0 882

Cited 0 times in

한국의료보험정책 결정과정의 연결망분석

DC Field Value Language
dc.contributor.author손명세-
dc.date.accessioned2015-12-24T10:38:40Z-
dc.date.available2015-12-24T10:38:40Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137570-
dc.description보건학과/박사-
dc.description.abstract[한글] 한국의료보험 정책과정을 통해 공공정책과정구조의 일단을 파악하고자 제 4공화국 의 1976년 전후와 제 5공화국의 1982년 전후 및 1988년의 제 6공화국 의료보험정책과정의 주요시기라 판단되는 기간의 정책과정을 분석하였다. 각시기의 정책과정에 참여하였던 조직과 조직원에 대한 면접조사와 자료를 통해 보완하는 방법으로 조사하여 계량적방법으로 분석하고 질적방법으로 보완하였다. 계량적 분석방법으로는 연결망분석과 다차원축척기법을 사용하였으며 연구결과는 다음과 같다. 정책과정에 참여한 조직은 1976년 의료보험전면시행기에 61개 조직으로 대통령과 보건사회부장관을 비롯한 10개 부처의 장관과 관료집단이 참여하는 행정부조직과 국회와 의료관계 이익단체 경제단체 이익단체와 관련연구기관 및 대학에서 참여하였으며 사회의 소외된 계층을 대변하는 도시산업선교회 등도 제한적으로 참여하였다. 정책과정 정보교환의 유무자료를 사회연결망분석과 다차원 축척기법을 이용한 결과 정책과정의 중심부에는 보건사회부의 주무국장, 대통령, 보사부장관 및 경제관계이익관계 및 의료이익단체가 위치하였으며 보건사회부와 경제기획원을 제외한 행정부처는 대통령과 가까울 뿐 주변부에 위치하였으며 학교기관 등 연구기관 역시 주변부에 머물러 있었다. 1982년 전후의 참여조직에서는 보건사회부 1외의 관료조직의 참여가 적어지며 의료보험 보험자의 참여가 있어서 참여조직의 수가 44개로 조정되었을 뿐 참여범위는1976년 전후와 비슷하였다. 다차원 축척도상에서 정보교환 중심부에는 청와대정무비서관과 사회보험국장 등이 위치하고 있었으나 중심점수면에서는 보건사회부주무국장인 사회보험국장이 가장 높았다. 다차원축척도상에서 일원화추진 집단과 그 반대집단은 좌우측에 나누어 위치하였다. 1988년에는 1982년 전후보다 참여조직의 수가 늘어나서 1976년 전후와 비슷하게 60개 조직이었다. 이는 국회의 기능이 강화되고 이에 따라 전국민의료보험 대책위원회 등 농민을 중심으로 한 조직과 정당이 국회의 야당과 관계를 갖고 참여하여 정책과정의 중심부가까이 위치하는 것으로 되었다. 다차원축적도상에는 전국의료보험대책위원회를 중심으로 한 집단이 세로축의 왼쪽 주변부에 위치하고 있었다. 세시기에 있어서 모두 주무관료조직인 보건사회부 사회보험국장의 중심점수가 가장 높았으나 그 점수는 차차 낮아지며 다른 조직들의 중심점수들도 변화하였다. 특히 국회의 중심점수의 합과 정당의 점수가 1988년에 높아지는 등 의료보험정책과정의 참여조직은 정책의제의 종류에 따라, 시기에 따라 변화가 있으며 또 이에 따라 정책내용에도 영향을 주고 정책과정도 바뀌고 있었다. [영문] It is the objective of thin study to analyze and review the public policy making process structure of Korea through the processes of health insurance policy formulations during the three important years of 1976, 1982 and 1988 respectively of the 4th, 5th, and 6th Republic. In order to accomplish the goal, the author conducted research with governmental archives, official records in addition to personal interviews with the organizations and very important persons (VIP) who were deeply involved in the processes health insurance policy formulations. This was to supplement and verify the governmental official and private records. All of theme sources materials were analyzed qunatitatively with network-analysis and multidimensional sealing techniques. The outcome of buck analysis is as fellows : In the national health insurance plan of 1976 the following personals and organizations have participated in the procedures of policy decisions. They were. President, Minister of Health and Social Affairs, and nine other ministers of the govenment, National Assembly members, interested organizations in the medical field, economically related social bodies, related research organizations, university institutions and limited number of unpreviledged class.‥‥ all amounted to 61 social units. It became evident by network analysis and multidimensional sealing that the director general of social insurance bureau in the ministry of public health and social affairs occupied the key position, the president, minister, interested group members surrounded the second poets ;however, the scholars specialized in the field of social security and public health remained at the periphery. In 1982 the participant organization wart reduced to the number of 44 and saw the participation of the insurance beneficiary and reduction of other ministers except that of the ministry of health and social affairs. However, the scope of participant remained similar to that of 1976. Seeing from multidimensional scaling information exchange level presidential secretary in political affairs and social Insurance bureau director general became important, the latter still played the key role. In 1988 the participant group increased to the number of 60 comparable to that in 1976. The increase was mainly due to the functional intensification of the impact from national assembly. Concurrently the committee for the improvement of insurance policy and other organizations for the promotion of present life came into cooperative relationship especially with the opposition party aparatus which approached to the central position of policy formulation. The score in policy formuation was always in the directors aide throughout the entire course of three different stages, however, the power concentration rate gradually diminished as time goes by, It is noted that the power constellation of the national assembly loomed large in the opposition party in 1788 and the gradual change in the roles of policy formulations seems to demonstrate the similar trends as the general social change enhanced in 1988.-
dc.description.statementOfResponsibilityprohibition-
dc.publisher연세대학교 대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title한국의료보험정책 결정과정의 연결망분석-
dc.title.alternativeNetwork analysis of korean health insurance policy making process-
dc.typeThesis-
dc.admin.authorfalse-
dc.admin.mappingfalse-
dc.contributor.localIdA01966-
dc.contributor.alternativeNameSohn, Myong Sei-
dc.contributor.affiliatedAuthorSohn, Myong Sei-
dc.type.localDissertation-
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Dept. of Preventive Medicine (예방의학교실) > 3. Dissertation

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.