationship between the demand and capacity which would have and effect on the fluency of speech. This study examines the effect that concurrent cognitive task has on fluency. The subjects were composed of 9 adults who stutter and 10 those who do not. They were given an a speaking task (counting, story-telling) and a cognitive task(detection task, discrimination task 1·2). The results are as follows. 1. There was a significant decrease in the fluency while concurrent performing the story retelling with the secondary task. Also there was a significant increase in the mean and range of reaction time of secondary tasks and a significant decrease in the accuracy of reaction of secondary tasks. 2. The level of difficulty in secondary tasks brought forth performance differences in the story retelling task and the cognitive taks. In the mean length of utterance, the mean and range of the reaction time and accuracy of reaction of secondary tasks, the performance showed linear decrease as the level of task difficulty increased. 3. The type of speech task showed effect. The total speech errors of the counting the mean range of reaction time and the mean accuracy of reaction of secondary tasks was not affected by the presence of concurrent task and the level of task difficulty. 4. There were no over all group differences in the effect of the concurrent task on the performance of the speech task and the cognitive task. However, there was a significant group difference in the range of reaction time. No statistical significance between the two groups was found in the fluent speech rate yet a differenct pattern was found between the two group when individual data analysis was done. In the non-stuttering group the fluent speech rate had rather increased in concurrent performing story retelling with the detection task and the discrimination task than in single performing story retelling and it showed statistical significance. These results imply that the mismatch between the demand and capacity by the increase in external cognitive demand effects on the fluency of spontaneous utterance of not only children focused on by DCM but adults. Also the increase in external cognitive demand accompanied with the internal psychological demand which would have and effect on fluency. That is, in the stuttering group they tended to focus over excessively on speech processing and controlled their speech rate while performing the concurrent cognitive task, or they tended to perform the concurrent task condition as if it had been an single task condition which was not the case in the non-stuttering group. This suggests that the relationship between psychological demand and capacity is important in adults who stutter. Also the results showed effects of the type of speech-language task and the level of difficulty of the secondary task. Following study using concurrent task condition should consider these effects. Key words : stuttering, adults who stutter, adults who do not stutter, concurrent task, story retelling, detection task, discrimination task, demand and capacity-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title말-언어 과제와 인지 과제 동시 수행이 정상 성인 및 말더듬 성인의 유창성에 미치는 영향-
dc.title.alternativeEffects of concurrent performing speech-language task with cognitive task on fluency of adults who stutter and ad-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameLee, Hye Ran-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.