Cited 0 times in
컴퓨터 성교육 프로그램이 고등학생의 성(性)지식과 태도에 미치는 영향
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김남정 | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-24T10:37:54Z | - |
dc.date.available | 2015-12-24T10:37:54Z | - |
dc.date.issued | 2000 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137540 | - |
dc.description | 간호학교육 전공/석사 | - |
dc.description.abstract | [한글] 본 연구는 고등학생들을 대상으로 컴퓨터 성교육 프로그램으로 성교육을 실시한 후 성 지식 및 성 태도의 변화를 밝히고자 시도된 실험군와 대조군 전후설계의 유사실험 연구이었다. 연구 대상 중 실험군은 경기도 농촌지역에 위치한 인문계 고등학교 1학년 2학급의 학생 80명을 임의로 선정하였으며, 대조군은 실험군과 비슷한 농촌지역의 인문계고등학교 1학년 2학급의 학생 84명을 임의로 선정하였다. 본 연구에서 활용한 컴퓨터보조수업의 매체유형인 성교육 프로그램은 현재 고등학교 각 교과에서 분산적으로 다루어진 성교육 관련 내용을 하나의 성교육 과정으로 체계화시켜 조직하였다. 개발된 성교육 프로그램을 성교육 전문가 1인에게 의뢰하여 내용의 타당성을 확인하였다. 성교육 효과를 측정하기 위한 성 지식과 성 태도 측정도구는 본 연구자가 문헌 고찰하여 개발한 후 간호학 교수 3인과 혐의하여 수정하였으며 수정된 질문지는 1999년 10월8일 고등학생 11명을 대상으로 사전 조사를 거쳐 완성하였다. 본 연구에서 성 지식 측정도구의 신뢰도는 Cronbach's Alpha=.8491, 성 태도 측정도구의 신뢰도는 Cronbach's Alpha=.6641이었다. 자료수집은 1999년 10월 11일에 실험군과 대조군에게 사전검사를 실시하였고 실험군의 경우 10월 11일부터 10월 26일까지 7시간의 성교육 실시 후 10월 26일 사후검사를 실시하였다. 또한 대조군의 경우도 10월 26일 사후 검사를 실시하였다. 실험군의 경우 80부, 대조군의 경우 84부의 질문지를 모두 회수하였으나 자료처리가 곤란한 질문지를 제외하고 실험군 61부, 대조군 73부의 질문지가 결과분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS PC를 이용하여 전산처리 하였다. 분석방법으로 실험군과 대조군의 일반적인 특성간의 유의성 검증은 x**2 검정으로 분석하였다. 가설검증을 위하여 실험군과 대조군의 사전사후 성 지식 및 성 태도는 짝 비교법(paired t-test)과 t-test를 이용하여 분석하였고 일반적 특성 중 유의한 차이가 있는 변수를 통제하기 위하여 공변량 분석을 하였다. 성교육 실시 전후 성 지식과 태도의 변화는 t-test로 분석하였다. 실험군만을 대상으로 분석한 성교육 프로그램내용 및 운영의 적절성은 백분율을 산출하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 실험군과 대조군의 일반적 특성 중 나이, 부모와의 동거여부, 부모 직업, 학교생활 만족도, 종교, 대상자 형제 자매관계, 가정생활 만족도, 대상자 가족 분위기, 성 지식 습득 경로는 통계적으로 유의한 차이가 없었지만 성별은 통계적으로 실험군과 대조군의 유의한 차이를 보여(x**2 = 7.540, p=.006) 실험군이 대조군 보다 여학생이 많았다. 부모와의 성 대화에서도 실험군과 대조군간에 통계적으로 유의한 차이가 있어(x**2 = 9.261, p=.002) 실험군이 대조군보다 부모님과 성 문제에 대한 대화를 하는 학생이 더 많았다. 2. 가설검증 결과 제 1가설인 "성교육을 받은 실험군은 성교육을 받지 않은 대조군 보다 성 지식 점수가 높을 것이다"는 지지되었다(t=-11.287, p=.000). 그런데 실험군과 대조군의 일반적 특성중 성별과 부모와의 성 대화에서 유의한 차이가 있어 이를 통제하기 위하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시한 결과 성 지식은 실험군과 대조군의 차이 즉 성교육 실시뿐만이 아니라 성별, 부모와의 성 대화 여부에 따라서도 차이가 있었다. 3. 가설검증 결과 제 2 가설인 "성교육을 받은 실험군은 성교육을 받지 않은 대조군 보다 성 태도 점수가 높을 것이다"는 지지되었다(t=-4.914, p=.000). 그런데 실험군과 대조군의 일반적 특성중 성별과 부모와의 성 대화에서 유의한 차이가 있어 이를 통제하기 위하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시한 결과 성 태도는 실험군과 대조군의 차이 즉 성교육 실시뿐만이 아니라 성별, 부모와의 성 대화 여부에 따라서도 차이가 있었다. 4. 성교육 실시 전후 실조군과 대조군의 성 지식 점수를 비교한 결과 실험군의 경우 성 지식 점수가 16점 이상이 11.4% 이었던 것이 사후 60.6%로 5배 이상 증가하였으나 대조군의 경우는 16점 이상이 사전이나 사후각각 12.3%, 16.5%로 비슷하였다. 즉 성교육 후 실험군이 대조군보다 성 지식 점수가 증가한 학생이 더 많았다. 5. 실험군의 성교육 실시 전후 성 지식 변화를 문항별로 분석한 결과 성 지식 총31문항 중 28개 문항은 성교육 전후 성 지식 평균점수가 높아졌고 통계적으로 유의하게 차이가 있었다. 반면에 3개 문항은 성교육 후에 성 지식 평균점수가 증가하였지만 통계적으로 유 의한 차이가 없었다. 6. 성교육 실시 전후 실험군과 대조군의 성 태도 점수를 비교한 결과 실험군의 성 태도 점수가 131이상이 성교육 실시 전에 37.5%이었던 것이 성교육 실시 후 62.3%로 증가하였으나 대조군의 경우는 131이상이 사전에 23.4%에서 사후에 26.1%로 비슷하였다. 즉 성교육 후 실험군이 대조군보다 성 태도 점수가 증가한 학생이 더 많았다. 7. 실험군의 성교육 후 성 태도의 영역별 변화를 분석한 결과 남녀평등, 성 대화, 성 충동, 성적 자기 결정권, 성병 영역에서는 성 태도 절수가 모두 증가하여 성교육 후 긍정적이고 바람직한 방향으로 변화하였다. 반면에 생명의 존귀함, 성폭행, 음란물의 피해, 혼전 성교 영역의 성 태도 점수는 통계적으로는 유의한 변화가 없었다. 8. 실험군의 성교육 실시 전후 성 태도를 문항별로 분석한 결과 36문항중 평균점수가 증가하고 통계적으로 유의한 차이가 있었던 문항은 10개, 평균점수가 낮아지고 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 문항은 1개이었다. 9. 본 연구에서 개발한 컴퓨터 성교육 프로그램 내용의 적절성에 대해 파악한 결과 성교육 프로그램의 내용이 최신의 것을 많이 포함했다고 대상자의 72.1%가 응답하였다. 성교육 프로그램의 화면구성에 대해서는 99%의 대상자가 무난한 것으로 생각하였다. 성교육 내용에 대해서는 대상자의 70.5%가 이해하였고, 성교육 수업 시간에 대해서는 적당했다가 57.4%로 가장 많았으나 부족했다고 응답한 대상자도 23%있었다. 성교육 수업시간에 대해서는 대상자의 80%이상이 흥미 있어하였다. 또한 대상자의 90%이상이 성교육 프로그램이 도움이 된 것으로 평가하였다. 결론적으로 컴퓨터 성교육프로그램을 활용한 성교육이 고등학생의 성 지식을 증가시키고 성 태도를 긍정적이고 바람직한 방향으로 변화시켰다. 그러나 성교육 이외에도 고등학생의 성 지식과 성 태도 변화에는 성별과 부모와의 성 대화 여부가 영향을 미치는 요인으로 밝혀져 향후 성교육 시에는 이를 고려하는 것이 필요하다. [영문] This study was designed to clarify their changes of knowledge and attitude about sex after some high school students, who were divided into the experiment group(the fomer) and the comparison group(the latter), taught with computerized sex education program. The former group was composed of the two-class 80 freshmen selected by random sampling at a humanistic high school located in a rural area, Kyunggi-Do and the latter was composed of the two-class 84 freshmen selected by random sampling at a similar school to this located in a rural area, Kyunggi-Do. The computerized sex education program used in this study was organized to systematize all the contents related to sex education which was dealt with dispersedly in the present high school textbooks. In addition, it was confirmed valid by an expert in sex education. The measuring paper of knowledge and attitude toward sex to measure the effects of computerized sex education program was invented by me through sufficient research for literature and corrected in collaboration with 3 professors in the science of nursing. And it was completed through the preliminary survey for 11 high school students on Oct. 8, 1999. The reliability of measuring paper for knowledge about sex was Cronbach's Alpha=.8491 and that of measuring paper for attitude toward was Cronbach's Alpha=.6641 in this study. To collect materials, the experiment group and comparison group had a preliminary survey respectively Oct. 11, 1999. As for the former, sex education for 7 hours from Oct. 11 to Oct. 26 was put to practice and an ex-post survey was on Oct. 26, too. As for the latter, an ex-post survey was put to practice on Oct. 26. Although the total 80 questionnaires for the former and the total 84 for the latter were drawn back completely, 61 for the former and 73 for the latter were used, except for some questionnaires which were difficult to be processed. The collected materials were computerized by SPSS PC. The similarity verification between the general traits of the former and the latter was done with x**2 verification. For hypothesis test, the preliminary and ex-post attitude toward sex of the former and the latter were analyzed with paired t-test and t-test. And ANCOVA analysis was done to control the variables which had a significant difference among the general traits. The changes of knowledge and attitude toward sex before and after sex education were analyzed with t-test. The appropriateness of the contents and management of sex education program only for the experiment group was calculated in percents. The result of the study are as follows. 1. While age, parent job, school life satisfaction, religion, brothers and sisters, home life satisfaction, family atmosphere, the course of acquiring knowledge of sex among the general traits of the former and the latter made no significant difference, gender did make a significant difference (x**2=7.540, p=.006). As a result, there were more girl students in the former than in the latter. In addition. there were a significant difference between the former and the latter in conversations about sex with parents(x**2=9.261, p=.002), and there were more students who conversed with their parent about sex in the former than in the latter. 2. As the result of hypothesis verification, the first hypothesis was supported that the experiment group who experienced sex education would get higher scores in knowledge of sex than the comparison group who didn't experience sex education (t=-11.287, p=.000). By the way, there were significant differences between those two groups in gender and conversations with parents among the general traits of the experiment group and the comparison group. To control these differences, ANCOVA analysis was done and it resulted in that the former differed from the latter in knowledge of sex according to not only sex education but also gender and conversation about sex with parents. 3. As the result of verifying the second hypothesis that the former who experienced sex education would get higher scores in attitude toward sex than the latter who didn't experience, it turned out to be verified(t=-4.914, p=.000). By the way, there were significant differences between those groups in gender and conversations with parents among the general traits of the former and the latter. Therefore, to control these differences, ANCOVA analysis was done and it resulted in that the former differed from the latter in knowledge of sex according to not only sex education but also gender and conversation about sex with parents. 4. As the result of comparison between scores of knowledge about sex of two groups after sex education, as for the former, students over 16 points in scores of knowledge of sex increased from 11.4% to 60.6%. On the other hand, as for the latter, students over 16 points were almost same from 12.3% to 16.5%. Consequently, there were more students who increased scores of attitude toward sex in the former than in the latter. 5. As the result of analysis of the changes of knowledge about sex after sex education of the former, the average scores of knowledge of sex got higher than before, in 28 out of the total 31 questions of knowledge about sex and came to have significant differences statistically. Otherwise 3 questions of the knowledge of sex had the higher everage, but didn't have any significant differences statistically. 6. As the result of comparison between scores of knowledge about sex for the former and the latter after sex education, students over 131 points in the scores of the former in creased from 37.5% to 62.3% after sect education. On the other hand those of the latter didn't almost increase from 23.4% to 26. 1%. Consequently, there were more students, who got higher scores of attitude toward sex, in the former than in the latter 7. As the result of analysis of various fields of changes in attitude toward sex, the experiment group got higher scores after sex education in all the fields such as the equality of the sexes, sexual conversation, sexual in pulse, the right of sexual decision, and sexual diseases, which was considered to be a positive and desirable change. On the other hand, respects for life, sexual harassment, damages by salacity and premarital sex had no statistic significant change. 8. After sex education for the experiment group, out of 36 question used to analyze attitude toward sex according to the rlue stions, 10 had the higher average scores and made a statistically significant difference. It was just 1 question that had a lower average score and made a statistically significant difference. 9. About the adequateness of computerized sex education Program,72% of answerers said that it contained the up-to-date contents about sex education program. 99% thought that screen design was moderate. It turned out that 70.5% understood the contents of sex education. Concerning the class hours of sex education, 57.4% ,who thought it was proper, was the majority and 23% thought it was insufficient. More than 80 percents of answerers were interested in sex education class. Also, over 90% estimated that sex education program was beneficial to them. Conclusively, sex education by computerized program augmented high school students' knowledges of sex and changed their attitudes toward sex in the desirable and positive direction. In addition to sex education, it proved that gender and conversation about sex with parents had an influence on knowledge and attitude toward sex, which required that those elements should be taken into consideration in sex education henceforth. | - |
dc.description.statementOfResponsibility | open | - |
dc.publisher | 연세대학교 교육대학원 | - |
dc.rights | CC BY-NC-ND 2.0 KR | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ | - |
dc.title | 컴퓨터 성교육 프로그램이 고등학생의 성(性)지식과 태도에 미치는 영향 | - |
dc.title.alternative | Effects of computerized sex education program on adolescent's knowledge and attitude about sex | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim, Nam Jung | - |
dc.type.local | Thesis | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.